Resa i Afghanistan

Myrdal, Jan

| 2002

Vi ville kra vr Lillcittra p vgar dr ingen personbil krt ... Resa p eget ansvar och kunnande Men bortom den fysiska spnningen, naturupplevelsen, resandets romantik, vxer ett annat och mycket strre ventyr fram. Mtet med ett land som sedan rhundraden tillbaka varit en vrldskulturernas mtesplats och korsvg och med ett stolt och obndigt folk som aldrig ltit sig ockuperats av frmmande makter. Efter det mtet ser vrldskartan ut p ett annat stt och historiens innebrd frndras och frdjupas. I dag str Afghanistan i vrldshndelsernas centrum. Mnniskor sker spontant efter kunskap om detta hemlighetsfulla och misstnkliggjorda land. Jan Myrdals Resa i Afghanistan r en av de riktigt stora svenska reseskildringarna och en oundgnglig nyckel fr den som vill ska sig bakom mediernas dagsrapportering. Boken som utgavs frsta gngen 1960 och drefter kommit i...

Izabela Horn

2023-11-16

Handling & Tema : 2/5
Karaktrerna: 1/5
Miljbeskrivning: 3/5
Sprk & berttar konst 2/5

2/5 i slutbetyg

Trodde det skulle vara mer en resedagbok ver frfattarens resor i Afghanistan, men istllet var det bara torr fakta om landet. Efter halva boken gav jag upp.

Izabela Horn

Sprk & berttar konst 2/5

2/5 i slutbetyg

johanna knutsson

2014-03-18

Har ett stort intresse for mellanostern men denna bok lyckades anda fa mig totalt uttrakad. Myrdal skriver pa ett satt som att sla pa fingrarna pa laseran, att han liksom vet battre. Och allt for den goda smakens skull. Suck. Va lange sedan jag hade sa svart att ta mig genom en bok. Mycket onodigt ordbajsande.