Resa i Afghanistan

Myrdal, Jan

| 2002

»Vi ville köra vår Lillcittra på vägar där ingen personbil kört ... Resa på eget ansvar och kunnande« Men bortom den fysiska spänningen, naturupplevelsen, resandets romantik, växer ett annat och mycket större äventyr fram. Mötet med ett land som sedan århundraden tillbaka varit en världskulturernas mötesplats och korsväg och med ett stolt och obändigt folk som aldrig låtit sig ockuperats av främmande makter. Efter det mötet ser världskartan ut på ett annat sätt och historiens innebörd förändras och fördjupas. I dag står Afghanistan i världshändelsernas centrum. Människor söker spontant efter kunskap om detta hemlighetsfulla och misstänkliggjorda land. Jan Myrdals Resa i Afghanistan är en av de riktigt stora svenska reseskildringarna och en oundgänglig nyckel för den som vill söka sig bakom mediernas dagsrapportering. Boken som utgavs första gången 1960 och därefter kommit i...

Izabela Horn

2023-11-16

Handling & Tema : 2/5
Karaktärerna: 1/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk & berättar konst 2/5

2/5 i slutbetyg

Trodde det skulle vara mer en resedagbok över författarens resor i Afghanistan, men istället var det bara torr fakta om landet. Efter halva boken gav jag upp.

Izabela Horn

Språk & berättar konst 2/5

2/5 i slutbetyg

johanna knutsson

2014-03-18

Har ett stort intresse for mellanostern men denna bok lyckades anda fa mig totalt uttrakad. Myrdal skriver pa ett satt som att sla pa fingrarna pa laseran, att han liksom vet battre. Och allt for den goda smakens skull. Suck. Va lange sedan jag hade sa svart att ta mig genom en bok. Mycket onodigt ordbajsande.