Rent hus

Rent hus är en explosiv och angelägen men också underhållande bok, som kommer att skapa debatt - mitt i den intensiva valkampanjen. Det är en historia om makt. Om kärlek, saknad och ensamhet. Om den lilla människan i skuggan av de styrande. Det är berättelsen om Siri, en kvinna med tankar, själ och minnen. En kvinna som ser mer än andra...

2022-06-02

?????????? En av de mest märkliga böcker som jag har läst på mycket länge. Är det en politisk roman?, deckare?, satir?, eller enbart intellektuellt svammel? Jag har läst alldeles för lite av Louise Boije af Gennäs för att ha någon direkt åsikt om henne som författare. Men jag har ändå alltid haft uppfattningen om att hon är en bra författare. Denna märkliga bok är så konstig att jag vet inte ens om den är välskriven eller inte.
Siri städar i riksdagen. Hon röker under arbetstid, lyssnar och spionerar på politikerna. Hon hittar mängder av använda kondomer. Hon tappar sina många cigaretter på många äkta mattor och låter de ligga där och glöda en stund. Vilken städerska! Hon tycks avsky de alla, politikerna, vänster som höger. Kanske mördar hon ett par av dem också? Eller en hel mängd av dem?
Det skrivs aldrig rent ut, men det insinueras om att det begås mord på bland annat: Gunnar Hökmark, Bo Lundgren, Lars Tobisson, Lena Hjelm-Wallén, Björn von Sydow och Alf Svensson? Kanske fler. Och vad jag förstår så är det Siri som mördar dem. Varför? Jag vet inte. Jag förstår ingenting.
Hon sitter hemma i sin lägenhet i Högdalen och njuter av sitt stora litteraturintresse, samtidigt som hon grubblar på de många politikerna: Barbro Westerholm, Göran Persson, Carl Bildt, Birgit Friggebo m.fl.. Grubblar över vad de egentligen vill med sina olika respektive politiska gärningar och åsikter. Och så tänker hon tillbaka på uppväxttiden i Vasa. På Svensken som misshandlade henne svårt, på sonen som nu är 34 år och som hon inte vet ifall han ännu är i livet eller ej- samt på sina gamla finska släktingar såväl levande som döda.
Det kan vara ganska uppfriskande att skriva om verkliga personer, politikerna- vissa av dem mindre kända figurer inom kristdemokraterna och moderaterna som jag helt glömt bort eller enbart vagt känner igen vid namn- är alla verkliga personer. Men det blir lite för mycket av löjeväckande hån för att helt tilltala mig. Kanske om här fanns mer humor att jag skulle tilltalas mer av den.
På slutet skumläste jag det mesta av den här boken. Anledningen till varför jag inte gav upp boken i förtid var mest för att jag ville förstå poängen, förstå vad författaren ville få ut med den här boken. Men nu när den är utläst så förstår jag fortfarande praktiskt taget ingenting av den. Det är mest av allt frågetecken efter frågetecken för mig.?????
Någon här som har läst den och som bättre förstod sig på boken?
Ett äkta bottenbetyg från mig!

Ida

2011-03-24

Jag tycker om Louise Boijes böcker, de behandlar ämnen som berör och får mig att må bra. Men den här boken om en kvinna som städar i riksdagshuset tyckte jag var trist och tråkigt skriven. Louise kan så mkt bättre enligt mig.