The Remains of the Day

Ishiguro, Kazuo

| 2005

WINNER OF THE BOOKER PRIZE In the summer of 1956, Stevens, the ageing butler of Darlington Hall, embarks on a leisurely holiday that will take him deep into the countryside and into his past . . . A contemporary classic, The Remains of the Day is Kazuo Ishiguro's beautiful and haunting evocation of life between the wars in a Great English House, of lost causes and lost love.

Catrin ....

2023-04-14

Bra

Kristina Carlsson

2022-07-25

En helt underbar roman att lsa lngsamt. Jag r helt frundrad ver Stevens, butlern, som offrar allt i livet fr sitt arbete och fr att utfra det perfekt och till ingen nytta. Ibland funderar jag ver om han har ngon diagnos fr han uppfattar inga knslor av lycka eller sorg, han vet inte hur han skall upptrda i personliga sammanhang och han frstr sig inte p humor, eller ocks r han bara oerhrt bra p att trycka ner alla knslor, men d borde livet komma ikapp honom, men det fr vi som lsare aldrig veta.
En sorglig och tragisk berttelse om adel och tjnstefolk under frsta halvan av 1900-talet i England och helt fantastiskt beskrivet av Ishiguro.
Mycket lsvrd.

Mikaela86

2020-12-20

Vlskriven och otroligt bra sprk. Det som gr att den inte fr hgre betyg fr mig r att den berttar om ngot som fr mig inte blir s intressant. En butlers liv, hans totala hngivenhet som blir sorgligt. Sg filmen och gillade den mer.

2020-07-07

nnu en skildring av klyftor som gr att vissa mnniskor fr offra krlek och valfrihet i livet. En bok dr berttelsen lter lsaren sjlv avgra vad som hnder och vad budskapet r. Sorgligt, ibland frustrerande att flja den blinda lojalitetens vg men vackert berttat.

signe rosenberg

2020-02-10

Anna Hedenstedt

2019-02-10

Vemodig historia med underbart portrtterad huvudkaraktr. Nu vill jag se filmen!

Sara Frimodig

2018-05-25

Vldigt fint skriven och sorgligt om skillnaden mellan tjnstefolk och deras herrar. Tyckte om den, men samtidigt s var det emellant fr segt.

Lotta Blomkvist

2018-04-07

Sorglig och rolig om vartannat. En fantastisk beskrivning av en mnniska och av en frsvunnen vrld.

Henrik Johansson

2018-01-15

Nja. Oerhrt vlskriven men lyckas inte fnga meningen.

janne lindh

2018-01-06

Ishiguro anvnder sm medel - med stort resultat!

Benjamin Elfors

2017-11-03

En fin historia som lngsamt och gtfullt rullas ut. Dialogerna r rakt igenom msterliga.

2017-10-22

En liten vacker, sorgesam men ocks lite humoristisk betraktelse ver en butlers liv och tankar. Skriven av en nybliven nobelpristagare, visst, men nd inte den sorts litteratur som jag dras till. Lite jobbig fr mig, ska ju inte snabblsas.

Zack Simone

2017-10-15

Onebook Man, Ishiguro. Detta r absolut magiskt frfattande. Hr r historien i sig totalt absorberande, samtidigt som de underliggande lagren lyfter av sig sjlva, upp till ytan, mot stjrnbaneret. vriga verk av Ishiguro r mer av den typ dr syftet driver berttelsen, tycker jag.

Sara Johansson

2016-04-18

Sprket s korrekt. Inga knslor ska visas frn Mr Stevens sida. Hela tiden r syftet att vara lord Darlington till lags. Hr finns inte en tanke p att g "outside the box" eller lyssna p sitt inre knsloliv.

Jag hoppas att han aldrig fr uppleva knslan av att frga sig sjlv om han gjort rtt val i livet. Fr vem tackar honom fr att han alltid var lojal mot lord Darlington. Nr den nye garen kom s var ju allt gammalt slit eg till ingen nytta. Min frhoppning r nstan att Mr Stevens aldrig frgar sig vad han egentligen hller p med.

Boken r exakt. Inget verfldigt skrivs. Samtidigt r meningarna jttelnga. Och omstndliga. Inser att det nog r just det som r grejen med boken och mr Stevens. att han r s exakt. Och inte alls verfldig, men lite omstndlig.

Hard to want. Hard to get.

Ulla Englund

2013-04-10

Det r intressant att flja butlern Stevens och hans naiva tilltro till verklassen i allmnhet och till hans nd, lord Darlington, i synnerhet i tiden mellan de bda vrldskrigen.

Sara Urger

2012-05-30

Jag tyckte om den hr, Mr Stevens r nog den mest tillknppta och stela huvudperson jag ngonsin sttt p i en bok. Jag tyckte att det var fascinerande hur hela hans vrld kretsade kring Lord Darlington och hur dennes alla fel kunde rttfrdigas i Stevens gon, som om Lord Darlington var ngon slags fullkomlig kung. En bok som var bde rolig och sorglig samtidigt.

Maria Johnson

2011-02-15

Jag bara lskar Ishiguros berttande. En smrtsam historia om undertryckt krlek.

Maria Johnson

2011-02-15

Jag bara lskar Ishiguros berttande. En smrtsam historia om undertryckt krlek.

Thomas Karlsen

2009-12-17

Enligt min mening hller detta Nobelprisklass. Vi fr flja butlern Stevens p hans frsta semesterresa och via tillbakablickar p hans liv som butler mejslas p ett msterligt vis portrttet av en knslomssigt kastrerad man fram. Och sprket r lika msterligt, ven i versttning.