Archeologists in the Amazon Basin are savagely massacred and all that survives is a solitary box of relics. This same box begins a circuitous journey from boat to boat, from port to port and ends up a battered delivery to the New York Museum of Natural History only to be relegated to a locked basement and forgotten. Only the black heart of the Amazon never forgets. On the eve of the Museum's massive new exhibition that includes a strange figurine never displayed before, people begin turning up savagely murdered amid rumors of a "Museum beast." Forensic evidence shows the killer to be terrifyingly strong and viciously destructive. Tension builds as a graduate student working in the Museum, Margo Green, discovers a link between the killings, the Amazon expedition deaths and the unusual figurine. Douglas Preston, whose novel, "Jennie," is also an unabridged Bookcassette, joined forces with...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Denna bok tycker jag är en väldigt bra Fantasy / Skräck.
Jag skulle inte kalla den för en ren Skräckbok
Fast nja lite blodig är den dock allt.
Jag gillar hur den flyter fram när man läser och hur man fängslas av den och har svårt att lägga den ifrån sig.
Jag kan varmt rekommendera den till er andra =)=)
Betyg
New Yorks naturhistoriska museum har problem. Ingen vill längre se omsorgfullt arrangerade dioramor av Cro-Magnon-människor som försöker göra upp eld, uppstoppade lejon som definitivt börjat få en lätt maläten air eller dinosaurieskelett. Att det sedan utförs banbrytande evolutionsbiologisk forskning i museets laboratorier är det få som bryr sig om.
För att råda bot på stagnationen har man därför valt en kontroversiell väg: en stor publikfriande utställning fokuserad kring mänsklig vidskepelse i alla dess möjliga och omöjliga former. Frågan är dock om den extravaganta öppningsceremonin kommer att kunna genomföras. Det börjar nämligen dyka upp lite väl många lemlästade lik i museets korridorer och prång. För att lösa fallet måste New York-polisen Vincent D’Agosta och FBI-agenten Pendergast samarbeta, inte bara mot en övermänsklig ondska utan också en högst motvillig museiledning.
Relic är boken som gav upphov till filmen med i princip samma namn och det är omöjligt för mig att inte jämföra de två i läsningen. Men trots att Relic på omslaget skriker att den minsann är en NEW YORK TIMES BESTSELLER måste jag nog säga att jag föredrar filmen. Den lyckades skala fram en rätt hyfsad monsterhistoria som var betydligt tajtare än den skriftliga förlagan och inom de områden där boken hade kunnat excellera — kärleksfulla beskrivningar av ett museum med anor, fascinerande spetsforskning — fumlar den bort det hela. Jag blir aldrig särskilt engagerad i vare sig historien eller karaktärerna och känner inte ett brinnande behov att gå på naturhistoriska museer. Försöken att infoga något sorts miljöpatos genererar bara bilden av en ensam amazonindian som med en enda tår rinnande ned för kinden ser ut över ett skövlat landskap.
Författarna Douglas Preston (som tidigare bland annat jobbat på American Museum of Natural History) och Lincoln Child blev uppenbarligen så förtjusta i sin FBI-agent Pendergast att de låtit honom återkomma i flera böcker men i filmen lyser han med sin frånvaro. Ett smart drag med tanke på att han knappast framstår som en övertygande karaktär; bara namnet, Aloysius X. L. Pendergast, säger en hel del. Jag menar, vem kläcker ur sig sådana här saker i en livshotande situation: ”You know, Margo, this plan might work. It’s deceptively simple and uncluttered, like a Zubaràn still life or a Bruckner symphony.” Allvarligt?!! Nej, jag rekommenderar helt klart Tom Sizemores tjuriga polis istället.