Rekviem i Villette

Hedström, Ingrid

| 2012

Bryssel 1983. Nattåget från Milano rullar in till Bryssel och en ung mamma hittas mördad i sin sovkupé bredvid sittsprattlande spädbarn. Flera unga mammor attackeras och skräcken sprider sig för den mystiske mammamördaren.Tolv år senare kommer tolvåriga Caroline till den nyblivna privatdetektiven Julie Wastia och vill få hjälp att ta reda på vem hon egentligen är. Samtidigt utreder Martine ett förmodat familjesjälvmord, men när Martine får ett brev från den döda kvinnan tar utredningen en annan vändning.Rekviem i Villette är den femte fristående delen i serien om undersökningsdomaren Martine Poirot. Ingrid Hedström är välkänd utrikesjournalist och krönikör på Dagens Nyheter.

2018-04-01

Av någon anledning har jag tidigare missat den här Villette-deckaren. Det råder inget tvivel om att Ingrid Hedström utan tvekan är en av Sveriges absolut bästa författare inom kriminalgenren. Hennes böcker är alltid otroligt välskrivna, engagerande och dessutom realistiska. I den här boken blir det dock lite för mycket av det goda. Den börjar väldigt bra, men på slutet blir det för mycket med sidospår överallt och mängder av karaktärer att hålla reda på. Till slut blir jag nästan yr i huvudet av allt som händer. Bra alltså, men inte hennes bästa bok!

2014-03-09

Riktigt bra och spännande, även om upplösningen blir lite väl fantastisk med alla människor som strålar samman. Ettan i Poirotserien var tveksam, tvåan bra. Jag får nog ta och läsa trean och fyran också.

Frida Simonsson

2012-12-29

Växte mer och mer efter att ha varit lite seg i början.

Samuel Karlsson

2012-11-18

Ingrid Hedström befäster sin ställning som vår skickligaste deckardrottning. En riktig bladvändare även om det är lite väl många trådar som ska sys ihop. Det är många mord i utkanten av historien som känns lite väl mycket.

Louise A

2012-08-15

Välskrivet och spännande med historiska kopplingar. Hedström gör mig aldrig besviken. Inget för den som bara vill
ha slöläsning och slippa tänka.

Pia Stendahl

2012-05-17

Äntligen får jag ta mig en tur till Ingrid Hedströms Villette igen. Jag har längtat tillbaka ända sedan jag läste hennes senaste bok.

Alla böckerna om Martine Poirot hör till kategorin feel-good trots alla hemska mord. Även denna gång är morden hemska. Flera av de mördade är väldigt unga och dessutom nyblivna mammor. Men det är karaktärerna, miljöerna och tempot som ger feel-good-känsla.

Rekviem i Villette är en pusseldeckare i klassisk Agatha Christie stil. Med många pusselbitar och många tänkbara mördare. Där den ena pusselbiten presenteras efter den andra.

Vid sidan av det fantastiska persongalleriet så är Hedströms miljöbeskrivningar underbara. Dessutom lyckas hon på ett skickligt sätt väva ihop nutid med dåtid.

Jag gillar verkligen Martine och jag vill gärna återse henne igen när hon är ute på nya äventyr. Rekviem i Villette är kanske den bästa av de fem böckerna i serien hittills.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Marita Ryen

2012-05-12

Lättläst och lite annorlunda deckare som de övriga av Ingrid Hedström. Betyg blir en svag 4:a.