Regnmannen

Karlsson, Jonas

Ingmar är en pensionerad regissör, änkeman sedan en tid, som lever lite desillusionerat, men nu återfått glädjen i tillvaron på egen hand genom att ägna tiden åt sin frus rosenträdgård. Men sommaren är ovanligt het, det var väldigt länge sedan det regnade och rosorna behöver vatten. På baksidan av huset, gömd bland sly och ogräs, hittar Ingmar en gammal rostig kran som visar sig ha oväntade egenskaper.

Björn Belfrage

2023-06-12

Läsvärd men inte mer.

Gunilla Pellerina

2023-05-26

2021-10-21

Rekommenderar varmt! Tankarna går ibland till filmen ”The Constant Gardener”.
Gör sig allra bäst som ljudbok!

Hanna Melin

2019-11-14

'

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Den får en att tänka. Fin bok och som alltid välskrivet.

Katarina Nord

2019-07-20

Gullig och eftertänksam bok.

Åsa Carlsson

2019-05-15

Som vanligt med Jonas Karlssons texter är det intressanta fokus, underhållande dialoger och funderingar, roliga karaktärer och inkännande relationsförvecklingar (här främst ett fint beskrivet far-sonförhållande). De träffsäkra gestaltningarna och det sociala samspelet kombineras med roande överdrifter (inte minst knasiga grannar och självmedvetna lokalpolitiker) och mystik på ett oefterhärmligt sätt, ett sätt som jag nog aldrig kan läsa mig mätt på. Man vet liksom aldrig riktigt vart historien skall ta i vägen medan man läser, vad allt det egendomliga som sker betyder, hur det egentligen är/har varit, vad det vill ha sagt... vilket förstås gör det extra oförutsägbart och spännande. Fullständigt omdöme bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/05/regnmannen-en-tradgardsberattelse-av.html

Fantastisk, fin & välskriven!

bok_ann

2019-04-22

Jonas Karlsson skriver på ett mycket målande sätt och som läsare kan man nästan känna dofterna från den vackra rosenträdgården. "Regnmannen" lockar till skratt men ger även en känsla av vemod. Man blir påmind att leva i nuet och att de små sakerna i livet kanske är de viktigaste.

Ibland måste man öppna sina sinnen och göra sig tillgänglig för det oväntade och det är precis det Ingmar gör den där dagen då han hittar en gammal kran på baksidan av huset, undangömd under all sly.

Ingmar som tidigare varit en hyllad regissör har nu blivit änkeman. Han lever ett desillusionerat liv men genom att ta han om sin hustrus vackra rosenträdgård finner han en ny glädje. Torkan och bevattningsförbudet hotar hans vackra rosor. Grannarna håller vakande ögon på varandra så att ingen vattnar. Det är då Ingmar börjar fundera på om han i smyg kan använda kranen bakom huset, men vart leder den egentligen?