Reglerna

Mannheimer, Sara

| 2008

Nominerad till Augustpriset 2008 fr rets svenska sknlitterra bok Reglerna r en originell berttelse om ett kvinnligt skapande jag, om arbete, kropp, sexualitet och moderskap. I sin debut blottlgger Sara Mannheimer ett kvinnoliv - bde egenartat och allmngiltigt. I centrum fr berttelsen str ett kvinnligt jag i en oidentifierbar tid och milj. Stndigt letar hon efter lyckan och krleken och den kta skapande kraften. Och fr att uppn dessa tillstnd lever hon efter mycket strama regler. P vgen genom sexualiteten, krleken och det konkreta arbetet hinner hon dock trassla in bde frmlingar, ett barn och flera mn i sitt komplicerade regelsystem ... I det lilla och hrt hllna formatet lyckas Sara Mannheimer p ett sreget stt frmedla tydligt utmejslade situationer, svl komiska som djupt gripande.

Tove Skarstedt

2012-05-04

vilken underbar bok! Den handlar om kvinnors liv och konstiga saker vi gr och relationer vi har, och barn ... Jag blir alldeles frlskad i denna. Har ni inte lst den s gr det! Helt oemotstndlig. MEN annorlunda :D Ge den tta chanser om det behvs. Frsk inte frst - flyt med s frstr ni sen.

Sprket r vackert om n lite fr tungt emellant. Mitt strsta problem med boken var att den inte ndde in riktigt, vid ngra tillfllen knde jag sm pirr av obehag men annars inget. nd godknd (2,5 stjrnor om man hade kunnat ge halva :) )

Jillsan B

2010-05-20

Speciell bok. Svrbegriplig ibland men tnkvrd.

Johanna Galenpanna

2010-01-25

Tog mig inte lngt innan jag gav upp. Det var allt en konstig bok. Och vldigt repetiv.

miranda kermalm

2009-10-06

Det tog lng tid, kanske halvvgs, innan jag insg att den hr boken faktiskt hade en handling. Jag hade lskat den innan som en beskrivning av tvngstankar att leva i sitt eget huvud osv, men nu blev den ju dubbelt s bra!

Mia Hansn

2009-10-05

Den m vara fantastiskt ovanligt skriven, men det gr inte hem hos mig. Lsningen blir fr stakande, och inget tycks hnda. Hnger inte alls med p varfr jag ska flja huvudpersonen.