Regissören

Regissören är en roman med Ingmar Bergman som huvudperson. Med utgångspunkt från de avgörande åren 1961-1963, då filmen Nattvardsgästerna tillkommer, skildras en tillvaro som pendlar mellan å ena sidan smålögner och vardagstristess, å andra sidan intensivt sanningssökande och uppgörelse med barndomen.    Med Regissörens  uppsluppet äventyrliga hållning, fritt svävande ovanför klumpiga kategorier som dokumentärroman eller fiktion, placerar sig Alexander Ahndoril tveklöst i den europeiska samtidslitteraturens framkant.   Året är 1961 och regissören Ingmar Bergman åker rastlöst mellan Djursholmsvillan, Filmstaden och Operan. Trevande börjar han arbetet med den film som ska bli Nattvardsgästerna, om prästen som inte längre kan tro. Ingmar vill äntligen förklara för sina föräldrar varför han inte kunde bli präst som sin far. Till en början tycks allt gå snett. Fadern vägrar hårdnackat att ens...

Maria L

2010-08-31

Helt fantastisk bok! Började läsa den främst för att se vad debatten gällde, men jag blev otroligt gripen! Så vackert och inkännande skriven.

Thony Glans

2010-07-12

En överraskande välskriven och intressant roman om Ingmar Bergman och hans skapande av filmen "Såsom i en spegel!". Mycket omdiskuterad bok när den kom, kanske därför det dröjt lite innan jag tagit mig ann den, för att inte för mycket påverkas av den samma. Mycket läsvärd.

Mikaelita Bovalius

2010-04-02

Jag tycker om skildringarna från filminspelningarna och av de konflikterna som uppstår mellan de olika karaktärerna. Till en början lite seg och osammanhängande, tills man förstår hans sätt att skriva, och byta tidpunkt då och då. I slutet blir den mycket bättre, då vill man läsa på.

Mats Dahlström

2009-05-15

I och för sig ett "filmiskt" perspektiv, följer figurerna som kamerans närbilder. Men ändå är de egendomligt distanserade. Engagerar inte.