Refugium : trädgård som tillflykt

Bendt, Ingela

| 2008

Refugium. Ordet betyder tillflykt. Ett ostört rum. En intim plats som föder samtal. Refugium handlar om en stilla plats mitt i stan, en koloniträdgård belägen i Eriksdalslunden på sydsluttningen av Södermalm i Stockholm. Det är en hemlighetsfull men samtidigt exponerad trädgård, skapad av den tyske trädgårdsfilosofen och f d landskapsarkitekten Hans Drost. Boken är en resa i ord och bild genom hans universum, både genom den inåtvända trädgård han har skapat och genom hans minnen, som spänner en båge tillbaka till nazitidens Tyskland. Refugium är en annorlunda trädgårdsbok, som manar till eftertanke och stillhet.

Malin Jansson

2014-07-12

Ingela Bendt skriver lätt, inspirerande och lyckas väva ihop historia och nutid. Hon beskriver trädgårdsmästarens tankar kring växter och liv i trädgården utan att tynga med fakta kring odlandets krav. De idéer kring den framväxande trädgården, horisontellt & vertikalt, ljus&skugga samt tuktat&vilt får en att se annorlunda på trädgården. Från att tycka att formklippta buskar är fult har jag gått till att förstå kontrasternas betydelse för helheten. Boken kan läsas igen och du kan välja att läsa den som ett tidsdokument eller som en inspirationskälla till din egen trädgård.

Merja A

2010-06-22

En filosofisk trädgårdsbok skriven av journalisten och författaren Ingela Bendt.
Hon har intervjuat den pensionerade landskapsarkitekten Hans Drost med rötter i Tyskland. Läsaren får ta del av odlingråd, vackra bilder(Bendts foton) och Hans Drosts minnen och tankar. En mycket trevlig och annorlunda trädgårdsbok.