Redan då var räven jägare

Müller, Herta

| 2007

Nobelpriset i litteratur 2009 Redan då var räven jägare utspelar sig i Rumänien vid tiden för Ceausescus fall. Adina, en ung lärarinna och dissident, märker en dag att någon har genomsökt hennes lägenhet.När hon upptäcker att den som spionerar är mannen hennes bästa väninna Clara har förälskat sig i bryter Adina deras långa vänskap. Trots detta varnar Clara henne för en förestående arrestering och hon flyr ut på landet. Diktatorns fall blir hennes räddning.Med ett sparsmakat, egensinnigt språk som ligger nära poesin ger Herta Müller en kusligt inträngande bild av hur människorna påverkas och deformeras av diktaturens allestädes närvarande hot, av förtrycket och terrorn.Redan då var räven jägare är hennes femte bok, och gavs ut första gången på svenska 1994. "En lysande anklagelseakt."Dan Jönsson, GT

Kenneth Olausson

2012-11-18

Müllers bok ger en fragmentarisk, skrämmande och hotfull bild av en tillvaro utan hopp där barn och unga formas, klämda mellan tillvarons hopplöshet de vuxnas bitterhet och uppgivenhet, till nya skuggor i diktaturens Rumänien. Diktaturen är ständigt närvarande, men ändå paradoxalt nog undflyende och människorna blir som hundarna - rädda och biter när man minst anar det. Så faller då diktatorn Nicolae Ceausescu och hans hustru Elena - men bara för att ett mörker skall ersättas av ett annat. En absolut nödvändig bok att läsa.

Måns Andersson

2012-08-21

Ett enastående språk, för att förmedla stämningen i omgivningen.

Anna

2012-01-28

så jäkla svårläst. synd.

Tove Skarstedt

2009-11-05

Hade nog uppfattningen att detta skulle vara en "knepig" bekantskap, men ju mer jag läste ju bättre blev det.
Hon skriver ju inte alls som "vanligt" och kräver stor uppmärksamhet av sin läsare, men det är inte alls svårläst. Tvärtom - hon ger läsaren mycket tydliga bilder och dessa bilder smälter ihop till en tydlig handling och en påtaglig stämning.
Ju närmare slutet man kom desto mer obehaglig blev den - men bra! Tror jag läser en till bafatt ...

Tarja Ahlgrén

2009-10-11

Müllers poetiska rader ger mig inte alltid insyn i hennes tankevärld. Visst blir bokens historia om människorna i diktatorns skugga intressant men inte fullt ut fängslande.