Reckless

Funke, Cornelia

| 2010

Jakob Reckless har hittat vägen till en annan värld, en sagovärld som befolkas av figurer kända genom Grimms sagor. Men det finns stora faror, bl a goyler, som genom att riva människor smittar dem med sin förstenade hud. När Jakobs bror Will följer efter honom till denna värld blir han riven av en goyl. Jakob och hans följeslagare Räv, en flicka som kan växla skepnad, ger sig iväg för att snabbt hitta ett botemedel.

Stella Kjellmer

2013-07-16

Älskar denna boken!

Linnea Bjuhr

2011-11-27

Kul ide med Grimm-tema men håller inte helt tyvärr.

2011-11-24

Denna bok tycker jag var bra och den är helt klart värd sin 4a =)

Therese H

2011-10-30

Den var nära att få en fyra för det är en kul idé med en Spegelvärld där sagorna är verklighet. Tyckte dock att det var lite segt ibland vilket i och för sig kan bero på att jag var så trött på kvällarna när jag läste att jag hade svårt att komma in i berättelsen ordentligt.

Lena Floser

2011-10-19

Det tog ett tag för mig att komma in i den eftersom författaren inte ger läsaren någon startsträcka utan man blir inkastad i handlingen och behandlad som om man redan var insatt i handlingen. När man läst ett tag börjar man dock känna sig säkrare i sadeln och då blir den riktigt bra. Jag älskar hur författaren lyckas skapa något nytt och originellt genom ett hopkok av gamla sagor och det faktum att hon döpt sina huvudpersoner efter bröderna Grimm är en extra liten blinkning.

Karin Söder

2011-09-29

Mmm, en bok i min stil! Några syftningsfel o lite andra grammatiska fel, annars lysande ;-)! Rekommenderas varmt!

Anna Johansson

2011-04-01

På många sätt en riktigt välskriven och spännande bok. Första delen av boken var bäst, sen dalar den lite, men ändå hålls spänningen uppe. Den får en svag fyra av mig...

R Lindqvist

2011-03-17

Fösta halvan får en trea, för den var konstigt utformad med ett utifrån-berättande som gjorde att läsningen gick trögt. men den andra halvan får en fyra eftersom den tog med mig in i handlingen och smyckad med sagoföremål blev det en skön saga med gotisk skräck i bakgrunden.