Rebecca

Du Maurier, Daphne

| 1997

Now a Netflix film starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas "Last Night I Dreamt I went to Manderley Again..."With these words, the reader is ushered into an isolated gray stone mansion on the windswept Cornish coast, as the second Mrs. Maxim de Winter recalls the chilling events that transpired as she began her new life as the young bride of a husband she barely knew. For in every corner of every room were phantoms of a time dead but not forgotten--a past devotedly preserved by the sinister housekeeper, Mrs. Danvers: a suite immaculate and untouched, clothing laid out and ready to be worn, but not by any of the great house's current occupants. With an eerie presentiment of evil tightening her heart, the second Mrs. de Winter walked in the shadow of her mysterious predecessor, determined to uncover the darkest secrets and shattering truths about...

Nina Gustafsson

2023-02-09

En klassiker som håller än. Döda exfrun Rebecca håller hela godset och människorna i gisslan. Hon är konstant närvarande i sin frånvaro och en kuslig stämning råder. Den nya frun har svårt att känna sig hemma på fina Manderley. Väl värd att läsa.

Marc Moore

2022-12-12

Välskriven och spännande, särskilt slutet.

Emma Fägerlind

2022-03-17

Jag visste i princip inget om den här när jag började, mer än att en jag känner tipsat, men fick genast Jane Eyre-vibbar och det är ju bra! Sen fortsatte boken att imponera, jag har verkligen sett fram emot läsningen hela tiden. Stört mig en del på karaktärerna, men av helt rätt anledning - att de beter sig så som människor gör. Oftast, då. Rekommenderar hursomhelst varmt! Och undrar hur den kan ha gått mig förbi...?

Jenny Sven

2021-12-19

Fantastisk bok fylld av spänning. En bok man har svårt att slita sig från. En av de allra bästa böckerna jag har läst.

Jeanette Peterberg

2021-12-03

Jag läste boken för första gången som tonåring och kunde inte släppa taget om den. Jag sträckläste den. Det tog inte många sidor förrän jag var helt insugen i berättelsen. Boken fick jag låna av en släking. När hon senare dog så fick jag boken och nu står den hemma i bokhyllan och då och då läser jag om den. Den är fantastisk. Filmatiseringen är strålande men den slår inte boken. Så välbeskriven.

Susanne Rydvald

2019-04-14

Jag läste boken för första gången med 14 år och även då som nu fanns lusten att om och om igen örfila den naiva berättaren. Du Mauriers bok är väldigt svart vit målad och ofta grymt in i det sista, men en klassiker in i detaljernas detaljer. Jag förstår att Hitchcock satsade på Rebecca och du Mauriers Fåglarna båda författade som ett perfekta spindelnät

janne lindh

2017-12-20

Språket är föråldrat och pratigt ibland, men här klassiska, romantiska thrillern bjuder ändå på mycket god underhållning.

Zack Simone

2017-08-19

Välskriven deckare med en del ologiska kullerbyttor och fyrkantiga personporträtt. Inte ovanligt eller anmärkningsvärt. Det är svårt att göra balanserade karaktärer. Man behöver inte måla deras sämre sidor så hårt.

Marianne Skoglund

2017-01-09

Äntligen kom jag mig för att läsa denna klassiker, och nu längtar jag efter att diskutera den med någon. Historien om Maxim de Winter och hans unga brud är mindre intressant än de moraliska tveksamheter som bokens berättare tar för självklart att vi läsare håller med om. Gött att grymma Susan Hill skrivit en fortsättning - den ligger på nattduksbordet i detta nu.

Ingrid A

2016-04-18

Välskriven, spännande, lättläst. Vill läsa mer av denna författare.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Rebecca av Daphne du Maurier

Det här är en engelsk bok jag har lyssnat på med en helt underbar uppläsare, Emma Fielding, vars röst fick det att gå rysningar genom mig.

Trots att jag inte är förtjust i att lyssna på engelska böcker fångade den här boken mig och håll mig i ett järnhårt grepp. Det var ett rakt och enkelt språk, lättförståeligt, men gripande. För med detta enkla språk lyckades författaren bygga upp en spänning som fick mig att fortsätta lyssna. Jag ville veta hur det gick, även om jag visste det, för jag har sett filmen. Men film och bok är inte alltid samma sak.

Bra miljöskildringar och personskildringar lyfter boken ännu mer. Jag älskade verkligen den här boken och kommer att läsa mer av författaren. Kanske lyssna på ännu en engelsk bok.

Visst kan man tro att boken handlar om en flicka som heter Rebecca, men det är inte hela sanningen. När vi möter vår hjältinna arbetar hon som sällskapsdam hos Mrs Van Hopper. Livet är inte så lätt för vår huvudperson till den dag hennes arbetsgivare insjuknar och änklingen Maxim de Winter bjuder henne på en åktur. I samma ögonblick förändras livet för den unga flickan och den skrämmande handlingen tar sin början. En bok jag varmt rekommenderar.

Sofia E

2011-06-23

Läste den här boken eftersom jag hade hört att den är inspirerad av en av mina favoritböcker, Jane Eyre av Charlotte Brontë. Och visst hittade jag en massa likheter med Jane Eyre, men jag tycker ändå att Rebecca är värd att stå helt för sig själv.
Riktigt i samma klass som Jane Eyre är Rebecca ju inte, den namnlöse berättaren är mycket plattare och olik Jane, och kemin mellan berättaren och Mr. de Winter känns inte lika intensiv som mellan Jane och Mr. Rochester.
Spännande läsning är det ändå, och det var svårt att lägga ifrån sig boken innan jag hade kommit till sista sidan.

Charlotta CG

2010-10-21

En mycket fängslande bok och det är lätt att se varför Hitchcock filmatiserade så många av Du Mauriers böcker för suggestiv spänning är något hon kan även om filmerna inte alltid blivit som böckerna. Just Rebecca är bra för att den är så annorlunda. Man vet aldrig riktigt helt vem som är ond eller god och historien går i alla möjliga krumbukter. Även då man lyckas lista ut en och annan detalj så kommer det en oväntad twist i handlingen, allt medan huvudpersonens personlighet växer. En del kallar boken för kärleksroman och tja, en udda sådan kanske den är också men jag skulle mer kalla det för relationsdrama. Välskrivet är det iallafall.

Annica Bark

2010-05-28

Har haft denna bok i min hylla läng, men det var inte förrän förra året som jag läste den. Trodde den skulle vara så där sötsliskigt som en Nora Roberts roman, men jag blev glatt överraskad. Visst det var hjärta och smärta med, men på en helt annan nivå än vad Roberts och gänget kan prestera.
Boken var bra skriven och stundtals var den även spännande.

Bra bok, som var bra skriven och som fängslade mig.