Röda skyar

Melinda vill inget hellre än att vara en helt vanlig tjej. Det finns bara ett problem hon är hälften druid. Ett ännu större problem är att hennes val av kille kommer att påverka hela mänskligheten då dessa killar representerar gott och ont. Väljer hon fel sätter hon hela mänsklighetens framtid på spel. Mitt i kaoset har Ossian blivit Melindas trygghet, men i ett svagt ögonblick har hon gjort ett ödesdigert misstag som nu hindrar henne från att vara med honom. Plötsligt har hon inget annat val än att vända sig till mörkret och låta Kastio hjälpa henne hitta sig själv. Domedagen kommer allt närmre och Melinda är mer vilsen än någonsin. Saker och ting blir inte lättare när ondskan bär ett oerhört förförande ansikte. Hade du klarat av att stå emot när allt du längtade efter verkade finnas bakom ondskans murar? Röda skyar är den andra delen av: Och mörkret föll - trilogin.

sannareads

2019-12-04

`"Du räddade mig [...] Du behöver inte offra dig för mig också."

"Där har du fel, Melinda. [...] Det var du som räddade mig från mig själv. [...]"´

"Röda skyar" av Madelene Lundvall fortsätter där Innan skymning slutade vilket gör att boken kommer igång från första meningen och gör allt väldigt spännande!

Melinda är tillfångatagen av en elddemon och befinner sig återigen i Laerundel, Kastio och Ossian försöker finna henne men hur räddar man någon som vaktas av en demon? Samtidigt kommer det oundvikliga kriget närmare och närmare.

I den tredje delen av I mörkret föll blir bokens ton mörkare och som läsare tycker jag verkligen att detta är den mest detaljrika delen i serien än så länge.

Saker som inte förväntas sker vilket gör att man kommer närmare Melinda som karaktär, som läsare kan man verkligen känna hennes känslor. Jag får verkligen större förståelse för Melinda i denna boken, hennes ångest och förtvivlan är så tydlig då hon slits mellan sitt gamla och nya liv.

Kastio blir även han en karaktär man kommer närmare, även fast mystiken kvarstår. Vi får veta mer om hans barndom och förflutna vilket ger karaktären ett djup samtidigt som man förstår honom bättre. Jag måste erkänna att han sakta blir till en av mina favoritkaraktärer i "Och mörkret föll" serien.

Lundvall tar ut svängarna ännu mer i "Röda skyar" då hon tar med läsaren på större äventyr. Hennes berättande har finslipats ännu mer vilket gör att sidorna sveper förbi om möjligen ännu snabbare än tidigare!

⭐️ "Röda skyar" av Madelene Lundvall får av mig 4/5 stjärnor!

Tack till Madelene Lundvall och Everlasting Publisher för recensionsexemplaret.

En omarbetad version av serien Och mörkret föll. Här kastas man in i handlingen direkt då den är en fortsättningen på föregående del. Spänningen har växlat upp ett snäpp och sidorna far iväg i ett rasande tempo. Magnefika miljöskildringar som flödar i texten även den humoristiska sidan gör sig väl påmind, vilket har roat mig även denna gång. Striderna och magin har trappats upp men den är blodfattig som de andra delarna, vilket är så skönt att få uppleva. Serien har många fina kvalitéer som gör den till en pärla att läsa. Omöjligt att sluta läsa man bara fortsätter tills sista sidan är utläst.
Rekommenderar er att läsa denna serie Och mörkret föll. Läs gärna i ordning då de tar vid efter varandra.