Röda masken

Våhlund, Elias

Vinnare av Årets barndeckare 2018! Om man drömmer om något tillräckligt länge kommer det en dag att bli verklighet. Lisa har klarat av sitt första superhjälteuppdrag, men det känns som om hon bara drömt det. För i hennes vardag är allt som vanligt: hon vantrivs i skolan och killgänget är värre än någonsin. De ger sig på de svagaste och mobbar alla, inklusive Lisa. Varje ledig stund läser Lisa i boken hon hittade på biblioteket, Handbok för superhjältar. Fartfyllt, spännande och läckert om en liten tjej som tar saken i egna händer. Ett slags modern Pippi Långstrump med superkrafter som skildras med fantastiska illustrationer.

Den 2 i serien om Lisa, superhjälten och denna bok är precis lika spännande som den första. Mina bonusbarn på 7 & 9 år älskade även denna och vill gärna läsa den om och om igen. En bra bok som på ett klokt sätt tar upp ämnet mobbning och hur det kan få den utsatta att må. Jag älskar illustrationer i böckerna! Kan passa på att nämna att högst upp på önskelistan hos barnen just nu ligger del 3 & 4 i serien.

2018-11-19

👍😊👍

Elisbeth Andersson

2018-10-07

Väldigt bra.

Barnboksfamiljen .

2018-05-01

Böckerna fångade A direkt - både berättelsen men också illustrationerna lockade. Boken tar upp och ger läsaren ett perspektiv på mobbning som nog kan öka empati för sina klasskompisar, göra det lättare att leva sig in i deras känslor. Smart när författaren även tar upp hur Lisa själv blir en av de som bara tittar på men sedan reagerar. Efter vi läst kunde jag och A ha en diskussion om mobbning just utifrån "bystander approach" - vad gör han om han i framtiden ser någon bli mobbad? Vi diskuterade att även om man inte är mobbaren så kan man ändå vara en del av problemet om man inte reagerar, att man har ett ansvar för varandra. Böckerna gjorde att diskussionen var lätt att föra då vi hade den gemensamma berättelsen i ryggen.

Kim M. Kimselius

2018-01-12

Jag öste lovord över första boken av Elias och Agnes Våhlund, Handbok för Superhjältar och jag känner likadant för den andra boken av författaren och illustratören.

Det här är en bok som väcker hopp hos de barn som läser den. En bok om en mobbad som tar saken i egna händer, på ett bra sätt som inte väcker anstöt. Illustrationerna är oerhört välgjorda och är en berättelse i sig.

När det går bra för mina skrivkursdeltagare blir jag helt lyrisk, när det går så här bra för Elias Våhlund (som gick skrivarkursen) och hans fru Agnes (vars illustrationer Elias visade mig) värmer det hjärtat. Jag längtar redan efter nästa bok om superhjälten Lisa, och nästa bok och nästa...

Har du ännu inte läst Handbok för Superhjältar rekommenderar jag dig att göra det. Boken passar barn i alla åldrar, och alla vuxna med barnasinnet kvar. Läs boken!

Äntligen har vi läst Handbok för Superhjältar Del 2: Röda masken av Elias och Agnes Våhlund (rabén&sjögren 2017)! På skolan pratar barnen om superhjälten som finns i stan, han slåss med skurkar och kan flyga. Ingen vet att det egentligen är deras klasskamrat Lisa, Lisa som är mobbad. I del två förstår Lisa att det är fler som är mobbade, hon förstår också att man måste hjälpas åt för att stoppa mobbning. Lisa gör riktiga superhjältedåd i boken, men den viktigaste tycker jag är kampen mot mobbning. Vi tyckte mycket om den första boken i serien och har sett fram emot del två. Vi blev inte besvikna, del två är precis lika spännande och viktig som del ett! Liksom första delen är boken nästan upplagd som en serietidning med stora magiska och vackra illustrationer där texten är instoppad i små rutor. Passar bra som högläsningsbok för åldern sex till nio år, men allra bäst tror jag att den passar att läsa själv från sju, åttaårsåldern upp till tioårsåldern. Mina pojkar som är sju och nio år ville inte sluta läsa, så fast vi var trötta och timmen var sen så läste vi ut hela boken på en gång. En fin och spännande bok med ett viktigt budskap!