Röd signal

Röd signal utspelar sig drygt två år efter händelserna i Feber. Mikaela Sköld, reporter på Nyhetsbyrån, har flyttat ihop med sin kollega Kim i en villa i Huddinge där hon bor tillsammans med nu fjortonåriga dottern Vanja och Kims son Sigge. Ett sargat samhälle har börjat öppna upp och när en hård vinter slår till är tågförseningarna snart tillbaka.Snart börjar en serie dödsolyckor ske i tunnelbanan och pendeltågen. Polisen misstänker dock att det handlar om något värre: En vettvilling som knuffar folk framför tågen. Det blir starten på en gastkramande jakt på en gärningsman som kan vara vem som helst i vimlet på perrongerna. Och snart inser Mikaela Sköld att dåden har koppling till hennes artiklar på Nyhetsbyrån. Röd Signal är en pulshöjande thriller som kommer att få alla som läser att kasta blickar över axeln nästa gång de åker tåg. Den skildrar ett Sverige som blivit kallt,...

2022-08-04

Hyfsat bra, men lite seg. Spänning mot slutet, med undantag för lite osannolika scener. I alla fall jag tyckte det blev lite löjligt när tre personer försökte skjuta på en lastbil lastad med 15 ton sprängsten. Är det verkligen möjligt?

Det här den andra boken om reportern Mikaela Sköld och två år har gått efter det som hände från förra boken Feber. Mikaela har flyttat ihop med sin kollega Kim. Ett sargat samhälle har börjat öppna upp och när en hård vinter slår till är tågförseningarna ett faktum.
Snart börjar en serie dödsolyckor ske i tunnelbanan och på pendeltågen, någon knuffar ut folk framför tågen. Detta blir början på jakten efter en gärningsman….

Efter att jag läst boken Feber som var en av mina tio-i-topp förra året så blev jag väldigt glad när jag såg att en ny bok kommit och… Wow! Denna bok var ruskigt bra och spännande. Jag fastnar direkt och det blir en bladvändarbok. Boken är välskriven och har ett bra driv framåt och den håller mig på halster till bokens sista sida - en nervkittlande läsning som kryper in under skinnet. Storyn känns väldigt verklig och obehaglig, den här boken kommer dyka upp då och då i bakhuvudet när jag står på en perrong….och jag kommer kanske titta lite misstänkt på de personer som rör sig runt omkring mig… Nu ser jag fram emot en ny bok!

Ulla Englund

2021-08-12

12/8 2021

Idas Recensioner

2021-08-12

Johan Brännström har gjort det igen! Röd signal är en nervkittlande, händelserik och verklighetstrogen thriller som jag fastnade för på första sidan. Det var spännande att få läsa om Mikaela Sköld igen, och att få läsa om ännu ett thrilleräventyr med henne som huvudkaraktär. Röd signal är oerhört aktuell och under läsningens gång satt jag själv på tåget flertalet gånger och kände karaktärernas ångest och oro in i märgen.

Karaktärerna är väl genomtänkta och djupa, precis som i Feber känner läsaren med karaktärernas oro, ångest och nervositet och jag kunde inte göra annat än sträckläsa hela boken. Johan Brännström har en fin förmåga att skriva handlingar där läsaren är helt ovetande tills den sista delen av boken, och det skapar en stark nyfikenhet hos läsaren.

Röd signal är aktuell och spännande in i minsta detalj, en riktig bladvändare som passar utmärkt till sommarens thrillerläsning. Jag längtar tills nästa del i serien om Mikaela Sköld, för jag kan inte få nog av Johan Brännströms spännande handlingar och berättande skrivsätt. Ett starkt tips till dig som vill läsa en snabbläst och nervkittlande thriller!

idasrecensioner.se

ElinsBokhylla

2021-08-09

Detta är andra boken som jag läser av Johan Brännström, första boken var del ett i serien om Mikaela Sköld och den gillade jag väldigt mycket. Eftersom jag gillade förra boken så pass mycket så hade jag riktigt höga förhoppningar på även denna bok men tyvärr så blev jag lite besviken.

Bokens grundhandling består av att man får följa med krimreportern Mikaela Sköld som jobbar på Nyhetsbyrån och hennes familj.

Även denna gång har bokens fall en personlig koppling till Mikaela och hennes närmaste, när hennes nya flickväns exman hamnar i gärningsmannens klor.
Bokens handling är precis som i första boken väldigt mörk och lite annorlunda, jag gillar att Johan Brännström väljer att sticka ut genom mängden med sina böcker och deras handlingar. Det är det som gör att jag gillar böckerna lite extra mycket, även om jag föredrar den första delen över denna.

Tyvärr så upplevde jag denna bok som lite stressad, osammanhängande och lite tråkigt emellanåt. Jag tyckte verkligen om bokens fall och tyckte att det var lite obehagligt emellanåt att läsa boken eftersom det allt var så mystiskt. Däremot så upplevde jag hela storyn med Kim och hennes adoption som långdragen och tråkig, jag förstår att det finns ett syfte med den storyn i senare böcker men jag tyckte inte att den tillförde någonting, förutom en jobbig karaktär. Tyvärr...

Boken är uppdelad i tre olika delar där man först i sista delen blir introducerad för gärningsmannen, i de två första delarna har han bara varit en siluett. Spänningen fanns såklart med i boken under hela tiden, det blev mycket sträckläsning med denna bok och det gillar jag!
Dock upplevde jag även boken som lite rörig, det var väldigt många olika saker som skedde i handlingen. Både kring fallet, i Mikaelas privatliv och på hennes arbete, samt allting som skedde kring Kim. Det var lite svårt att hänga med i alla svängarna ibland men i Johan Brännström lyckades knyta ihop alla trådarna i slutet av boken, vilket jag tycker är riktigt skickligt.

Trots mina små negativa kommentarer så tycker jag att boken var riktigt bra, den är välskriven och detaljerad. En del detaljer kring mordoffret och händelserna var riktigt blodiga, äckliga och detaljerade, det gillade jag verkligen. Miljöbeskrivningarna och karaktärsbeskrivningarna är riktigt bra och välskrivna av Brännström, där finns det inget att klaga på.
Man kunde riktigt känna paniken hos brottsoffren under tiden som de kämpade för sina liv, samtidigt som man även kunde känna frustrationen och rädslan hos polisen att ännu ett mord skulle ske. Spänning rakt igenom helt enkelt!

Även jag inte riktigt tyckte att denna bok höll upp till mina förväntningar så var den riktigt bra och läsvärd, men kanske inte för den som inte gillar blod. För blod och slask och en riktigt bra polisutredning är precis vad denna bok innehåller!

Röd Signal av Johan Brännström är en blodig och slaskig spänningsroman som är välskriven, detaljerad och full av spänning. En bok som jag starkt kan rekommendera för den som gillar spänning, men som alltid så rekommenderar jag er att läsa böckerna i kronologisk ordning för att få ut så mycket som möjligt av handlingen!

2021-07-29

Obehaglig och mycket spretig. Jag funderade betydligt mer på varför man skriver så här, än på själva storyn.

Monica Bäckelin

2021-07-14

Spännande och välskriven. En riktigt bra bladvändare.

Jag säger bara detta, OMG! Helt enastående fristående uppföljare till Feber. Jag älskade Feber och hade därför höga förväntningar på den här boken. Om mina förväntningar uppnåddes? Mer än så! Kunde inte lägga undan den inatt alls så det blev sent i säng.

Karaktärerna och miljön är mer än perfekt beskrivet. Det känns levande när jag läser på något sätt. Att jag är där med karaktärerna. Den röda tråden följs rakt igenom och jag gillar den spänning som är i boken för jisses vad jag inte har kunnat släppa boken.

Det bästa i boken är att det händer så mycket olika saker, både på deras arbeten och privata liv.
Men nästan i slutet fick jag panik! Kändes som jag höll andan medan jag läste och en thriller ska vara så här som Röd signal är. Så många känslor som sprudlade som mest inom mig under just den sista delen av boken.

Den här var så bra just för att den är olidligt spännande, så intensiv på ett bra sätt och så lätt att fastna i. Helt klart en bladvändare. Men finner samtidigt inga ord som kan beskriva HUR BRA den verkligen är, är helt mållös!

2021-06-07

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Röd signal är författaren Johan Brännströms andra bok, och den är en fristående fortsättning på boken Feber. Jag läste Feber för ungefär ett år sedan, och tyckte den var mycket bra, och jag tyckte nu att Röd signal var precis lika bra. Ser fram emot att förhoppningsvis läsa fler böcker i serien i framtiden.