Rävsång

Finns pappa är död, söp ihjäl sig. Finn vill gå vidare, men det är som att det inte går, som att något hindrar honom och resten av familjen. Något i lägenheten, som har att göra med sakerna som plötsligt försvinner, tv:n som ibland sätts på av sig själv, och Finns mystiska huvudvärk. Ingenting blir heller lättare av att det flyttar in en tjej på våningen under, med en utstrålning som gör Finn mållös. Rävsång är en genreöverskridande skildring av komplicerade familjerelationer, sorg och förlåtelse. Och brännande förälskelse. Precis som i Christin Ljungqvists tidigare romaner, Kaninhjärta och Fågelbarn får vi även här möta Hanna, som ser sådant som andra inte ser. "en av årets bästa och finaste ungdomsböcker" Magnus Utvik, Gomorron Sverige

2018-03-24

Min avslutaserier-utmaning flyter på och turen hade nu kommit till Rävsång. Sista delen i den väldigt löst sammanhållna serien med djurnamn. Jag har verkligen gillat de två tidigare böckerna och det är ju med lite skräckblandad förtjusning som i alla fall jag ger mig på sådana här efterlängtade böcker. Läs mer på min blogg

Anna Hedenstedt

2015-07-11

Fastnade helt! Fortfarande tycker jag nog Fågelbarn varit bäst hittills, men denna var fin. Hade trott det skulle vara mer fokus på det övernaturliga i denna, men det var relationerna som var bokens huvudhandling. Önskning till Ljungqvist: mer obehagspirr o gåshud i nästa! (Om du vill! :-))