Ravioli

Östergren, Klas

| 2013

Ännu en gång visar Klas Östergren vilken enastående berättare han är. I novellen Ravioli tar Östergren oss med in i en värld där moral och förnuft ställs mot den blinda passionen. Det är en berättelse om kärlek och makt, om att gå över gränsen och om allt som kan gå fel när man gjuter en betonggrund. Inne i futten hängde blåkläder att låna. Där stod åtta lådor med nittiosex konservburkar med ravioli. Det skulle bli vår lunch i sex veckor framöver. Det fick också bli titeln på den här berättelsen, även om det funnits alternativ som kanske var mer adekvata. Som "Gjutarfrossa", "Den förälskade timmermannen" eller "Kärlek och tjuvlarm". Det här är en ljudnovell från Novellix, inläst av författaren själv. Novellix ger ut noveller på ett nytt sätt: styckvis och i fickformat, både nyskrivet och klassiker. Läs mer på novellix.se

Madame Medusa

2018-12-29

En ganska tråkig och förutsagd intrig, utan spänning och direkta vändpunkter alls som genuint förvånar mig som läsare. En moraliskt dömande historia där åtrå förvränger huvudet på en av karaktärerna.

Jeanette Algeson

2014-06-30

Bland de tråkigaste 28 sidor jag läst. Min tråkiga kurslitteratur toppar högre än den här boken. Ledsen att säga det men nej nej och åter igen nej. Det var som att lyssna på när någon berättar en långtråkig händelse ur sitt liv helt utan någon poäng.