Raven black

Cleeves, Ann

| 2006

It is a cold January morning and Shetland lies buried beneath a deep layer of snow. Trudging home, Fran Hunter's eye is drawn to a vivid splash of colour on the white ground, ravens circling above. It is the strangled body of her teenage neighbour Catherine Ross. As Fran opens her mouth to scream, the ravens continue their deadly dance ...The locals on the quiet island stubbornly focus their gaze on one man - loner and simpleton Magnus Tait. But when police insist on opening out the investigation a veil of suspicion and fear is thrown over the entire community. For the first time in years, Catherine's neighbours nervously lock their doors, whilst a killer lives on in their midst. "Raven Black" is a haunting, beautifully crafted crime story, and establishes Ann Cleeves as a rising talent in psychological crime writing ...'A riveting read. Ann Cleeves probes beneath the surface of a community...

Ulf Pettersson

2018-03-14

Åter en fullträff av denna författare som har en förmåga att skapa spännande böcker i en udda miljö

Kitty W

2017-08-13

Jättespännande in till sista sidan. Roligt med skildring från Shetlandsöarna!
Helt klart oväntat slut.

2017-01-03

Fin miljö och fina personporträtt. Bra deckare med oväntat slut.

Malin Sundman

2016-09-05

Lättläst men inte särskilt fängslande. Oförutsägbar.

Inger Jonsson

2016-06-16

Jag kunde i alla fall inte gissa vem mördaren var. Enkelt skriven, men helt OK.

Blev fängslad av Cleeves enkla men spännande bok Dolda djup, och läste på omslaget av den att hon tidigare skrivit en trilogi som vunnit en hel radda fina deckarpriser. Blev såklart sugen på att läsa trilogin om polismannen på Shetlandsöarna men fick till min besvikelse inse att boken inte längre trycks på svenska. Döm min förvåning och glädje när jag hittade den för en tia under nästa loppisrunda!

Tyvärr levde inte boken upp till mina förväntningar, alls. Jag kan inte för mitt liv förstå varför den fått så många fina priser. Jag kom på mig själv med att flera gånger vara någon annanstans än på Shetlandsöarna i mina tankar. Jag svävade iväg, boken lyckades inte hålla mig kvar. Den var helt enkelt inte spännande, eller intressant, nog. Ingen karaktär fångade mig. Ingenting händer. Det är inte ens ett spännande mord (okej, här förstår jag att jag kan låta morbid men en del av tjusningen med deckare är ju de utstuderat, läskiga morden som sker? Gärna begångna av seriemördare om jag får bestämma. Och strypning tillhör de mest lamea varianterna av tillvägagångssätt i böcker med uttalad deckar-karaktär. Faktiskt.)

Så: besvikelse. Tråkig. Lame. Slutet torftigt. Tyvärr.

Lotta Karlsson

2014-05-29

Helt ok deckare med oväntat slut och lagom spänning. Inga djupare spår men trevlig läsning.

Marc Moore

2014-04-07

Neutral och lite osannolik men jag upptäckte att jag längtade hem för att fortsätta läsa den.

Claes Nilsson

2013-11-10

Lite för seg och händelsefattig för min smak gällande deckare

Jenny Zander

2013-07-21

Lättläst. Bra deckare.

Maritha .

2013-07-09

Tvekade en stund om denna är en stark fyra eller svag femma, men så jämförde jag den helt enkelt med de deckare jag gett fyror den senaste tiden och kunde snabbt konstatera att denna är snäppet bättre än de. Jag gillar miljön, personerna, handlingen. Jag gillar det oförutsägbara i handlingen, men som samtidigt är på något vis lågmält. Att det inte är en massa blod och ruskiga detaljer ger också pluspoäng. Jag kommer definitivt läsa mer av henne!

Nicklas Björk

2013-06-04

En historia som kunde blivit intressant, men är skriven på ett sätt som misslyckas väcka engagemanget hos mig för både handling och karaktärer. Ett sömnpiller som jag inte kan rekommendera.

2012-06-29

Väldigt spännande intrig. Svår att förutsäga och annorlunda. Det enda som störde mig var att det i boken tas upp efter obduktionen att offret var oskuld, då det inte ens går att se det genom rättsmedicinska undersökningar i verkligheten.

Kitty Cat

2012-05-24

Tunn story som tyvärr snarare dras ner än räddas av slutet. Jag förstår vad hon vill åstadkomma men tycker inte att hon lyckas. Kommer dock ge fler av hennes böcker en chans!

annika åberg

2012-01-09

Bra deckare, utspelas i för mig i en
ny miljö

Åse Bandling

2011-07-18

Kändes något seg i början men sen tog den sig. Välskriven, gillade karaktärerna. Jag kommer att fortsätta läsa Anne Cleeves.

2011-06-30

Det var onekligen spännande att stifta bekantskap med Shetlandsöarna, jag har aldrig tidigare läst någon bok som utspelat sig där. Beskrivningen av miljön och personerna gör att i alla fall jag blir intresserad och gärna vill åka dit för att kolla om folk verkligen är sådana på Shetlandsöarna och karg natur har alltid tilltalat mig. Själva historien och gåtan är helt OK, men trots att det var underhållande så fångade de aldrig mig. Mördaren hade jag gissat på, men å andra sidan hade jag nog gissat på alla under läsandets gång. Det är alltid kul med en deckare där man faktiskt inte har en aning. Det kändes på sätt och vis lite som Agatha Christie.

Gunilla Jönsson

2011-06-07

Den här gillade jag. Bra story och människorna känns äkta.

Ulrica Sandell

2011-04-05

Mysig deckare.
Hade högre förväntningar.

Janita sundblad

2010-09-19

Det var svårt att sätta betyg på den här boken,jag tycker den var bra och spännande och miljön lät fantastisk men den fångade mig inte riktigt ,

Lena L

2010-08-09

Vem är mördaren? En mycket spännande och oförutsägbar historia. Shetlandsöarna är platsen för Ann Cleeves deckare. Som läsare är det något extra att stifta bekantskap med nya miljöer.

Pia W

2010-07-31

Bra person- och miljöskildring, men den biter sig inte fast på djupet.

Sophie Sundin

2010-05-31

Spännande och utspelar sig i enslig miljö vilket gör det än lite mer läskigare.

2010-02-14

En turistdeckare att rekommendera.

Sara .

2009-09-03

Förmodligen den bästa boken i sin genre.

Samuel Karlsson

2009-08-13