Råttpojken

Pullman, Philip

| 2000

Ett hemskt monster härjar i kloakerna, tidningen Dagens Dumheter är säker på sin sak. Herr Tapscrew anser dock att Roger borde stannat hos honom för att visas upp som missfoster på marknaden. Billy tycker att Roger är en perfekt medhjälpare vid inbrott. Men Roger funderar själv över vad han är ­ kanske är han en vanlig pojke ändå, fast med lite råttlikt beteende. Översättare: Olle Sahlin

Ciccis bokblogg

2011-04-05

Den här boken handlar om en liten pojke som har varit en råtta och om hans upplevelser. Den känns mest lämpad för 8-9 åringar tycker jag. Boken har en del illustrationer och mellan kapitlen så kommer det upp "Dagens dumheter" som är utdrag ur en tidning. Som vuxen läsare så ser jag den mest som en samhällskritisk berättelse. Rättsystemet är inte riktigt säkert, pressen skriver vad som helst som folket tror på och kungahuset vill göra om prinsessan, vilket kan syfta på att hon inte duger som hon är. Vem är då prinsessan? Prinsessan Diana givetvis, på bilden på första sidan så ser det ut som en kopia av Prins Charles. Boken har flera ankytningar till andra litterära texter, så som t.ex. Pinnochio, Oliver Twist och givetvis Askungen.