Råttfångerskan

Frimansson, Inger

| 2009

Inger Frimansson har gjort den psykologiska thrillern till sin genre. I sin nya bok är hon i högform. Råttfångerskan är ett gastkramande kidnappningsdrama med en kvinnlig huvudperson och hennes offer i centrum. En riktig rysare även för den som inte har råttfobi. Den store förläggaren Titus Bruhn lämnade för många år sedan sin hustru Rose för den lite för tjocka och ganska osäkra bokhandlerskan Ingrid. Nu ligger han svårt sjuk och vill till varje pris träffa Rose för att försonas. När hon inte svarar i telefonen vädjar han till Ingrid att åka till henne och be henne komma. I sin ensligt belägna backstuga lever Rose ett isolerat liv. Som sällskap har hon några råttor som hon försöker tämja. Hon uppskattar inte besöket, och när Ingrid av misstag har ihjäl hennes favoritråtta startar ett dramatiskt skeende som leder till en kamp på liv och död. Läs mer på www.norstedts.se/Frimanssonland...

Denna bok var bättre när jag gjorde en omläsning på den 💜💜💜💜

2016-06-17

Vissa böcker blir jag lätt besatt av. Och det här är en av dem. Jag har nog läst den minst en gång om året sedan den kom 2009- och den är minst lika bra nu den sjunde gången. En gripande och mycket spännande mardrömsthriller som jag varmt kan rekommendera!

Solveig Andersson

2016-03-02

Frimansson skapar här en ohygglig men trovärdig spänningsroman som egentligen är för otäck för mig. När råttorna besöker Ingrid i källarluckan så mår jag fysiskt illa. Men skickligt komponerad är den sannerligen.

2015-10-26

Lyssnade nyligen om denna och verkligen njöt. Psykologisk spänning när den är som allra bäst. Inger Frimansson är lysande! Och Gunnel Fred som uppläsare är fantastisk!

Lilian Lidforss

2015-06-08

Spänning från första till sista sidan. Otäckt bra och välskriven!/Lilian

2015-06-06

Gillar normalt Inger Frimansson. Hennes känsla för psykologiska spänningsromaner är bra. denna bok känns till stora delar trovärdig men jag saknar den riktiga inlevelsen och spänningen. Stark 2:a

Anne Hansson

2015-03-07

En otäck historia, men kan nästan vara sann, läste recensioner i en tidning och då var jag körd, Mycket intressant bok och faktiskt spännande, lite orginelt det här att hon skriver om de olika som fdet handlar om i boken

2014-08-16

Mörkret var kompakt, utom på en punkt högt ovanför henne. Där anade hon flimmer av ljus, som en fyrkant. Var hade hon hamnat? Någon form av bur? Och vad hade hänt med armen, den var vriden på ett otäckt sätt, hon kunde inte röra den.
Smärtan gjorde det svårt att andas.
Hon grät i mörkret, korta skrik.
"Ta bort mig härifrån....släpp ut mig!"
Var fanns hennes väska med mobilen? Hon måste ringa till sin man efter hjälp.
"Var är du lilla musunge?" skulle han fråga med en antydan till klander i rösten. "Jag blir orolig förstår du väl. Lilla musunge, vart har du tagit vägen?"

Enbart de första meningarna får blodet att frysa till is på mig. Det här är en väldigt välskriven och stark thriller som är riktigt otäck på sina håll, mest kanske för att den är så pass realistiskt skriven att man faktiskt kan tänka sig att något sådant här kan inträffa! Och det är inget krimskrams a la Viveca Sten här, och tack gode Gud för det!

Den stora förläggaren Titus Bruhn ligger för döden. För många år sedan lämnade han sin hustru Rose för den lite för tjocka och ganska osäkra bokhandlerskan Ingrid. Nu vill han till varje pris träffa Rose igen och försonas. Men hon svarar inte i telefonen och han vädjar till Ingrid att åka till henne och be henne komma.

I sin ensliga stuga lever Rose ett isolerat liv i sällskap med några råttor som hon försöker tämja. När Ingrid knackar på börjar ett dramatiskt skeende som blir till en kamp på liv och död. En riktig rysare även för den som inte har råttfobi.

Förfatarmässigt påminner Inger Frimansson mig mycket om Majgull Axelsson. Lika starka psykologiska kvinnoberättelser. Men Frimansson blandar in spänning i sina böcker, gör de riktigt otäcka. Och en bra thriller tackar man väl inte nej till?

Jag har läst samt lyssnat på den här spännande boken, och kan varmt rekommendera den. Om man väljer ljudboken får man dessutom lyssna till Gunnel Freds melankoliskt vackra och dramatiska uppläsning som för mig enbart gör boken än bättre. Gunnel Fred är en utmärkt uppläsare!

Slutord. Om man förväntar sig en tramsig dussindeckare på någon svensk ö i skärgården med småstadspoliser, småbarnsliv, med en irriterande kvinnlig huvudperson som lägger näsan i blöt, skrivet dessutom med banalt språk och toppat av vänsterpolitik, då ska man nog inte läsa Frimanssons böcker. Uppskattar man däremot en stark oförutsägbar psykologisk thriller med utmärkt språk och målande beskrivningar- då kan jag varmt rekommendera henne!

Toppbetyg till såväl bok, författare och uppläsare!

E H

2014-06-30

Min första bok av denna författare. Hade dock högre förväntningar på den efter det positiva jag hört. Bra språk men jag kände ingen nämnvärd spänningskänsla.

2014-06-26

Inger Frimansson är en författare som gått mig helt förbi så när jag läste om henne på andra bloggar blev jag så klart nyfiken. När jag sedan hittade den här boken på en outlet tvekade jag inte länge. Psykologisk thriller är triggerord för mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/06/rattfangerskan-av-inger-frimansson.html

2013-06-03

Psykologisk spänning när den är som allra bäst. Lyssnade på boken, och den var så bra. En riktig nagelbitare!

Lotta Karlsson

2013-03-09

En varken från eller till bok.

Karin Norlander

2012-11-18

Detta är en bok som jag nog glömt om ett halvår

Kerstin K.

2011-12-29

Bra driv, spännande vändningar och härligt obehaglig stämning. Perfekt reseläsning, skulle jag säga.

Dan Ende

2011-09-28

Relationsdrama. Rena Lars Norén och egentligen en roman mer än sk deckare.

Kristina Simar

2011-08-02

Jag tycker att denna bok passar in som en psykologisk thriller. Den var mycket obehaglig att läsa. En riktig rysare. Kvinnan Rose är en märklig kvinna som bor ensligt i en gammal stuga med ett antal råttor som sällskap. Riktigt läskigt är det när en stor hanne försöker angripa henne. Inger Frimansson har ett mycket underhållande och lättläst språk. Hon skriver mycket levande och spännande och gestaltar suveränt. Trevligt att boken handlar om bokbranschen eftersom jag själv jobbar inom den. Jag sträckläste boken till långt in på natten, den var bara helt omöjlig att lägga ifrån sig. I augusti kommer uppföljaren till Råttfångerskan. Det kalla landet. Även den utgiven på Norstedts.

Maria Johnson

2011-07-11

En riktig sträckläsningsbok. Dock drar det tvära slutet ner betyget med en stjärna.

Petra Hansson

2011-05-22

Tyckte om denna boken. Läste med spänning. Råttorna och de elaka döttrarna väckte obehag. Jag gillade slutet men tyckte att allt förblev lite luddigt kring Roses agerande.

Rasmusmatte .

2010-12-25

Riktigt rafflande och fängslande. Kan varmt rekommenderas

Ann Simonsson

2010-11-25

En typisk svensk deckare.!!

Anneli Johansson

2010-11-13

Riktigt ruskig och galen handling. Sträckläste och kunde inte lägga den ifrån mig. Rekommenderas.

Veronika Mellqvist

2010-09-17

En riktig bladvändare! Lite besviken över det tvära slutet dock, hade gärna läst mer om vad som hände sen.

Annelie Carlsson

2010-03-09

Helt ok bok. Jag tycker dock att den slutade alltför plötsligt, jag hade velat veta vad som hände sedan

solveig jonson

2010-01-27

en otäck historia

Elisabeth Karlberg

2010-01-21

Ganska hyfsad faktiskt. Det finns många konstiga människoöden i världen. Denna bok beskriver några av dem

Lotta Grafström

2009-08-20

Första boken jag läst av inger frimansson, men glatt förvånad då jag nu läser yterligen en till jätte bra spännande romaner Läs Läs från mig!!!!