Råttfångerskan

Frimansson, Inger

| 2009

Inger Frimansson har gjort den psykologiska thrillern till sin genre. I sin nya bok är hon i högform. Råttfångerskan är ett gastkramande kidnappningsdrama med en kvinnlig huvudperson och hennes offer i centrum. En riktig rysare även för den som inte har råttfobi. Den store förläggaren Titus Bruhn lämnade för många år sedan sin hustru Rose för den lite för tjocka och ganska osäkra bokhandlerskan Ingrid. Nu ligger han svårt sjuk och vill till varje pris träffa Rose för att försonas. När hon inte svarar i telefonen vädjar han till Ingrid att åka till henne och be henne komma. I sin ensligt belägna backstuga lever Rose ett isolerat liv. Som sällskap har hon några råttor som hon försöker tämja. Hon uppskattar inte besöket, och när Ingrid av misstag har ihjäl hennes favoritråtta startar ett dramatiskt skeende som leder till en kamp på liv och död. Läs mer på www.norstedts.se/Frimanssonland...

2022-10-03

Mörkret var kompakt, utom på en punkt högt ovanför henne. Där anade hon flimmer av ljus, som en fyrkant. Var hade hon hamnat? Någon form av bur?

Den framgångsrika förläggaren Titus Bruhn lämnade för några år sedan sin hustru Rose för den snälla, något klumpiga bokhandlerskan Ingrid. Nu ligger han döende på sjukhuset i cancer. Sorgen över Titus tillstånd bryter ner Ingrid samtidigt som hon tvingas att ha att göra med Titus både vuxna elaka döttrar som länge mobbat och vid ett tillfälle även misshandlat henne.
Titus ber Ingrid att ringa till Rose, vill försonas med henne innan det är för sent. Men Rose svarar inte i telefonen så Titus övertalar Ingrid att åka hem till henne.
I en avlägset belägen backstuga i utkanten av Södertälje lever Rose ett eremitliv. Hon försörjer sig på att läsa korrektur. Hennes enda barn, en son, Thomas befinner sig någonstans i Sydostasien och hon har ingen kontakt med sina gamla vänner inom bokbranschen. Hennes enda riktiga vänner är alla de råttor som hon namngivit, matar och pratar med.
I köket finns det en lucka ner till ett utrymme inunder golvet.
När Ingrid som ser sig själv som världens mest eftergivna människa knackar på hemma hos Rose börjar en otäck, tortyrliknande kamp mellan liv och ond bråd död mellan två kvinnor och en massa råttor som tycks lura i varje hörn...
Inger Frimansson är en av mina absoluta favoritförfattare och bortsett från viss ungdomslitteratur så har jag nog läst det mesta av henne. Råttfångerskan är hennes mest otäcka av böcker. En mycket välskriven, psykologisk thriller som jag varmt kan rekommendera!
Toppbetyg!

Denna bok var bättre när jag gjorde en omläsning på den 💜💜💜💜

Solveig Andersson

2016-03-02

Frimansson skapar här en ohygglig men trovärdig spänningsroman som egentligen är för otäck för mig. När råttorna besöker Ingrid i källarluckan så mår jag fysiskt illa. Men skickligt komponerad är den sannerligen.

Lilian Lidforss

2015-06-08

Spänning från första till sista sidan. Otäckt bra och välskriven!/Lilian

2015-06-06

Gillar normalt Inger Frimansson. Hennes känsla för psykologiska spänningsromaner är bra. denna bok känns till stora delar trovärdig men jag saknar den riktiga inlevelsen och spänningen. Stark 2:a

Anne Hansson

2015-03-07

En otäck historia, men kan nästan vara sann, läste recensioner i en tidning och då var jag körd, Mycket intressant bok och faktiskt spännande, lite orginelt det här att hon skriver om de olika som fdet handlar om i boken

E H

2014-06-30

Min första bok av denna författare. Hade dock högre förväntningar på den efter det positiva jag hört. Bra språk men jag kände ingen nämnvärd spänningskänsla.

2014-06-26

Inger Frimansson är en författare som gått mig helt förbi så när jag läste om henne på andra bloggar blev jag så klart nyfiken. När jag sedan hittade den här boken på en outlet tvekade jag inte länge. Psykologisk thriller är triggerord för mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/06/rattfangerskan-av-inger-frimansson.html

Lotta Karlsson

2013-03-09

En varken från eller till bok.

Karin Norlander

2012-11-18

Detta är en bok som jag nog glömt om ett halvår

Kerstin K.

2011-12-29

Bra driv, spännande vändningar och härligt obehaglig stämning. Perfekt reseläsning, skulle jag säga.

D

Dan Ende

2011-09-28

Relationsdrama. Rena Lars Norén och egentligen en roman mer än sk deckare.

Kristina Simar

2011-08-02

Jag tycker att denna bok passar in som en psykologisk thriller. Den var mycket obehaglig att läsa. En riktig rysare. Kvinnan Rose är en märklig kvinna som bor ensligt i en gammal stuga med ett antal råttor som sällskap. Riktigt läskigt är det när en stor hanne försöker angripa henne. Inger Frimansson har ett mycket underhållande och lättläst språk. Hon skriver mycket levande och spännande och gestaltar suveränt. Trevligt att boken handlar om bokbranschen eftersom jag själv jobbar inom den. Jag sträckläste boken till långt in på natten, den var bara helt omöjlig att lägga ifrån sig. I augusti kommer uppföljaren till Råttfångerskan. Det kalla landet. Även den utgiven på Norstedts.

Maria Johnson

2011-07-11

En riktig sträckläsningsbok. Dock drar det tvära slutet ner betyget med en stjärna.

Petra Hansson

2011-05-22

Tyckte om denna boken. Läste med spänning. Råttorna och de elaka döttrarna väckte obehag. Jag gillade slutet men tyckte att allt förblev lite luddigt kring Roses agerande.

Rasmusmatte .

2010-12-25

Riktigt rafflande och fängslande. Kan varmt rekommenderas

Ann Simonsson

2010-11-25

En typisk svensk deckare.!!

Anneli Johansson

2010-11-13

Riktigt ruskig och galen handling. Sträckläste och kunde inte lägga den ifrån mig. Rekommenderas.

Veronika Mellqvist

2010-09-17

En riktig bladvändare! Lite besviken över det tvära slutet dock, hade gärna läst mer om vad som hände sen.

Annelie Carlsson

2010-03-09

Helt ok bok. Jag tycker dock att den slutade alltför plötsligt, jag hade velat veta vad som hände sedan

solveig jonson

2010-01-27

en otäck historia

Elisabeth Karlberg

2010-01-21

Ganska hyfsad faktiskt. Det finns många konstiga människoöden i världen. Denna bok beskriver några av dem

Lotta Grafström

2009-08-20

Första boken jag läst av inger frimansson, men glatt förvånad då jag nu läser yterligen en till jätte bra spännande romaner Läs Läs från mig!!!!