Raskens

Moberg, Vilhelm

| 1974

Vilhelm Moberg flyttade från sin småländska hembygd redan när han var några och tjugo, men i sitt författarskap lämnade han den aldrig. De romaner som utspelas bortom Värendsbygden handlar nästan alltid om längtan tillbaka dit, till jorden, till ursprunget.    Med anledning av att det i år är hundra år sedan Vilhelm Moberg föddes i soldattorpet i Moshultamåla ger Albert Bonniers Förlag ut tre av de romaner som ligger närmast hans egen och familjens historia.    Debutromanen Raskens från 1927 handlar om den indelta knekten Gustav Rask och hans hustru Ida, och deras kamp för en dräglig tillvaro. Mobergs far var knekt, liksom hans farfar och farfarsfar. Han inspirerades till Raskens av alla de historier som fadern och hans vänner berättade om soldatens liv på 1800-talet.

Emma Sundström

2022-03-13

Boken jag läste var tryckt på 1950-talet och skriven på dialekten. En riktigt bra bok där man får följa Gustav från dräng till soldat och hans liv. Man kommer nära karaktärerna i boken och samtidigt får man en omedveten lektion i historia.

Annelie Saxby

2017-09-21

Jättebra

Maria Jönsson

2016-01-04

Det kan vara så att jag läst den förut. Känner igen mycket men det finns ju en tv-serie som jag sett som barn.

Vilhelm Moberg var ett litterärt geni, magiskt.

2011-10-10

En fantastisk bok. En härlig berättelse om livet för fattiga människor i Småland för endast 100 år sedan. Ett härligt språk även om det är gammelsvenska. Boken berör verkligen och berättigar väl sin plats som en svensk klassiker.

Konstantin Krakow

2011-06-30

En fullpoängare!

Lars Andersson

2011-05-16

Lika bra som Utvandrarserien. Kanske lite jämnare p.g.a. dess längd, men mindre exotisk.

Denna bok var bra men det var väldigt dålig uppläsare och även ljudet.
Det var överfört från kassett så då förstår ni mitt dilemma.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

Min farfars far var indelt soldat. Namnet var Kvick. Och det var nog inte så lätt.

2009-12-14

Betyget avser både bok och tv-serie.

Tor von Geijer

2009-09-17

Trist.

Pia Kask

2009-06-25

Tröttnar aldrig på den här. Eller tv-serien.