Rapsbaggarna

Utanför Onslunda på Österlen bor bröderna Henning och Albert på en liten gård. De är runt sjuttio och från åkern bakom sitt uthus har de fin utsikt ner mot föräldrahemmet. En dag får de i handelsboden veta att deras barndomshem ska säljas till någon som ska öppna hem för miss-brukande kvinnor. Vid samma tid passerar en polishelikopter på låg höjd över brödernas gård. Poliserna får syn på något märkligt nere på åkern, som de återvänder senare för att titta närmare på.Förändringar stundar och bröderna är oroliga inför det som händer. Vad skulle deras mamma ha sagt? Albert går upp på vinden för att titta i amerika-kofferten Henning börjat fråga efter. Han tror att Henning funderar på att flytta. Albert hittar mor Blendas dagbok i kofferten. Tillsammans läser de den på kvällen och upptäcker att deras mor gärna hade velat hjälpa ett par kvinnor som hade tittat för djupt i flaskan.Måndagen kommer...

Jan Banan

2021-06-04

Riktigt bra och Stefan Sauk lysande som vanligt!

Bokdjungeln

2020-10-20

Efter ungefär halva boken börjar jag småskratta. Jag har väntat och väntat för jag hade inte förväntat mig annat efter att ha läst potensgivarna av samma författarinnan. Boken är som sagt lite rolig, charmig och väldigt varm. Jag blev på bra humör av att läsa den.

Solveig Andersson

2016-07-06

Åter en superb bok av Karin B Holmqvist. Lika underbar som Potensgivarna! Läs den!

Mats Karlsson

2014-10-12

Faktiskt ganska tråkig. Stefan Sauk är bra uppläsare, men frågan är ju om inte den här boken borde ha lästs av någon som talar skånska. Boken är alldeles väldigt vardaglig och innehåller inga spår av något spännande eller kontroversiellt eller någon sorts budskap. Alla är så snälla så det blir helt enkelt tråkigt.

Glada Gunvor

2014-06-13

Bland det tråkigaste jag har hört, omöjligt att koncentrera sig. Lade av efter 50 min. Däremot bra uppläst av Stefan Sauk.

Maritha .

2013-10-17

Charmig bok med hög mysfaktor. Skulle ha gett en fyra om inte språket varit bitvis så slarvigt. Presens och imperfekt i samma blandat hur som helst i samma mening går inte hem hos mig utan förstör läsupplevelsen, liksom de många utelämnade skiljetecknen. Både komma och punkt saknades alltför ofta. Synd på en annars mycket trevlig bok.

Jenny Jansson

2013-03-16

3 en mysig bok som underhåller, kan stundvis bli lite ensidig med allt vardagligt. Är ändå läsvärd helt klart. Karins böcker har hög mysfaktor.

Ursula Stålhandske

2013-03-10

Lite småmysig bok ...

Linda Jönsson

2012-10-14

Mkt lättläst och mysig bok om två äldre bröder som bor tillsammans trots några äckliga beskrivningar;). Jag blev varmt om hjärtat när jag läste boken.

Annika Sjöström

2012-08-10

Stefan Sauks uppläsning av boken gör den ju HELT brilliant! Kanske skillnaden mellan 3 och 5??? Måste lyssna till fler inspelningar med honom!

Linn L

2012-07-14

Inte lika bra som potensgivarna men en värdig tvåa iallafall.

När man känner för lite humor i sitt liv, ja då är en bok med Karin Brunk Holmqvist rätt.
Även denna bok är riktigt bra, dock tycker jag potensgivarna var snäpet bättre

Louise A

2011-03-16

Denna var ok, men inte mer. Mest beroende på att jag inte tycker det är charmigt, med gamla gubbar som inte tvättar sig, snyter sig i disktrasan och sen torkar bordet med den.

Pia Stendahl

2011-02-13

Rapsbaggarna är en underhållande och lättläst bok om två charmiga bröder. Bröderna kanske inte är de smartaste i världen men de har hjärtat på rätt ställe.

Det är skönt att läsa om två äldre herrar som inte framställs som extremt griniga och trumpna (vilket ofta är fallet med äldre herrar i literaturen). De är förstås lite excentriska men bröderna har väldigt roligt tillsammans. De blir periodvis som två små pojkar som busar och fnissar ikapp. Deras kärlek till varandra är också uppenbar vilket ger boken en värme som jag uppskattar.

Någon som överaskar mig i boken är att den bullriga godsägaren. Han älskar och värnar om de två bröderna vilket är en positiv överraskning. Det hade varit så förutsägbart om godsägaren skulle ha varit en översittare som utnyttjar bröderna maximalt.

Karin Brunk Holmqvist beskriver på ett stillsamt och träffsäkert sätt brödernas dråpliga vardag. Beskrivningen av brödernas ovilja till förändring och så småning om deras insikt att förändringar inte alltid är av ondo känns övertygande.

Det jag är lite kritisk emot är att det nästan blir lite för mycket; lite för pitoräskt, lite för charmig. Någonstans känns det naivt men det är också bokens charm.

Boken ger inget bestående intryck men det är ett roligt tidsfördriv med stor portion charm.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Agneta Andersson

2010-10-20

Bra bok men kunde varit en bättre uppläsare

Lättsamt och mycket lättläst!

Klas Skogström

2010-06-14

Romanen är humoristisk och underfundig. Den är dock inte bättre än Potensgivarna och Sirila gentlemän sökes. Bröderna Albert och Henning lever ett enkelt liv,
men är nöjda med tillvaron och livet. De lever ett tryggt och gammaldags liv i en nutida vardag. Dessutom är de inte ensamma, utan har tillräckligt med stimulerande umgänge, men är ensamma när de så önskar. Det inträffar dock oväntande saker hela tiden och som omkullkastar deras vardag, men som gör romanen roligare. När det är som rörigast behåller de sitt lugn och kommer till slut på att de är orsaken till röran och behåller (nästan) det för sig själva, men upplösningen förvånar och överraskar dem. Slutet på historien gör dem glada på sitt sätt. Romanen får en femma av mig.

VICTORIA LINDBLOM

2010-06-06

Underbart att följa dessa bröder och deras liv på landet.

Therese Andersson

2010-04-12

Nja, fastnade inte i denna tyvärr. Förutsägbar och inte lika bra som någon av de andra som hon skrivit.

Annelie S

2009-10-14

Sååååå irreterande. Författaren växlar ständigt mellan imperfekt och presens i mening efter mening. Stod inte ut. Storyn var inte heller bra.

Simone O

2009-09-10

En varm känsla i magen finns kvar länge. Så opretantiöst skriven. Less is more;-)

Lillemor Carlsson

2009-08-16

Ytterligare en bok av Karin Brunk Holmqvist som inte går att lägga ifrån sig när man väl börjat!