Rapport från vår sköna nya värld : 8 reportage

Wallraff, Günter

| 2010

Günter Wallraffs reportagebok Längst därnere (1985), som handlar om den omänskliga handeln med gästarbetare, har sålt mer än fem miljoner exemplar, en av de största framgångarna i den tyska bokbranschens historia. Nu är Wallraff åter aktuell under täckmantel ... Ingen har avslöjat fler missförhållanden än han. Miljoner har läst hans böcker, och unga journalister har honom som förebild när de spelar roller för att avslöja de mörka sidorna av den sociala verkligheten. Günter Wallraff är en sådan auktoritet att han till och med fått ge namn åt företeelsen på svenska - att wallraffa. Men Günter Wallraff vilar inte på lagrarna. Han är tillbaka "undercover". Som Michael G. utforskade Wallraff det dagliga livet i tyska call center. Gensvaret på den rapport som publicerades var enorm: efter att Wallraff varit gäst i tv och radio kom många call center-anställda fram och berättade om sina egna...

Sofie Petersson

2011-08-13

Det inledande reportaget om Günter Wallraff som mörkhyad är bra och väcker starkast känslor. Det är en skrämmande fördomsfull värld som beskrivs. Även reportaget om callcenter som tar till vilka medel som helst för att sälja sina skitprodukter till överpris är läsvärt. Ibland tappar dock texterna i inlevelseförmåga och jag saknar stundtals mer utpräglade miljöbeskrivningar. I alla fall en stark trea!

Eva Grufman

2010-06-23

Håller med föregående talare om boken. De arbetsförhållanden och villkor som beskrivs i boken är mest synonyma med Tyskland. Det blir rätt tradigt efter halva boken om man inte själv är tyskboende.

Blobb Blobbson

2010-06-15

De första två kapitlen är riktigt bra, det finns en berättelse och jag vill läsa vidare, därefter blir det lite väl mkt rabblande av fakta och det hela verkar lite oinspirerat och hafsigt skrivet. Allt är förstås väldigt viktigt men om man inte har arbetsförhållanden som specialintresse så räcker det med första två-tre kapitlena och möjligtvis sista som är intressant att läsa i samband med Zarembas senaste artiklar i DN om mobbing.