Rape: A Love Story

Oates, Joyce Carol

| 2003

Teena Maguire should not have tried to shortcut her way home that Fourth of July. Not after midnight, not through Rocky Point Park. Not the way she was dressed in a tank top, denim cutoffs, and high-heeled sandals. Not with her twelve-year-old daughter Bethie. Not with packs of local guys running loose on hormones, rage and alcohol. A victim of gang rape, left for dead in the park boathouse, the once vivacious Teena can now only regret that she has survived. At a relentlessly compelling pace punctuated by lonely cries in the night and the whisper of terror in the afternoon, Joyce Carol Oates unfolds the story of Teena and Bethie, their assailants, and their unexpected, silent champion, a man who knows the meaning of justice. And love.

Philip Stenström

2017-09-30

Det är fjärde juli och nationalfirandet fortskrider med glädje och skratt i Niagara Falls. Samma kväll väljer en ung kvinna, Martine 'Teena' Maguire, med sin dotter, Bethie, att ta en genväg hem genom parken. Det som skulle bli en snabb genväg blir en väg som kostar dem en lång återhämtning från det mest brutala och råaste överfallet. Fem män - möjligen män 6-8 totalt - förgriper sig på Teena medan dottern, Bethie, blir vittne till händelsen. Männen omhändertas av polisen, de grips och åtalas men friges plötsligt mot borgen. Det blir en utdragen rättsprocess, som av försvaret och allmänheten tycks lägga mer skuld på offret än förövarna.
Hur var offret egentligen klädd? Det var ju nästan som om hon bad om det. Dömande blickar av omgivningen och en underliggande skam plågar och förföljer dem: offren. Det verka som att rättvisa inte skipas, men, oanat och oväntat, tar rättvisa sin egen väg.

Våld: en historia om kärlek av Joyce Carol Oates frammanar kalla kårar och sorg som få romaner lyckas åstadkomma. Det är kortroman som genomgående beskriver en gruppvåldtäkt och dess påföljder. Det är primitivt och bestialisk; provocerande och verklighetstroget; det är en skildring av en fruktansvärt sexuellt övergrepp - "gruppvåldtäkt". Ett tema som alltid är aktuell i samhällsdebatter.

Joyce Carol Oates, författarinnan, gör med sin skrivarkonst ett mästerligt verk som skakar och berör. Det är, förutom suggestivt och skakande, en berättelse som är verklighetstrogen och genuin. Det känns egendomligt, men inte fel, att hylla den här boken om våldtäkt samtidigt som det, paradoixalt nog, är en hyllning till kärlek. Det är ett mästerverk som inte får lov att gå obemärkt förbi.

Victoire Marcel

2017-01-12

Förutom just känslorna "ledsen, äcklad och arg" lyckades berättelsen inte riktigt engagera mig. Det fruktansvärda brottet och den fruktansvärda orättvisan var det jag reagerade på, resten tog jag inte till mig på samma sätt. Läsvärd, dock, speciellt eftersom vidrigheterna runt själva brottet - hur offer och gärningsmän behandlas - händer alltför ofta på riktigt.

Evert Nilsson

2012-09-02

En fruktansvärrt skrämmande och spännande bok. Ämnet är så vidrigt att det förvånar mig att författarinnan kommer igenom historien och det gör hon på ett mycket trovärdigt sätt. Ämnet är nödvändigt men motbjudande och jag hoppas boken får många läsare, inte minst män.

Fanny Gunnarsson

2012-08-21

"Du hette Bethel Maguire men alla kallade dig Bethie. Din barndom tog slut när du var tolv år gammal. Du skulle alltid tänka ”om”. Om inte mamma hade sagt ”nej”."

Vi får följa Teena, som blir utsatt för en bestialisk våldtäkt och Teenas dotter Bethie som blir vittne samt själv brutalt misshandlad. Vi får även möta Dromoor som var förste polis på plats. Våld - En historia om kärlek är en kort, intensiv och omskakande berättelse. Du håller andan boken igenom och kommer troligen att stanna kvar hos dig en lång tid framöver.

Maria Lind

2012-03-09

En av de bästa kortromaner som skrivits! Man berörs långt in under skinnet.

Mathilda Flood

2011-10-26

En bok med ett hemskt innehåll men ett fint och flytande språk.

Evelina M

2011-09-06

Historien om en kvinna som blir brutalt gruppvåldtagen och får en manlig hämnare/beskyddare känns inte direkt originell (och jag kan inte låta bli att undra hur den bäst bör tolkas). Dock är den så pass intensiv och skickligt berättad det är svårt att inte ryckas med.

Emma Olsson

2011-07-05

lätt läst, bra skriven.
Värd de få minuterna du ger denna tunna bok!

Majja Star

2011-03-27

*Detta är en av mina favorit-Oates! Gillar när hon skriver i det här formatet!*

Ulla Edlén

2010-08-07

Mkt bra

Anette Karjalainen

2010-03-30

Ja, jag förstår vad Oates är ute efter och ja, syftet är bra. Men utförandet känns bara platt. Möjligtvis är det översättningen som gör det, språket är bara FÖR enkelt och lättsmält för en sådan här historia.

Andreas Eriksson

2009-10-15

Började egentligen läsa boken för att den var kort och lättläst. Jag behövde en sådan bok för stunden. Sen ville jag även ha gett Oates en chans, eftersom jag hade hört mycket om henne. Denna bok var sjukt bra faktsikt. En väldigt mörk och hemsk berättelse men någonstans i den finns även ljus och glädje. Kommer garanterat läsa mer av henne.