Ranish Tweed

May, Peter

Nominerad till en CWA Dagger In The Library Award  »Peter May är en författare jag skulle följa till världens ände.« | Marilyn Stasio, The New York TimesNiamh och Ruairidh Macfarlane har varit ett par i över tio år och äger tillsammans det exklusiva väveriföretaget Ranish Tweed. På en affärsresa till Paris, där de ska göra marknadsföra sina tyger, upptäcker Niamh först att Ruairidh har en affär, och blir sedan vittne till hur han och hans älskarinna dödas av en bilbomb. Förtvivlad återvänder Niamh till Yttre Hebriderna och till den avlägsna klipptopp som varit deras gemensamma hem. Hon ser tillbaka på sitt liv med Ruairidh och försöker desperat komma på vem som skulle kunna ha velat se honom död. Den franska polisen, som till en början misstänkt terrorism, har nu skickat kriminalaren Sylvie Braque efter sin huvudmisstänkta: Niamh själv. De båda kvinnorna dras under utredningen...

Ulla Englund

2021-06-27

27/6 2021

Katarina Nord

2019-03-06

Hade väntat mig mera ! Jag älskar Lewis trilogin, men den här historien nådde inte dit.

Henrik Johansson

2018-12-29

Riktigt bra, spännande historia. Ända fram till sista kapitlet. Har skrivit det förr, kvaliteten på en bok avgörs hur den slutar, vilken känsla den skickar med. Harris tweed håller inte hela vägen

2018-11-25

Den bästa av Peter May. Här finns allt han haft med tidigare, men snäppet bättre. Ett lysande språk och en lika lysande miljöbeskrivning, en gripande beskrivning av sorg. Allt är färgat av den karga och vildsinta miljön och väderleken på Yttre Hebriderna. Det är nästan, men bara nästan som den blodiga och oväntade uppgörelsen förtar skönheten i språk, miljö och relationer.

2018-11-07

Peter May har ju ganska snabbt seglat upp och blivit en favoritförfattare. Jag känner mig alltid trygg i hans händer. När Harris tweed dök upp på posten blev jag själaglad, samtidigt som det alltid är lika otäckt att läsa en bok som man har höga förväntningar på. Framför allt längtade jag tillbaka till Harris/Lewis, denna fantastiska miljö. Läs mer på min blogg

2018-09-12

Även om den inte når upp till Lewis-triologin så är det en bra bok. Välskriven och spännande med en handling som håller hela vägen.

Mörk, gripande och spännande!

Magni Charta

2018-08-28

Svensk översättning av boktitlar har väl inte varit klockrena genom tiderna men i detta fall tycker jag att "Harris Tweed" gör sig bra i förhållande till det engelska originalet "I'll keep you safe" då det ger en bra föranstaltning om ett av bokens underkontexter där dramat i stora drag utspelar sig kring denna textilindustri som är så lokalt förknippat med Isle of Lewis och Harris.
"Harris Tweed" liksom Mays andra Hebriderna-skildringar är en spänningsroman och trots att alla böckerna har en återkommande rollgestalt i polisen George Gunn så känns det missvisande att kalla dessa för kriminalromaner eftersom skillnaden mot t.ex. Peter Robinsons "Alan Banks"-romaner är milsvid!
I "Harris Tweed" har May gett en kvinna (Niamh) huvudrollen (och som sitt alter ego?). Niamh och hennes ungdomskärlek och numera lagvigda make (Ruairidh) driver ett litet väveri på Isle of Lewis som de själva har byggt ett varumärke kring. Under en mässa i Paris utsätts Ruairidh för ett bombdåd och Niamh åker förkrossad hem till Lewis där dramat sedan utspelar sig. Som man så "köper jag" karaktärsskildringen av Niamh men undrar om den på samma sätt talar till en kvinnlig läsare?
Som vanligt blir jag affekterad av Mays skildring av relationerna mellan människorna i boken och hans mästerliga förmåga att bygga upp en spännande intrig som rör sig i den kontextuella bakgrunden av dels den långa och innerliga kärleksrelationen mellan Niamh och Ruairidh, dels av den karga och kalvinistiska kulturen på Hebriderna.

Hans gestaltning av livet på Lewis/Harris är som sagt väl skrivet i sin epik. Däremot tycker jag att berättandet efter Lewis-trilogin har blivit ojämnare där jag vid ett flertal tillfällen (Entry Island, Coffin Road) fått känslan att när storyn väl har byggts upp av en finmaskig väv och berättelsen börjar ta fart mot ett klimax så skyndar han sig att "packa ihop kofferten" och avslutar det hela lite väl snabbt. Det blir ännu tydligare i "Harris Tweed" som jag upplever sakna åtminstone ett femtiotal sidor till för att inte kännas rumphuggen! Det skulle läsaren lätt klara av om bara May använde sitt träffsäkra relationsberättande hela vägen ut!
Med Peter May får man ta det onda med det goda och överse med de passager där han inte levererar, enkom för att han är så bra i de delar där han gör det. Jag rekommenderar varmt alla som ännu inte trätt in i Peter Mays värld att börja läsa hans böcker, men ta inte "Harris Tweed" som mätare på den episka spännvidd han förmår utan läs även Lewis-trilogin (1-Svarthuset, 2-Lewismannen, 3-Lewispjäserna).