Ränderna går aldrig ur

Hellström, Agnes

| 2009

Om internatskoleliv, småstadsrasism och klasskillnader i 90-talets Sverige Elin växer upp i det lilla samhället Gimo, med en mor som har tagit avstånd från sin överklassbakgrund. Under besöken hos mormodern i Stockholm får Elin inblick i det liv hennes mamma valt bort, ett annorlunda, mer glamouröst sådant.Sedan faderns död och vännen Behnams flytt känner Elin sig ensam och hon börjar längta bort från tristessen i Gimo. Hon hittar en glansig broschyr om Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket och lockas avlöftet om gemenskap, vänner och lycka - allt det hon själv saknar.Elin får börja på skolan och inledningsvis älskar hon den nya tillvaron. Festerna, de nyfunna vännerna och känslan av samhörighet. Men livet på internatskolan är inte så okomplicerat som det först verkar. Snart visar det sig att många av hennes klasskamrater, trots sin privilegierade bakgrund och perfekta fasad,...

Moonie

2020-01-08

Riktar sig helt klart till en yngre publik.

Izabela Horn

2014-12-30

En inblick hur livet på en internatskolan kan se ut, det som gör boken extra intressant är att den tydligen är självbiografisk. Ränderna går aldrig ur handlar först om främst om klass frågan , genom Elin får vi inblick i den stängda kretsen överklass . En bra debut roman , jag läser gärna fler böcker av Agnes Hellström då hon har kapacitet att utvecklas till en bra författare

Maria Olofsson

2014-08-26

Bra skriven. Man får en bra inblick i hur det är att vara elev på en internatskola. Lättläst.

Johanna Lundin

2011-10-10

Intressant läsning om livet på internatskolan Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket. Tydligt är att även människor som verkar sorgfria inte har det så lätt de heller. Men slutet var en besvikelse.

kristina johansson

2011-07-17

Intressant att läsa om livet i Sigtuna...tänk att det finns en sådn klassskillnad som bara accepteras utan förbihåll!
Skrämmande!

frida lindkvist

2010-11-02

smaskig, men inte så mycket mer än så. ändå en bladvändare.

Ullis N

2010-10-30

En fantastisk debutroman - inte bara för att den belyser de faktiskt existerande klasskillnaderna utan för att den visar hur svårt det är för en tonåring (och för all del vuxen) att stå på så sig när allt man vill är att smälta in.

Susanne Jansson

2010-09-05

Det händer inget omvälvande i Agnes Hellströms "Ränderna går aldrig ur". Det är en hyffsat förutsägbar skildring av hur en tonårstjej slits mellan snobberiet på internatskola i kontrast till livet i hemstaden Gimo. Men samtidigt är det någonting som gör att jag inte kan lägga ner boken och att jag flera dagar senare fortfarande tänker på Elin, som boken handlar om. Det är en fin bok som definitivt förtjänar mer cred än vad den hittills fått.

FranZone c”,)

2009-11-24

Tunna tonårs-problem på snobbig internat-skola i tre delar c:a 100 sidor/år

Skrotmagnet

2009-11-11

Intressant, men det var mycket som inte hände som jag trodde skulle hända. Därmed blir boken lite löskokt och tunn.