Ränderna

Florin, Magnus

| 2010

Vart jag mig i världen vänderser jag bara ränderSvarta vita streckAldrig går dom väck?En berättelse om hur jag går över ett övergångsställe och tar reda på rändernas betydelse för mig. Till min hjälp får jag två vägviserskor, M och S. Och till slut kan jag gå tillbaka över övergångsstället.?Magnus Florin beskriver hur han är drabbad av en fixering vid olika slags ränder och hur han kommer till rätta med detta. En roande, sinnrik och allvarlig berättelse - ovanligt självbiografiskt rotad för att komma från denna författare.

Jenny Stenberg

2011-03-14

Jag vet inte riktigt om jag förstod hela boken, och måste nog läsa om den om ett tag. Vissa delar tyckte jag om men andra förstod jag inte alls och för att vara en bok på hundra sidor så tog den lång tid för mig att läsa.

Jenny Li

2011-03-03

Jag blev väldigt förtjust i den här boken - det jag fascineras mest av är att berättelsen så tydligt drivs framåt, trots att språket hela tiden förleder en att tro att man är vilse. Jag tycker att det är skickligt gjort - och det poetiska berättandet skildrar nakenhet och skörhet på ett sätt som nog inte kunnat göras tydligare eller "närmare".

2010-12-20

Pretentiös galenskap eller feberyra, var några av de tankar som dök upp när jag började att läsa Ränderna av Mats Florin. Men det är verkligen ?läsvärd galenskap? :)

Berättarjaget får i uppdrag att skriva en text till ett konstverk av konstnären kallad M (till boken In i bilden, ut bland orden, som jag också har läst). Konstnärens åtta bilder är svartvita fotografier, där barnen är utsuddade tomrum. Otäcka, tycker jag! En av bilderna föreställer två barn i en skrinda.

Därefter leder hans tankar och arbetet med texten honom vidare till en klinik, där en psykoterapeut visar lekterapins arbetsmetoder som för honom känns bekanta. Allt i en lite surrealistisk blandning av rim och ränder. Typiskt svenskt, var något annat jag reflekterade över. Norén och Bergman...

Det blir (som sagt) lite för pretentiöst för en 4:a, men 3:an är stark!

Maria Eriksson

2010-11-07

En kort bok som först var ganska förvirrande, men som växte till en väldigt vacker skildring av en man som försöker lite försiktigt petar i sitt förflutna för att förstå sig själv.

Kenneth Olausson

2010-09-30

Genom olika minnesfragment ser vi en man resa genom de barndomshändelser som format honom. Men till vad? Det är en berättelse som är både sorglig och vacker och som kramar om ens hjärta. För den är väl sann? Eller skrevs den, hemska tanke, bara för att kunna skriva ner bokens sista mening?

jan dalgren

2010-05-01

rolig,annorlunda, spännande- med bakgrund som barnpsykotereput extra spännande i mötet med S på barninstitutet(ericastiftelsen) där han via lekterapins leksaker förösker förstå metoden samtidigt som han söker i ein egen historia. blandet med så mkt humor, i ett formspråk som ger en ny dimension åt allt.

Tarja Ahlgrén

2010-03-29

En bok om ränder låter ju inte så kul. Men testa ska ni få se hur det bubblar i texterna, mig fick Florin att skratta. Fantastiskt textbehandling.