Ramona

Söderberg, Marta

| 2014

"Årets starkaste ungdomsbok ... länge sedan jag blev så berörd av en bok." - Magnus Utvik, Gomorron Sverige Ramona är sexton år och har precis fått komma hem igen, efter flera år på olika vårdavdelningar och ungdomshem. År av låsta dörrar, undansmugglade glasskärvor och akutbesök. Nu ska hon vara vanlig tonåring igen, men hur är man det? Hur gör man för att inte känna sig som en förlorare när alla runt omkring är så normala och aldrig kan fatta hur det känns att ha en svindlande avgrund inuti? Så träffar hon Mark, som får värmen att sprida sig i bröstet. Men hur ska man våga närma sig någon när man gång på gång blivit sviken, inte minst av sig själv? Med en blandning av svärta och hopp, samhällskritik och oväntad humor, skildrar Marta Söderberg en ung människas balansgång mellan helvetet och ett helt normalt tonårsliv.

Berit WT

2015-03-07

Väldigt gripande och jag blev mycket berörd. Känns verkligen som en bra beskrivning på ett tillstånd som är svårt att förstå. Självskadebeteende.
s.79 SÃ¥ sorgligt!
s.80 Beskrivning hur självskadebeteende och ångest kan drabba.
s.98 "att ha en svindlande virvelvind inuti"

Madelene Helgesson

2014-11-29

Vad som fascinerade mig mest med den här boken var hur illa jag tyckte om Ramona i början, men medan jag kom längre och längre igenom boken så förändrades min syn av henne och i slutet av boken tyckte jag mycket om henne.