Rädslans fångar : Ett nytt fall för Maria Wern

Jansson, Anna

| 2016

Det är juni i Visby. Maria Wern och hennes kollegor på länskrim förbereder sig inför sommarens invasion av festande turister. Då flödar narkotikan över ön. Ryktet talar om en stor inhemsk producent av cannabis. En ny odling, omöjlig att upptäcka. Vädret är helt ur led. Stormarna når orkanstyrka och all båttrafik måste ställas in. Politikerveckan i Almedalen får en dramatisk start då ett brutalt mord sker - en 30-årig kvinna, gift med en ung politiker, hittas död i hemmet. I Tingstäde på norra Gotland har samtidigt en liten grupp människor samlats i hemlighet för att invänta jordens undergång. Sedan mitten av 1700-talet har vetskapen om den yttersta tiden gått i arv i trakten, och ett astronomiskt ur med anor från Christoffer Polhems tid tickar obönhörligt mot den sista dagen. Rädslans fångar är Anna Janssons nya kriminalroman i den framgångsrika serien om Maria Wern.

Eva Möller

2019-06-22

Maria Wern löser gåta på gåta i Anna Janssons böcker så och i denna som ändå startade lite trögt. En känsla av allmän trötthet eller om det bara var jag som började gäspa. Historien börjar inför upploppet av planeringen och färdigställandet av Almedalens politikervecka. Ett brutalt mord sker på en kvinna runt sina 30 på natten före hon ska hålla en föreläsning om Polhem. På morgonen upptäcks liket av hennes chef. Har det ett sammanträffande. Har det med Polhem att göra. Frågorna stockar sig. Även om början var tröttsam så får Jansson ihop berättelsen och ju närmare sluter den kommer ju mer spännande. Väl värd att läsa och du blir överraskad av historien. På grund av starten blir det en trea annars hade det varigt en stadig fyra. Betyg 3

Susanne Andersson

2018-08-27

2018-02-23

Anna Jansson är en rutinerad deckarskribent och intrigen hon fått till denna gång är väl hyfsad. Men det blir aldrig riktigt fängslande och dramatiskt. Det är lite pratigt och klyschigt. Man vill ju ändå veta hur det ska gå så lite bladvändaraktigt blir det ändå.

Anne Hansson

2018-01-02

Lite seg, hände inte så mycket förrän i slutet av boken

Helena Rasmusson

2017-07-16

Intressant & bra semester läsning!

Anneli Johansson

2017-04-27

Wow vilken bok!! Så bra!! 5 av 5 i betyg från mig. Spännande rakt igenom och Skicklig avslutning. Rekommenderas varmt.

Marita Ryen

2016-08-08

Betyg 3+. Ganska spännande men lite knepig historia.

Thommy Stenström

2016-06-25

Egentligen skulle jag ha gett boken 3,5 i betyg.

Jag tycker om Anna Janssons böcker om Maria Waern
Men den här var så annorlunda
Det tog tid innan den kom igång även om det var en intressant berättelse.
Men sen mot slutet hände det en massa och den blev riktigt spännande när allt flätades ihop

Så början av boken en trea i betyg men slutet en fyra eller kanske rent av en femma

Kerstin Hellgren

2016-06-22

Lagom spännande.

Det började himla bra och allt var upplagt för en jättebra story men sedan blev det lite rörigt och då tappade jag fokus. Så då fick man backa ljudboken och det fick jag göra några gånger under läsningen för jag inte hängde med. Det har jag faktiskt inte behövt göra med Annas böcker tidigare.
Slutet var lite väl overkligt. Men som jag sagt tidigare bra underhållning och bra uppläsare, fast denna var sannerligen inte den bästa i serien. Och jag glömde den rätt fort.

My.loved.books

2016-03-28

Detta var en av Anna Janssons bästa! :)