Radhusdisco

Larsson, Morgan

| 2017

Här möter vi Morris föräldrar: mamma som skickar runt Morris bland alla barnfamiljer i bekantskapskretsen för att han ska smittas av påssjuka, pappa som har en förmåga att få det lilla att kännas stort och som berättar om indianer och äventyr.Morris trivs med kompisarna på lågstadiet, tjejernas favorit Linus, grannen Henke och Ubbe med de nyaste leksakerna och alldeles speciella lekregler. Motvilligt flyttar han till det gula tegelradhuset och en ny skola och en ny tid, mellanstadiet. Men här finns magister Cliffhanger som berättar historier som ingen annan och nya vänner som han delar både roligt och sorgligt med. På högstadiet blir världen lite större, tjejerna viktigare och drömmen om att få dansa tryckare till True Colors med just den där speciella tjejen kanske viktigast av allt.

Maria Jacobsson

2024-01-11

Litterärt en 3:a, men all igenkänning från uppväxten och slumrande minnen som väcktes till liv ger en extra stjärna.

Maria Jacobsson

2024-01-11

Katarina Nord

2022-02-18

Fyra med spets! För mig är igenkänningsfaktorn hög med Trollhättan och dialekten i samtalen. Samt att Morris är i nästan samma ålder som mig i uppväxten. Jag tycker om reflektionerna som Morris har. Stort som smått. Lyssna på boken! Essensen i författaruppläsningen är fantastisk!

Izabela Horn

2019-01-27

En barndomsskildring om att växa upp under 80 talet. En bok utan någon tumg handling utan ett 8 åriga Morris och hans tankar och bekymmer. Högstadiet, tjejer, vuxna och sexualiteten mm Allt det som vi alla har varit med om. Att läsa om det är en nostalgi deluxe tripp.

2015-09-09

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag inte gillade boken. Stundtals fångade den mig och var lite smårolig men överlag tyckte jag att den var lite jobbig.

2015-03-28

Uppväxtskildringar är alltid intressanta, speciellt om de handlar om den tid man själv växte upp i. Som Radhusdisco gör. Även om jag nu är några år äldre än huvudpersonen Morris. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/radhusdisco-av-morgan-larsson.html

Jenny F

2014-09-28

I mitt tycke lite babblig och dröjer sig kvar vid händelser som inte är av större vikt. En del saker kan man känna igen sig i, men på det stora hela hade jag förväntat mig mycket mer av denna bok.

Solveig Lindkvist

2014-03-09

Var det så här oskyldigt på 80-talet? Väldigt gullig feel-goodbok!

Mats Bölander

2013-08-24

Ljuvlig, helt enkelt.

Alissa Skazka

2013-08-07

Lättläst, ganska välskriven, men behållningen är inte så stor i efterhand. Undrar om boken skulle gå hem såhär väl om en kvinna hade skrivit om sina tonåriga underlivsproblem och killintressen - detta kan ju förstås inte författaren rå på, men det känns som att man har läst denhär typen av killhistorier förut.

Ann-Sofie Jaredal

2013-07-30

Nostalgifaktorn är skyhög och bjuder på många leenden. Det magiska tänkandet känner jag så väl igen. Däremot kan den bli lite långtråkig ibland.

Sara Gunneriusson

2013-06-11

Lättläst och med underbara historier med stor igenkänning för en 70-talist. Storyn är lite spretig och ibland känns det som att Larsson upprepar sig en smula. Feel good som bottnar.

Linda F

2013-05-22

Mycket härlig 80-tals nostalgi!!! Jag blir alldeles varm i kroppen.

Ola Janåker

2013-04-10

Grymt underhållande med skyhög igenkänningsfaktor.:-)

Katarina B.

2013-01-16

Å vilken mysig bok. Vardagsskildring för barnet och tonåringen Morris. Vilken igenkänning! Ville inte att den skulle ta slut.

Lenita Åberg

2012-12-21

älskade den här uppväxtskildringen så himla mycket. kunde inte släppa boken i från mig och sträckläste den på en enda kväll.

Sara Sandquist

2012-10-01

Rolig.Och sen fick man genomlida högstadieångesten en gång till :)

Gabriel Andersson

2012-09-09

En bok helt i min smak! Tycker man om att lyssna på morgans alla roliga historier från livet i Christer i P3 så kommer man älska denna boken om hans uppväxt i Trollhättan!!

En bok som gav mig en hel del skratt och småfniss. Morgan Larsson har verkligen lyckats pricka in många av de där typiska 80-tals sakerna. En bok du bara måste läsa om du är född sent 60-tal eller tidigt 70-tal.

Sonia Tibblin

2012-08-04

En enkel läsning genom åttiotalet och ungdomen. Många galna historier och tankar men det gör helt boken anpassad för alla åldrar!

Sonia Tibblin

2012-08-04

Maria Hjelm

2012-07-30

Inte så mycket igenkänning som jag kanske hade trott, men så är jag några år yngre än författaren. Den var intressant att läsa ändå för att se uppväxttiden ur en killes perspektiv. Den är underhållande, rolig, lite sorglig ibland och bra skriven.

PL *

2012-07-18

Åh, så bra! Grundskolenostalgi när den är som bäst! Rekommenderas!

Å

Åse Johansson

2012-06-23

Kan ju inte ge annat än högsta betyg när jag är uppväxt på "gatan intill", varenda miljö som beskrevs kastade mig 30 - 35 år tillbaka i tiden :-).

Erika Wiman Snäll

2012-06-19

Trivsam barndomsskildring strösslad med 70-talistgenerationens ogenkänningsmarkörer.

Marita Ryen

2012-03-05

Jag är uppväxt på Kronogården och Lextorp och har en syster som gått i hans klass. Var därför extra kul att läsa. Kände igen mycket även om jag är lite äldre.

Annelie S

2011-12-28

Lättläst, rolig samt en stor dos nostalgi. Ser fram emot en ev fortsättning på berättelsen om Morris.

Maria Klamas

2011-10-26

Boken handlar om Morris tid genom grundskolan, livet i och runt denna tid. Han bjuder på sina tankar, känslor, erfarenheter, funderingar där jag känner igen mig i mycket av osäkerheten, längtan och ibland ensamheten, men oxå allt galet kul under tiden som barn/ungdom. Upplevelsen av boken förstärks för mig av att den speglar en tid då jag själv var i samma ålder, plus att det är en miljö jag väl känner igen och kan följa de geografiska stråken runt i Trollhättan! Så som Vänersborgare måste jag ju credda denne "Trollhätte-lega" och tacka för en redigt go bok! ;-)

elizabeth sundwall

2011-10-26

Okej, den kommer inte få Nobelpriset. Men den kommer få många att känna nostalgi och glädje. Äntligen en riktig feelgood-bok.

Lotta Strandberg

2011-10-07

Morris uppväxt under 80-talet, mycket att känna igen. Lättläst men ändå inte särskilt fängslande. Lite mycket snopp på slutet...

Maria Gustavsson

2011-10-02

Så otroligt hög igenkänningsfaktor, även fast att jag är född på 90-talet och är en tjej. Radhusdisco innehöll tankar och funderingar jag själv haft men aldrig riktigt lagt så mycket tid över. Och att äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN få läsa en bok där huvudkaraktären har en bra uppväxt känns otroligt!

Eva Pettersson

2011-10-01

80-talsnostalgi! Många skratt och igenkännande hummanden blev det under läsandets gång!

Eva Pettersson

2011-10-01

80-talsnostalgi! Många skratt och igenkännande hummanden blev det bra under läsandets gång!

Joanna Björkqvist

2011-09-11

En otroligt rolig bok med extrem igenkänningsfaktor för jag har bott i Trollhättan i många år och är från samma tid. En härlig bok med ett gott driv att skratta av och ibland förfasas av!

Anna-Karin L

2011-07-25

Lättsammare än Torbjörn Flygts "Underdog" och en feelgood-bok i min mening. Mkt att känna igen, tex vilka låtar vi lyssnade på (och glömt bort tills nu) även om man är född på 60-talet! :-)

Emelie A

2011-07-20

Intressant bok. Kul att läsa om Trollhättan och dess omgivningar eftersom man känner igen platserna som det skrivs om (:

Petra Hansson

2011-07-08

Jag är svag för barn och ungdomsskildringar. Här har vi en helt normal kille som lever ett helt normalt liv och jag sträckläste. Hela magin som finns i att växa upp förmedlas och man minns.

John Ringh

2011-06-27

Härlig sommarläsning!

Marie W

2011-06-26

Boken har ett större djup och fler bottnar än jag trodde. Den som förväntar sig lättsam nostalgi kan nog bli besviken.

Linda Vängbo

2011-06-23

Jag gillade den här boken. En underbar skildring av att växa upp på 80-talet. Jag kände verkligen igen så mycket, trots att jag är tjej. Indelningen i klassen, de tuffa och de riktigt utsatta och att befinna sig i gråzonen i mitten. Att vara kär på avstånd och tråna... Lättsmält och humoristiskt!

Anette B

2011-06-21

Läste den med ett leende på läpparna. Hög nostalgifaktor om man är född på 70-talet

Camilla Olsson

2011-06-06

Nä.. den här gillade jag inte. Hade hoppats på mycket igenkänning och nostalgi. Nostalgi fick jag visserligen i skildringarna om discon, movieboxar. Men jag har svårt att läsa om pojken och hans grubblerier, snoppar och onani. För mig helt ointressant. Om jag bara skulle läsa en bok skulle jag inte lägga tid på den här.

Ullis N

2010-11-27

Så befriande att läsa en barndomsskildring som inte innehåller en massa tragik utan är alldeles vanlig.
Man får följa Morris från ettan till nian. Det är detaljrikt (hur kan han komma ihåg så väl hur det var?) och allt är skildrat. Växlingen av att tro sig vara världens centrum till att inte tro sig vara något alls, hiearkin i klassen etc.
Hög igenkänningsfaktor för vem som helst, men i detaljerna är det som barn på åttiotalet du känner igen mest.
Och vilka minnen det väcker från ens egen barndom. Ni kommer väl ihåg filmisarna t ex och detta ständiga byte på rasterna?

Ann-Catrin Malmlöf

2010-11-23

Bra bok om en småstadspojkes uppväxt där man även som kvinna känner igen sig och dessutom kan ha nytt av när det gäller förståelse av sina barnbarns liv och funderingar.

Bells .

2010-10-13

Nostalgi på hög nivå som tar en tillbaka då man växte upp under det ljuva härliga 80tal!

Minna Jonsson

2010-09-09

Morgan Larsson är programledare för Christer i P3. Jag har alltid gillat det programmet. Och utan att ha tänkt allt för mycket på det så har jag även gillat Morgan Larsson. Jag antar att det var därför jag genast blev nyfiken p hans debutroman ”Radhusdisco”. Dessutom tycker jag väldigt mycket om den här typen av roman som ”Radhusdisco” är. Man kan kalla det ”Nostalgi”-roman.

Boken handlar om Morris. Morris växer upp i Trollhättan på åttiotalet och man får följa honom genom lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Med alla de våndor och härligheter som sammankopplas med att växa upp. Och även om jag själv ligger några år efter i tiden och dessutom är av ett annat kön så var igenkänningsfaktorn stor. Lyckan när familjen hyrde en Moviebox! Osäkerheten vid första kyssen. Indelningarna i klassen. Allt det där som man själv gick igenom gr Morris igenom, och lite till. Jag satt aldrig och oroade mig för att förhuden skulle fastna i ollonet, till exempel.

Det är en härlig bok. Riktigt härlig. En bok att bli glad av. I början tänkte jag att man kanske skulle kunna jämföra den med Torbjörn Flygts ”Underdog” men sedan insåg jag att de egentligen inte alls är likadana. Morgan Larssons bok har en mycket lättsammare ton och även om hans bok tar upp klasskillnader så är det aldrig någonting centralt, som hos Flygt. Personligen tycker jag mer om ”Radhusdisco” än om ”Underdog”. Jag gillar att den just för att den är lättsam, att den håller sig till de förhållandevis enkla uppväxtproblemen. Och stundtals får den en att längta tillbaka till tiden då man var kär i tre killar samtidigt.

2010-09-08

En härlig bok om att växa upp på slutet av sjuttiotalet och början på åttiotalet.

Boken är uppdelad i tre delar: lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet.

Det är en skönlitterär roman, men tydligen så är den till största delen självbiografisk och upplevd av författaren.

Även om jag är nio år äldre än författaren så känner jag igen mig i mycket, och det är många fina tidsskildringar.

Boken är rolig, spännande, komisk, tragisk, känslofull, igenkännande, medryckande, lättläst, och väldigt, väldigt bra.

Kan helt klart rekommenderas till alla. Men alldeles speciellt till dom som var med sjuttio- och åttiotalet.