Radhusdisco

Larsson, Morgan

| 2010

Radhusdisco r en varm och rolig bok om Morris frd mot vuxenvrlden i ttiotalets Trollhttan. Hr mter vi Morris frldrar: mamma som skickar runt Morris bland alla barnfamiljer i bekantskapskretsen fr att han ska smittas av pssjuka, pappa som har en frmga att f det lilla att knnas stort och som berttar om indianer och ventyr. Morris trivs med kompisarna p lgstadiet, tjejernas favorit Linus, grannen Henke och Ubbe med de nyaste leksakerna och alldeles speciella lekregler. Motvilligt flyttar han till det gula tegelradhuset och en ny skola och en ny tid, mellanstadiet. Men hr finns magister Cliffhanger som berttar historier som ingen annan och nya vnner som han delar bde roligt och sorgligt med. P hgstadiet blir vrlden lite strre, tjejerna viktigare och drmmen om att f dansa tryckare till True Colors med just den dr speciella tjejen kanske viktigast...

Litterrt en 3:a, men all igenknning frn uppvxten och slumrande minnen som vcktes till liv ger en extra stjrna.

Katarina Nord

2022-02-18

Fyra med spets! Fr mig r igenknningsfaktorn hg med Trollhttan och dialekten i samtalen. Samt att Morris r i nstan samma lder som mig i uppvxten. Jag tycker om reflektionerna som Morris har. Stort som smtt. Lyssna p boken! Essensen i frfattarupplsningen r fantastisk!

Izabela Horn

2019-01-27

En barndomsskildring om att vxa upp under 80 talet. En bok utan ngon tumg handling utan ett 8 riga Morris och hans tankar och bekymmer. Hgstadiet, tjejer, vuxna och sexualiteten mm Allt det som vi alla har varit med om. Att lsa om det r en nostalgi deluxe tripp.

emmakicki

2015-09-09

Jag kan inte riktigt stta fingret p vad det var som gjorde att jag inte gillade boken. Stundtals fngade den mig och var lite smrolig men verlag tyckte jag att den var lite jobbig.

2015-03-28

Uppvxtskildringar r alltid intressanta, speciellt om de handlar om den tid man sjlv vxte upp i. Som Radhusdisco gr. ven om jag nu r ngra r ldre n huvudpersonen Morris. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/03/radhusdisco-av-morgan-larsson.html

Jenny F

2014-09-28

I mitt tycke lite babblig och drjer sig kvar vid hndelser som inte r av strre vikt. En del saker kan man knna igen sig i, men p det stora hela hade jag frvntat mig mycket mer av denna bok.

Solveig Lindkvist

2014-03-09

Var det s hr oskyldigt p 80-talet? Vldigt gullig feel-goodbok!

Mats Blander

2013-08-24

Ljuvlig, helt enkelt.

Alissa Skazka

2013-08-07

Lttlst, ganska vlskriven, men behllningen r inte s stor i efterhand. Undrar om boken skulle g hem shr vl om en kvinna hade skrivit om sina tonriga underlivsproblem och killintressen - detta kan ju frsts inte frfattaren r p, men det knns som att man har lst denhr typen av killhistorier frut.

Ann-Sofie Jaredal

2013-07-30

Nostalgifaktorn r skyhg och bjuder p mnga leenden. Det magiska tnkandet knner jag s vl igen. Dremot kan den bli lite lngtrkig ibland.

Sara Gunneriusson

2013-06-11

Lttlst och med underbara historier med stor igenknning fr en 70-talist. Storyn r lite spretig och ibland knns det som att Larsson upprepar sig en smula. Feel good som bottnar.

Linda F

2013-05-22

Mycket hrlig 80-tals nostalgi!!! Jag blir alldeles varm i kroppen.

Ola Janker

2013-04-10

Grymt underhllande med skyhg igenknningsfaktor.:-)

Katarina B.

2013-01-16

vilken mysig bok. Vardagsskildring fr barnet och tonringen Morris. Vilken igenknning! Ville inte att den skulle ta slut.

Lenita berg

2012-12-21

lskade den hr uppvxtskildringen s himla mycket. kunde inte slppa boken i frn mig och strcklste den p en enda kvll.

Sara Sandquist

2012-10-01

Rolig.Och sen fick man genomlida hgstadiengesten en gng till :)

Gabriel Andersson

2012-09-09

En bok helt i min smak! Tycker man om att lyssna p morgans alla roliga historier frn livet i Christer i P3 s kommer man lska denna boken om hans uppvxt i Trollhttan!!

En bok som gav mig en hel del skratt och smfniss. Morgan Larsson har verkligen lyckats pricka in mnga av de dr typiska 80-tals sakerna. En bok du bara mste lsa om du r fdd sent 60-tal eller tidigt 70-tal.

Sonia Tibblin

2012-08-04

En enkel lsning genom ttiotalet och ungdomen. Mnga galna historier och tankar men det gr helt boken anpassad fr alla ldrar!

Sonia Tibblin

2012-08-04

Maria Hjelm

2012-07-30

Inte s mycket igenknning som jag kanske hade trott, men s r jag ngra r yngre n frfattaren. Den var intressant att lsa nd fr att se uppvxttiden ur en killes perspektiv. Den r underhllande, rolig, lite sorglig ibland och bra skriven.

PL *

2012-07-18

h, s bra! Grundskolenostalgi nr den r som bst! Rekommenderas!

se Johansson

2012-06-23

Kan ju inte ge annat n hgsta betyg nr jag r uppvxt p "gatan intill", varenda milj som beskrevs kastade mig 30 - 35 r tillbaka i tiden :-).

Erika Wiman Snll

2012-06-19

Trivsam barndomsskildring strsslad med 70-talistgenerationens ogenknningsmarkrer.

Marita Ryen

2012-03-05

Jag r uppvxt p Kronogrden och Lextorp och har en syster som gtt i hans klass. Var drfr extra kul att lsa. Knde igen mycket ven om jag r lite ldre.

Annelie S

2011-12-28

Lttlst, rolig samt en stor dos nostalgi. Ser fram emot en ev fortsttning p berttelsen om Morris.

2011-10-26

Boken handlar om Morris tid genom grundskolan, livet i och runt denna tid. Han bjuder p sina tankar, knslor, erfarenheter, funderingar dr jag knner igen mig i mycket av oskerheten, lngtan och ibland ensamheten, men ox allt galet kul under tiden som barn/ungdom. Upplevelsen av boken frstrks fr mig av att den speglar en tid d jag sjlv var i samma lder, plus att det r en milj jag vl knner igen och kan flja de geografiska strken runt i Trollhttan! S som Vnersborgare mste jag ju credda denne "Trollhtte-lega" och tacka fr en redigt go bok! ;-)

elizabeth sundwall

2011-10-26

Okej, den kommer inte f Nobelpriset. Men den kommer f mnga att knna nostalgi och gldje. ntligen en riktig feelgood-bok.

Lotta Strandberg

2011-10-07

Morris uppvxt under 80-talet, mycket att knna igen. Lttlst men nd inte srskilt fngslande. Lite mycket snopp p slutet...

Maria Gustavsson

2011-10-02

S otroligt hg igenknningsfaktor, ven fast att jag r fdd p 90-talet och r en tjej. Radhusdisco innehll tankar och funderingar jag sjlv haft men aldrig riktigt lagt s mycket tid ver. Och att ntligen, ntligen, NTLIGEN f lsa en bok dr huvudkaraktren har en bra uppvxt knns otroligt!

Eva Pettersson

2011-10-01

80-talsnostalgi! Mnga skratt och igenknnande hummanden blev det under lsandets gng!

Eva Pettersson

2011-10-01

80-talsnostalgi! Mnga skratt och igenknnande hummanden blev det bra under lsandets gng!

Joanna Bjrkqvist

2011-09-11

En otroligt rolig bok med extrem igenknningsfaktor fr jag har bott i Trollhttan i mnga r och r frn samma tid. En hrlig bok med ett gott driv att skratta av och ibland frfasas av!

Anna-Karin L

2011-07-25

Lttsammare n Torbjrn Flygts "Underdog" och en feelgood-bok i min mening. Mkt att knna igen, tex vilka ltar vi lyssnade p (och glmt bort tills nu) ven om man r fdd p 60-talet! :-)

Emelie A

2011-07-20

Intressant bok. Kul att lsa om Trollhttan och dess omgivningar eftersom man knner igen platserna som det skrivs om (:

Petra Hansson

2011-07-08

Jag r svag fr barn och ungdomsskildringar. Hr har vi en helt normal kille som lever ett helt normalt liv och jag strcklste. Hela magin som finns i att vxa upp frmedlas och man minns.

John Ringh

2011-06-27

Hrlig sommarlsning!

Marie W

2011-06-26

Boken har ett strre djup och fler bottnar n jag trodde. Den som frvntar sig lttsam nostalgi kan nog bli besviken.

Linda Vngbo

2011-06-23

Jag gillade den hr boken. En underbar skildring av att vxa upp p 80-talet. Jag knde verkligen igen s mycket, trots att jag r tjej. Indelningen i klassen, de tuffa och de riktigt utsatta och att befinna sig i grzonen i mitten. Att vara kr p avstnd och trna... Lttsmlt och humoristiskt!

Anette B

2011-06-21

Lste den med ett leende p lpparna. Hg nostalgifaktor om man r fdd p 70-talet

Camilla Olsson

2011-06-06

N.. den hr gillade jag inte. Hade hoppats p mycket igenknning och nostalgi. Nostalgi fick jag visserligen i skildringarna om discon, movieboxar. Men jag har svrt att lsa om pojken och hans grubblerier, snoppar och onani. Fr mig helt ointressant. Om jag bara skulle lsa en bok skulle jag inte lgga tid p den hr.

Ullis N

2010-11-27

S befriande att lsa en barndomsskildring som inte innehller en massa tragik utan r alldeles vanlig.
Man fr flja Morris frn ettan till nian. Det r detaljrikt (hur kan han komma ihg s vl hur det var?) och allt r skildrat. Vxlingen av att tro sig vara vrldens centrum till att inte tro sig vara ngot alls, hiearkin i klassen etc.
Hg igenknningsfaktor fr vem som helst, men i detaljerna r det som barn p ttiotalet du knner igen mest.
Och vilka minnen det vcker frn ens egen barndom. Ni kommer vl ihg filmisarna t ex och detta stndiga byte p rasterna?

Ann-Catrin Malmlf

2010-11-23

Bra bok om en smstadspojkes uppvxt dr man ven som kvinna knner igen sig och dessutom kan ha nytt av nr det gller frstelse av sina barnbarns liv och funderingar.

Bells .

2010-10-13

Nostalgi p hg niv som tar en tillbaka d man vxte upp under det ljuva hrliga 80tal!

Minna Jonsson

2010-09-09

Morgan Larsson r programledare fr Christer i P3. Jag har alltid gillat det programmet. Och utan att ha tnkt allt fr mycket p det s har jag ven gillat Morgan Larsson. Jag antar att det var drfr jag genast blev nyfiken p hans debutroman Radhusdisco. Dessutom tycker jag vldigt mycket om den hr typen av roman som Radhusdisco r. Man kan kalla det Nostalgi-roman.

Boken handlar om Morris. Morris vxer upp i Trollhttan p ttiotalet och man fr flja honom genom lgstadiet, mellanstadiet och hgstadiet. Med alla de vndor och hrligheter som sammankopplas med att vxa upp. Och ven om jag sjlv ligger ngra r efter i tiden och dessutom r av ett annat kn s var igenknningsfaktorn stor. Lyckan nr familjen hyrde en Moviebox! Oskerheten vid frsta kyssen. Indelningarna i klassen. Allt det dr som man sjlv gick igenom gr Morris igenom, och lite till. Jag satt aldrig och oroade mig fr att frhuden skulle fastna i ollonet, till exempel.

Det r en hrlig bok. Riktigt hrlig. En bok att bli glad av. I brjan tnkte jag att man kanske skulle kunna jmfra den med Torbjrn Flygts Underdog men sedan insg jag att de egentligen inte alls r likadana. Morgan Larssons bok har en mycket lttsammare ton och ven om hans bok tar upp klasskillnader s r det aldrig ngonting centralt, som hos Flygt. Personligen tycker jag mer om Radhusdisco n om Underdog. Jag gillar att den just fr att den r lttsam, att den hller sig till de frhllandevis enkla uppvxtproblemen. Och stundtals fr den en att lngta tillbaka till tiden d man var kr i tre killar samtidigt.

2010-09-08

En hrlig bok om att vxa upp p slutet av sjuttiotalet och brjan p ttiotalet.

Boken r uppdelad i tre delar: lgstadiet, mellanstadiet och hgstadiet.

Det r en sknlitterr roman, men tydligen s r den till strsta delen sjlvbiografisk och upplevd av frfattaren.

ven om jag r nio r ldre n frfattaren s knner jag igen mig i mycket, och det r mnga fina tidsskildringar.

Boken r rolig, spnnande, komisk, tragisk, knslofull, igenknnande, medryckande, lttlst, och vldigt, vldigt bra.

Kan helt klart rekommenderas till alla. Men alldeles speciellt till dom som var med sjuttio- och ttiotalet.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )