Rddaren i nden

2022-07-20

classic!

Tommy -

2019-05-03

Holden Caulfield. Det r svrt att inte knna sympati fr den hr grabben. Jag gillar boken eftersom den egentligen inte har ngon spnnande handling men nd lyckas trollbinda mig. Det r intressant att f inblick i Holdens huvud och tankar, ven om de inte alltid r s ljusa. Jag rekommenderar boken.

johanna s

2019-02-08

Magnus Mohell

2018-05-16

Philip Stenstrm

2018-02-17

Vad betyder Rddaren i nden fr mig? Ja, den frgan stller jag mig nr jag terigen, efter otalet omlsningar, lser J.D. Salingers roman, The Catcher in the Rye, - Rddaren i nden. Den frsta upplagan jag infrskaffade av romanen var, mrkligt nog, p en liten bokaffr i Shanghai, Kina. Frutom det mrkvrdiga med platsen, var att boken sldes p lsvikt. Lite som att kpa lsviktsgodis, fr ett verkomligt pris helt enkelt. Med en vrdig bakgrund till inkpet drar jag slutsatsen att romanen, fr mig, betyder allt och lite till. Den har, sedan Shanghai, varit en roman som aldrig svikit mig. I ur och skur, vtt och torrt, har den med kraftiga inslag och intryck omfamnat min sjl. Det r en roman som kultiverar en Shangri-La upplevelse vid frsta lsningen och terskapar den vid omlsning. Det r en handling som br revolt mot vuxna, i oskuldens alla knnetecken. Huvudkaraktren, Holden Caulfield, r arrogant, sarkastisk och lgnaktig, men samtidigt underhllande, lustig och lskvrd. Det r en oskuldsfull karaktr som belyser utanfrskap och den av en tonrings revolt mot vuxenvrlden. Slutsatsen r att oavsett var jag r i vrlden r J.D. Salingers roman sannerligen rddare i nden.

Titel p romanen r tagen ur en Robert Burns dikt som heter, Comin thro the Rye, som refereras i romanen med strofen, If a body meet a body coming through the rye. Det r en dikt som anspelar p intimitet och oskuld. Huvudkaraktren, Holden Caulfield, frvxlar omedvetet, i romanen, innehllet p strofen och blir med sin monolog, den som rddar lekande barn i rgfltet frn att ramla ver klippkanten, Rddaren i nden.

Vid Prencey Preperation Academy r en 16-rig student vid namn Holden Caulfield less p omgivningen och all fejk som omger den. Han flunkar i samtliga mnen, frutom engelska kursen, och regleras frn skolan fr sin attityd. Nr julledighet nalkas beger han sig hem till New York fr sig sjlv, inkognito. Holdens dagar i New York nalkas av besk p gator, parker, barer, hotell, teatrar och museer dr han vid olika tillfllen samtalar med alla sorters mnniskor om allt mjligt. Det r tre fascinerande dagar som Holden Caulfield rddar, inte bara sig sig sjlv, utan ocks omvrlden frn utanfrskap och ngslan. Med romanen Catcher in the Rye har frfattaren J.D. Salinger blivit oddligfrklarad. Det r en roman som belyser och berr komplexa omrden om tillhrighet, identitet, frlust och frbindelse. Det har likas blivit en roman som frknippas med tonrsrevolt och tonrsngest, med den ikoniska huvudkaraktren, Holden Caulfield. Ska man lsa en roman r Catcher in Rye, - Rddaren i nden, onekligen det bsta alternativet.

Roxanna Mortazavi

2017-06-21

Ungdomsfavorit.

Stefan Wern

2017-05-22

En underbar liten bagatell som nd ger rst t en hel generation skoltrtta och vuxenlngtande ungdomar. Skna bikaraktrer och ett levande sprk.

Stefan Wern

2017-05-22

Therese Dahlberg

2017-02-12

Danje Frlag

2017-01-10

Man kommer berttaren nra. Stark nr han spinner loss i sin jakt p frihet. Viss igenknning.

Ulf Pettersson

2016-10-16

en klassiker, faktiskt humoristiskt skriven

Hugo Nabo

2016-07-25

Befriande att flja tankarna hos den hr oerhrt striga karaktren. Den hatiska reptilhjrnan som fr hrja fritt och bryta ihop nr helst dumheterna inte klarar med livet lngre. Helt ok bok, men ingen fantastisk upplevelse.

Lars Isaksson

2015-06-20

Holdens kamp mot vuxenlivet beskrivs med hjlp av flertalet symboler boken igenom. Mycket att fundera och diskutera kring. Ankorna och ankdammen, hans mssa, allas vuxenbeteende som han avskyr, karusellen mm. Alla dessa saker symboliserar kampen mot att lmna barndomen och bli vuxen. Det r ju ocks det som gr att han vill rdda alla barnen att ramla ner, att vara en "Catcher in the rye". Att han missuppfattat innehllet i lten/dikten, som egentligen handlar om ngot s vuxet som samlag, gr att man slr huvudet p spiken.

Nr jag var sexton lste jag "Rddaren i Nden" p svenska. Och blev trffad av den. Fortfarande r Salinger en sprklig mstare, inte minst i novellsamlingen "Till Esm krleksfull och solkigt".
Slutmeningarna i "Rddaren i nden" skrev jag ner i min anteckningsbok nr jag var 16. Kanske p grund av ngon olycklig krlek eller? "Det r konstigt. Bertta aldrig ngonting fr nn. Om man gr det brjar man sakna varenda en." Fast d tyckte jag det lt mycket bttre i det engelska originalet.

PL *

2015-01-05

Gillade inte alls. Tur att den var kort, fr annars hade jag inte lst ut den. Klassiker, men jag frstr inte storheten.

Bjrn ijer

2014-08-31

Jag hade lst den ngon gng i gymnasiet men mindes ingenting av storyn. Enda orsaken till att jag lste om romanen var uppgifter i en tevedokumentr om frfattaren att bde John Lennons mrdare och president Reagans attentatsman skulle ha inspirerats till sina dd under lsningen av Rddaren i nden.
Jag kan inte pst att jag lste den gtan. Intressant lsning var det i alla fall.
Jag har inte skrattat s mycket och s hgt sedan jag strcklste Mikael Niemis Populrmusik frn Vittula p flyget till New York sommaren 2004.
Fnittrat r kanske ett adekvatare ord.
Jag regredierade till en pubertetsfinnig gymnasist genom att ta del av sextonrige collegestudenten Holden Caulfields tankar om sin omgivning under ngra futtiga dygn, sedan han relegerats frn ytterligare ett internat och bvar fr frldrarnas reaktion.
J D Salingers generationsroman gavs ut 1951. Sprkligt mste den ha brutit mnga frdmningar. En slngig vardagsprosa kryddad med ungdomlig och studentikos jargong och inte minst huvudpersonens grova sarkasmer kokar upp till ett puttrande stilbrott. Klas stergrens nyversttning 1987 hanterar Salingers text p ett fredmligt stt.
Holden Caulfield r sprungen ur new yorksk verklass, men trots en privilegierad bakgrund r han en outsider, en begvad loser som struntar i allt vad betyg och examina heter. Det stora flertalet i bekantskapskretsen upplever han som trttsamma idioter, som antingen petar sig i nsan eller vrdar sitt yttre med verdriven omsorg. Hans frakt och ironi knner inga grnser. Svl manliga studiekamrater som brudar han dejtar drabbas.
Innanfr denna von oben-attityd och ett i vrigt ganska provocerande upptrdande bultar ett varmt hjrta. Han lskar sin lillasyster och dde storebror ver allt annat. Udda och sjlvuppoffrande mnniskor som ett par nunnor han mter p en hotellfrukost fr hans oreserverade sympati och respekt.
Artig nog r han ocks att hlsa p hos en bekymrad ldre lrare, som vill tala allvar med honom om studier och framtid. Men fraktet fr lderdom, fysisk skrplighet och goda rd blockerar mjligheten till kommunikation.
Det r uppenbart att pojken/den unge mannen lider av ngot slags mental diagnos utver en genuin oppositionslusta. Men p 1950-talet fanns inte vr tids bokstavsdiagnoser, typ adhd.
Mitt fnitter upphrde efter halva boken.

Karin Lundberg

2014-08-01

Snabblst och ganska lttlst (engelska). Sprket snarare n handlingen var vad jag fll fr.

Henrik Andersson

2014-06-29

En ganska trkig klassiker som, vad jag frsttt, alla amerikanska skolbarn mste traggla sig igenom. En strig grabb som kastas ut frn skola efter skola, problemet r att han r en sn drygjvel att man inte ens orkar med honom i bokform, tnk att behva umgs med honom p riktigt. Dessutom verkar Salinger gra en stor grej av att slnga in s mnga svordomar som mjligt i boken, s hftigt r det inte nr en bra kontext saknas. En klar besvikelse.

TERTIO

2014-05-15

ngestfyllda omvgar hem efter nnu en relegering frn skolan. Huvudpersonen trffar mnga mnniskor. Styrkan i boken r ocks samspelet mellan mnniskorna, dr r han briljant. Annars r den juvenila tonen ganska pfrestande fr mina trettiofyrariga ron. I boken nmns Maugham lite nedsttande, nd kan jag tycka att dennes Mnniskans Slaveri r en klart verlgsen ungdomsskildring i skolmilj, vad gller uttryckskraft, fantasi, erfarenhet och sprk.

Natalie Nordstrm

2013-10-13

Jag frlskar mig i handlingen, ven om boken egentligen inte har en riktig sdan. Jag fastnar fr berttandet. Huvudkaraktren Holdens egna deprimerande knslor, tankar och observationer r intressanta och p ngot stt vackra. En vldigt speciell bok, jag har nog aldrig lst ngot liknande.

Lars Willfors

2013-07-31

Klassiker och mnsterexempel i kategorin 'oplitlig berttare'. Som klippt och skuren fr lsecirklar.

clara mage

2013-05-16

Det var typ tio r sedan jag lste den, men d tyckte jag den var fantastisk iaf.

Elli H

2013-04-28

Bokens handling var bra men Holdens negativa syn p allt snkte betyget.

Sutra Stevens

2012-09-27

Blev tvingad att lsa denna bok p gymnasiet. Boken kanske var bra p sin tid.

Linda Hjort

2012-08-24

Helt klart min favoritbok. Holdens resa r s fin och knslofull. Ls den!!

Amanda - Lsbulle

2012-07-20

salingers stt att lta holden beskriva sig sjlv, sida fr sida, och lta mig som lsare komma honom mer och mer inp livet, r otroligt bra. vi lr inte knna honom direkt - lngt ifrn, holden r inte ltt p ngot stt - men vi rycks p en gng med i hans berttelse. och det ven om den inte r hunger games-spnnande eller dostojevskij-beskrivande. catcher in the rye r p ngot fint stt en fregngare till t.s. spivet och naiv. super. ven om holden inte r lika extrem som huvudkaraktrerna i de senare bckerna. holden r smart och inte alls s hatisk som han vill f oss att tro - istllet r han knslosam och geners men har svrt att se det sjlv. jag tror nstan jag r lite kr i holden. och i new york p 50-talet.

Liza Bolin

2012-07-13

jag r s vansinnigt besviken p den hr. i mnga, mnga r har jag gtt runt och tnkt att den dr, den ska man ju lsa, amerikansk klassiker, tidsdokument, typ som "to kill a mockingbird", inledningsfrasen r s frestande, osv osv. och s r inledningsfrasen det bsta i hela boken. tjatig, trkig, tjatig, irrelevant, frustrerande slut, och sa jag tjatig?

Alekzandra K.

2012-03-10

Helt okej, men inget speciellt egentligen. Blir ytterst pinsam till och frn. Mycket jargong och tonrsoskerhet.

Mary G

2011-08-17

Jag tror att jag var fr ung nr jag lste den hr boken (14-15 r) fr jag minns den som en ytterst ordinr bok. Jag ska ge den en ny chans ngon gng.

Karin Sder

2011-07-15

En beklmmande mysbok!

Stig Svren

2011-06-01

Helt tagen av denna bok. En osympatisk huvudperson som tillslut kryper inunder huden s att man sympatiserar med honom. Helt fantastiskt berttat!

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Absolut intressant som tidsdokument. Kanske trevligt att dyka ner i fr lidelsefull ungdom mitt i puberteten, annars tror jag vl inte den har s mycket mer att ge.

Daniel F

2011-03-09

bortskmd och egotrippad fjortis frsker hitta sig sjlv. Hatar allt och alla precis som fjortisar gr.
Den kanske var speciell nr den kom men nu knns det som att lsa vilken fjortisblogg som helst. Helt meningsls. Jag antar att man helst inte ska vara ver 25 fr att tycka den hr r ngot att ha.

Felicia Dahlqvist

2011-02-15

Hrlig bok! Skrattade hgt mnga gnger. Gillade sttet den var uppbyggd p och mnga gnger humorn.

Filip Andersson

2011-01-20

Det jag lst just nu vittnar inte om ngot speciellt, jag anser att boken inte r ngot som egentligen bidrar ngot till den hr vrlden. Den handlar om en unge som i teorin har massor utav synpunkter p allt och alla. Dessutom har han s kort perspektiv att han praktiskt sett inte ser 2 cm framfr sig....
Jag r frvnad ver att Holden inte r svensk, skitbok...

2010-11-25

Aha, d var det fel i databasen bara. Och drmed s stmmer inte pstendet om sambandet med Adlibris.

2010-11-24

Betrffande "Rddaren i nden" och annat som inte finns med hr: en vlunderrttad medlem har frklarat fr mig att titlar som inte finns p Adlibris finns inte p Boktipset heller.

Annika Westerling

2010-11-19

Underligt att man inte hittar den p den svenska titeln. Det r ju en klassiker, och den gjorde stort intryck p mig nr jag lste den som ung. Jag kommer aldrig att glmma namnet Holden Caulfield!!! Jag lskar sttet den r skriven p, som en flytande monolog eller dagbok, skert fregngare till Jack Kerouac's P drift som kom flera r senare.

Maria Blomkvist

2010-11-17

Levde inte riktigt upp till frvntingarna men jag blev trots det imponerad av hur modernt och tidlst sprket kndes med tanke p att boken r skriven 1951.

2010-09-13

Something of a "Ulysses for teenagers", a super long speech about very little. Things happen, but no very happy things and no real disasters. And still it is so, if you allow me - catchy!

Johannes Soldal

2010-03-11

Inte alls lika bra som jag trodde att den skulle vara. Jag hade frestllt mig att igenknnlighetsfaktorn skulle vara hg, men ack s jag bedrog mig (som man uttryckte sig frr i tiden). Aprop det s kan det vara den icke-tilltalande sprkdrkten som gjorde att jag aldrig fick ngon knsla fr boken. Kanske krvs en lsning p engelska.

Eva Tllner

2010-01-05

Den frsta boken jag lste p engelska. S hr i efterhand undrar jag hur mycket jag begrep!

Wally Campbell

2009-11-09

It was 1984, I was 16, and finally I was given something that I really liked and could relate to in my American literature class ...
Until then I had been reading The Scarlet Letter, Eathan Frome and The Grapes Of Wrath - pretty heavy stuff for an exchange student from Sweden.

miranda kermalm

2009-10-06

Sann klassiker. Levande och modernt sprk. Om tonrsngest och att viljan att slippa vxa upp.