Rädd att flyga

Jong, Erica

| 1976

Bokmässan 2010 gästas av Erica Jong, dubbelaktuell på svenska med memoarerna Förföra demonen samt en ny utgåva av kvinnoklassikern Rädd att flyga, med förord av Maria Sveland. Isadora Wing är rädd för att flyga. Den där känslan av att tappa fotfästet, att lämna den invanda tryggheten och ge sig hän åt ett nyckfullt öde. Så känner hon det också när hon sätter sig på planet till New York för att åka till en psykoanalytikerkongress i Wien. Och så börjar en svindlande erotisk luftcirkus över Europa, som långt senare slutar på ett äventyrligt hotell i Paris. Då har hennes demoniska älskare Adrian Goodlove lämnat henne och återvänt till det stilla livet i sin familj. Men Isadora har gjort en betydelsefull vinst. Flygskräcken är borta ... Det odödliga uttrycket "det knapplösa knullet" myntades i Erica Jongs feministbibel från 1973 (på svenska 1975). Den slog ner som en bomb i sin samtid, på...

Maddox

2020-06-08

Olof Bergvall

2013-07-31

Kul att denna ses som en feministisk genombrottsroman. Det är inget man höjer ögonbrynen till idag, men intressant

Edith Lata

2012-09-20

Önskar att jag hade läst den i gymnasiet. Den hade besparat mig så sjukt mycket tid på att försöka lokalisera den här ständigt pockande och hungrande känslan av att vilja slå sig fri fast inte veta från vad.

Cecilia Fredriksson

2012-05-23

En tragikomisk skildring av en kvinnas kamp att bli fri - även från sig själv. Väldigt bra!

Sofie Petersson

2012-05-19

En rolig, rapp bok som känns aktuell än idag.

Anna Lindström

2012-05-06

Intressant. Underhållande. Man förstår att pryda Amerika satte kaffet i vrångstrupen när den kom ut 1973. Det är kul att ha läst den men den är lite tjatig och jag tycker att Isadora blir lite tröttsam. Får erkänna att jag skummar ibland för att komma vidare.

Anna Nyman

2011-08-01

Emellanåt lite krypande obehaglig att läsa. Isadora är ingen färdig gestalt, ingen hjältinna. Antihjältinna snarare. Boken sätter fingret på ett och annat, somligt har ändrats sedan det begav sig, annat tyvärr inte.