Är det nu allt börjar?

Spont, Siri

Tilda bor i en liten landsort långt bort från allting, hon går i åttan med samma klasskompisar som hon haft sedan lågstadiet. Den sociala hierarkin är stenhård, och vem som har status eller inte bestäms av killarna. Det värsta brott en tjej kan begå är att inte vara snygg. Tilda befinner sig ganska lågt i hierarkin och vill inget annat än att komma bort. Hon hänger med blyga Stella och missunnsamma Alice. De pratar om killar, snor sprit i schampoflaskor och går på fester där ingen förväntar sig att de ska dyka upp. Tildas enda räddning är Emmy. De har aldrig träffats, men chattat och sms:at dagligen sedan ett halvår tillbaka. Med Emmy kan Tilda prata om allt. Om kärleken, tristessen och andra svårare saker. Tillsammans fantiserar de om London. När Emmy föreslår att de ska åka till England på språkresa väcks drömmen om att börja om, bli någon annan. Men är det möjligt att göra sig fri från...

Det är en pricksäker skildring av sociala relationer på högstadiet. Jag läser den med en klump i magen. Den skulle fungera utmärkt att läsa i klasser på högstadiet och diskutera.

Tilda går i åttan i samma klass som hon haft sen lågstadiet. Hon är less på tillvaron och tillhör inte de populära tjejerna. På nätet träffar Tilda, Emmy som även hon drömmer om ett annat liv och tillsammans vill de åka på språkresa till England. Där hoppas Tilda kunna skapa sig ett annat liv och en annan identitet men inget går som planerat. Berättelsen om Tilda är så äkta och språket träffar rakt in i hjärtat, vilket gör att boken stundtals är riktigt jobbig att läsa. Det är med tårar i ögonen och en stor klump i magen jag läser om Tildas önskan om att passa in och vara den tjej som killarna ser den här gången. Samtidigt vill jag bara ruska om Tilda och få henne att förstå att hon är perfekt som hon är utan att behöva göra sig till. Det är tufft att försöka leva upp till allas krav utan att köra över sig själv. Boken får mig att kastas tillbaka till min egen tid i högstadiet och påminnas om hur det skulle vara då på 90-talet. Jag är glad att den tiden är över! Det här är en bok som jag tror alla som gått på högstadiet kan känna igen sig i, speciellt om man är tjej. Boken passar dock lika bra att läsa oavsett kön! ”Är det nu allt börjar?” berör på djupet med sin starka berättelse och är direkt omöjlig att lägga ner. Rekommenderas varmt!

Denna bok är för en något äldre målgrupp än vi vanligtvis brukar recensera, men då den var så bra vill jag ändå tipsa. Siri Spont är ett pseudonym för författaren Titti Persson som är en rutinerad författare som skrivit ett antal barnböcker innan.

I ”Är det nu allt börjar?” möter vi Tilda, en högstadietjej som desperat önskar att bli sedd och börja leva livet. Men så bor hon i hålan Knivsjö där hon blir osynlig i skuggan av de snygga tjejerna.
Om hon ändå kunde få en nystart?
Då kommer hon och hennes onlinevän Emmy på att de tillsammans ska åka på en språkresa till England.
Sagt och gjort reser de iväg. Men väl där verkar det vara svårt att få den nystart Tilda längtar efter.
Allt tar dessutom en jobbig vändning när Tilda en kväll blir alldeles för full och dagen efter märker hon att någon har taggat henne i en bild på instagram.

Boken går att likna vid en feministisk analys av högstadiets sociala hierarkier.
Tildas inre reflektioner och kommentarer från hennes kompis Amina skapar en bok som får en att tänka till samtidigt som det är en härlig läsupplevelse.
Författaren fångar högstadiets sociala relationer och maktförhållanden otroligt träffsäkert. Eftersom boken sätter ord på det så blir det också lättare för högstadieelever att själv inse det skeva. Det skeva som man egentligen känner i magen men inte riktigt kan formulera, och då i förlängningen blir svårt att ifrågasätta och bryta mot.

När Tilda reflekterar kring hur en tjejs största brott verkar vara att inte vara snygg och att det är killarna som bestämmer tjejernas värde i de sociala sammanhangen. Ja, så får iallafall jag flashback från högstadietiden. Samtidigt så fångar författaren riktigt snyggt den ofantliga längtan efter kärlek många känner i den perioden av sitt liv. Vi som läsare kan verkligen känna Tildas längtan efter att bli älskad och omhållen in i benmärgen.

Boken är välskriven och behaglig att läsa. Delar av boken har jag även lyssnat på som ljudbok inläst av Sofia Rönnegård. Även den inläsningen har hållit hög kvalité och jag har uppskattat Sofias sätt att läsa in boken.
En riktigt bra bok som verkligen passar att sticka i händerna på högstadieelever. Kan även vara en passande bok att köpa in klassuppsättning av till skolbibliotek. Diskussionerna i klassrummet efteråt är jag nyfiken på.