Är det bara jag som bryr mig?

Dahlson, Camilla

Wilma brottas med sin panikångest, som dyker upp ibland, oftast när hon oroar sig för något, som att prata inför klassen.Hon känner sig ensam när de andra tjejerna i klassen pratar om resor, kläder och mobilspel. Är hon den enda som bryr sig om klimathot och miljö?När klassen får reda på att det ska arrangeras en modevisning på skolan kommer  Wilma och den nya tjejen i klassen, Gertrud, på att de kan visa upp snygga återvunna kläder.

Jag gillade denna bok och ska låta barnens kusin läsa boken. Hon drabbas ofta av panikångest och kan känna sig ganska ensam i det. Mycket bra att det lyfts upp. Sedan är historien i sig fin och välskriven. Det är lätt att sätta sig in i karaktärerna och situationerna.

@barnbokstips

2019-05-05

Är det bara jag som bryr mig av Camilla Dahlson handlar om Wilma som börjar sexan och tycker de andra tjejerna i klassen är dryga och ytliga. Särskilt Kajsa. De pratar resor och mode och Wilma flyger inte och handlar sina kläder second hand. Hennes mamma arbetar med miljöfrågor så Wilma är insatt i klimatkrisen. Förstår inte andra att man inte kan fortsätta flyga? Gertrud börjar i klassen och äntligen får Wilma en kompis. Tillsammans ställer de upp i skolans modeshow. De ska få andra att fatta att second hand och återvunna kläder är coolt. Isak i klassen hjälper dem att filma och lägga upp på youtube. Boken rymmer många stora och svåra ämnen som klimatkris, panikångest, utanförskap, pressen med sociala medier, hemlig identitet och våld inom familjen. Författaren får in dessa ämnen på ett bra sätt och man blir som läsare engagerad. Jag tänker att boken passar barn i mellanstadiet men tror den kan funka även i åk 7. En fin bok om viktiga ämnen!

villa-freja.se

2019-05-04

En mycket tänkvärd, viktig och högst aktuell bok som handlar om klimatångest. En bok som verkligen behövs och som jag finner unik i sitt slag. Jag önskar att det skrivs fler liknande böcker och att krutet kanske läggs ännu mer på klimatpåverkan och ångest men också framtidstro, kunskap och viljan/styrkan att förbättra världen.

I boken får vi möta tolvåriga Wilma som dels känner sig rätt utanför i klassen utan riktiga vänner och påverkas också av sin klimatångest av att se sina klasskompisars konsumtion.
Medans hennes egen familj enbart åker tåg, skippar utlandssemester och köper kläder via bytesdagar så har övriga klassen spenderat sommaren i Grekland och Thailand. Bland tjejgänget i klassen är det mycket prat om klädshopping och annat som känns ytligt i Wilmas ögon.
Men plötsligt börjar en ny tjej i klassen som Wilma blir vän med.
Plötsligt ska skolan arrangera en modevisning som Wilma suckar över, fram till att nya tjejen Gertrud kommer på att de ska ställa upp med omgjorda second hand-kläder.

Vi får också följa hur Wilma hanterar sin panikångestproblematik och framförallt hur kämpigt det är att tala inför grupper.

Jag läste boken högt för A (8,5 år) som lyssnade igenom boken tålmodigt men i efterhand tyckte han ej om boken. Bokens relationella inslag kändes som inte så aktuella för honom och inslagen av mode var inte intressant för honom. Mode-inslagen var något han själv kommenterade ogillande över. Jag som förälder tyckte boken var bra. Författaren skildrar träffsäkert hur det kan kännas att inte följa normen. När sedan Wilma lär känna Gertrud så får vi följa den väldigt fina processen av hur vänskap kan stärka känslan av att klara saker och klara av att hantera motgångar.
Mot slutet introduceras vi även till ännu en samhällsaktuell fråga som berör, men jag vill ej spoila. Men boken belyser flera viktiga frågor utöver klimatfrågan.

Överlag fungerar boken bra att högläsa och man får till ett fint flyt. En bok som
passar väldigt bra att köpa in till skolbibliotek samt present till barn som börjar intressera sig för klimatfrågan.
Så boken är klart läsvärd enligt mig men förmodligen passar den bättre att högläsa inför klassen eller sticka i handen på barn med ett intresse för dessa frågor.

Fantastisk, tänkvärd & gripande!