Qui a tué mon père

Louis, Edouard

Flag from fr

Björn Öijer

2023-02-20

Edouard Louis berättar om en pappa, fabriksarbetare, som är fysiskt utsliten redan i femtioårsåldern. Han ger samhället, politikerna och presidenterna skulden. Deras s k reformer har slösat bort ett liv.

Intressantare är författarens sökande efter den fåordige pappans identitet. Här finns många intressanta infallsvinklar och dramatiska höjdpunkter. Allt skildrat med språklig briljans. Men berättelsen är i tunnaste laget. Då talar jag om sidomfånget och smått och stort som jag saknar i en berättelse av det här slaget.

Känslan som den korta läsupplevelsen mynnar ut i är att man kan både älska och hata sina föräldrar. Det är ögonblicken som avgör.

Anna Kreissl

2021-02-07

Otroligt att få med så mycket känslor och händelser på så få sidor.

Josefine Lind

2020-01-16

Fenomenal skrift. Läs den. Och tänk på titeln. Vem var det som dödande hans far? Var det politiken? Samhället? Våldet? Eller manlighetens tunga ok?

Emanuel

2019-09-14

Fantastisk läsning. Utifrån en ömsint skildring av Louis relation till fadern etableras ett porträtt av konsekvenserna av de senare decenniernas människovidriga nyliberalism och grunden till ett politiskt raseri.

Gripande, stark & skickligt skriven!