Pythias anvisninger; Victoria Bergmans svakhet

Eriksson, Jerker

| 2013

Flag from no

Tredje og siste del i trilogien Victoria Bergmans svakhet. Kriminaletterforsker Jeanette Kihlberg begynner langsomt på nøste opp i saken om de drepte innvandrerguttene. Det står stadig mer klart for henne at det finnes en sammenheng mellom en sekt med pedofile som guides av en skrift de kaller Pythias anvisninger, og en svinebonde på en gård i Jylland. Psykolog Sofia Zetterlund legger frem en grundig gjerningsmannsprofil, der hun beskriver en ekstrem farlig morder, som sannsynligvis har mange liv på samvittigheten, samt en forvirret kjønnsidentitet. Da et offer og vitne i en av pedofilisakene mot sekten forsvinner, må politiet rykke ut for å unngå at nok et liv går tapt. Men ingenting kan forberede Jeanette på den ondskapen hun nå skal stå ansikt til ansikt med. I mellomtiden kjemper Sofia med sitt splittende indre. Og i løpet av hennes selvterapi, stilles flere hendelser i fortiden hennes...

Linda Vanil

2022-12-14

Riktigt bra! Hela serien är att rekommendera.

Linn westerdahl

2020-12-03

Super bra!

2019-02-16

Serien om Victoria Bergmans svaghet började riktigt bra men tappade rejält i slutet. Storyn tappar tempo och intresse samtidigt som språket i denna sista del är krampaktigt utan något riktigt flyt. En besvikelse. En svag 2:a

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Pythians anvisningar är den avslutande delen i trilogin om Viktoria Bergman och Sofia Zetterlunds liv. Kanon bra böcker!

Rickard Enfors

2017-08-21

Läsvärd avslutning på trilogin men storyn faller på slutet.

Nils Palmeby

2017-01-05

Wow!

Karin Granander

2015-08-30

Ok o bra deckare.

2015-08-14

Tokbra! Obehagligt skrivet som sätter ord på vårt under-ytan-samhälle. Ganska oförutsägbart också.

Malin Sjödahl

2015-03-29

Uppskattade inte alls tredje boken. Dåligt Slut och kändes utdraget med e tredje bok.

2015-03-11

Äntligen tog jag mig då an tredje och avslutande delen i Victoria Bergmans svaghet, Pythians anvisningar. Det var drygt tre år sedan jag läste första delen och nästan tre år sedan andra delen. Det är inget jag rekommenderar. Läs delarna i ganska snabb följd annars är det svårt att hålla reda på alla detaljer och vändningar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/pythians-anvisningar-av-jerker-eriksson.html

2015-01-11

Vet inte riktigt vad jag ska tycka... Det är skickligt, spännande, men mot slutet lite snopet, samtidigt så grymt, så extremt. Och fick jag egentligen svar på allt?

Monica Brandts

2014-11-20

Väldigt besviken på den sista boken. Inte alls samma klass som de övriga. Men måste ju läsas så man får reda på hur det slutar.

Miss Me Mo

2014-11-19

Håller samma klass som de andra men kanske hade jag önskar mig ett lite starkare slut.

Anna Johansson

2014-04-21

En okej avslutning på trilogin. Det är något som fattas som jag inte riktigt kan sätta fingret på, kanske för många lösa trådar? En svag fyra.

Lisa S

2014-01-02

Ibland blir det lite rörigt, det gäller alla böcker i serien. Det svävar ibland ut lite väl när det kommer till personer som inte har en huvudroll. Stundtals bra språk men jag stör mig på när man slänger in engelska ord i en beskrivande text. Trots det är det ändå en annorlunda deckare och på det hela taget så gillar jag det.

Mycket bra trilogi. Men nog blir man lite förbannad över "männens värld" . Tragisk men bra. Brynolfsson bra uppläsare. Stark 4 på gränsen till en 5 från mej.

Teresia Kjellgren

2013-10-30

Den avslutande delen i triolgin om Victoria Bergmans svaghet och det är död och hemskheter i den här också. Den är lika bra som de andra och har en upplösning som man inte kan räkna ut förens nåt kapitel från slutet. Ett måste om man läst de andra två och det måste man nästan göra om man ska hänga med i alla svängar.

Teresia Kjellgren

2013-10-30

Jenny Li

2013-07-23

Det märks att författarna tröttnat i den här boken, "Låt oss få det förbannade manuset klart nån gång" lyser mellan raderna i en bok som är än mer lösryckt och med alltmer haltande språk än de båda tidigare - som inte heller direkt var lysande. Jag iddes knappt läsa ut den, intresset falnade mycket snabbt.

2013-07-15

Lika spännande och otäck som dom två tidigare böckerna i trilogin.

Rekommenderar verkligen alla tre böckerna.

Maria Svedman

2013-04-06

Otäck och spännande.

Fia Kitti

2013-04-03

Att slarva bort slutet sådär! Känns tråkigt med en annars så bra serie.

Jag gillade verkligen ettan och tvåan, men är faktiskt besviken på sista boken. Helt okej, men håller inte måttet. Känns mer som en vanlig deckare.

Karin Löfstrand

2013-03-06

130306: Bra avslutning på en välberättad, otäck, äcklig och vedervärdig historia om ondska och dess orsaker.

Nettan Läslus

2013-03-02

Denna trilogi var nog det bästa jag läst inom svenska deckargenren. Rekommenderas varmt!

A H

2013-02-16

Nu har jag läst de tre böckerna och det var det värt!

Linda Abramsson

2013-02-16

Tyvärr sämre än de två första böckerna i serien.

2013-01-12

Tänkte först svag trea men ändrade mig till en tvåa. Slutade inte alls som jag förväntat mig, besviken på upplösningen.

Helén Lundström

2012-12-02

Berättelsen börjar lite trevande men accelererar i tempo allt eftersom. De tre böckerna i trilogin vävs smart ihop. Berättelsen låter läsaren själv att dra egna slutsatser om vad som händer. Smart.

Linda Bohlin

2012-11-26

Jag avskydde de första två böckerna men ville ändå veta hur de skulle avsluta. I min mening var den tredje boken den mest läsvärda. De fick till en bra avslutning.

Victoria Antonsson

2012-11-19

Jag tycker författarna lade ner för lite tid på avslutningen av triologin. De byggde upp spänningen i två böcker men de gjorde det för lätt för sig så upplösningen blev platt fall.

Carolina E

2012-11-18

Det här är den tredje och avslutande delen
om Victoria Bergman.
Men även om psykologen Sofia Zetterlund
och polisen Jeanette Kihlberg.

Alla dessa mord med kopplingar och trådar till varandra
börjar äntligen få en sorts upplösning
och även fallet med de balsamerade pojkarna
får en nytändning med ny information.

Jag tycker nog att den här boken
är den svagaste i serien,
vändningarna och spänningen
når inte alls upp i samma grad som förut.

Dessutom, även om mycket får en förklaring,
så lämnas det några trådar lösa
och jag förstår inte riktigt allt som hänt.
Vissa mord är jag ännu inte riktigt på det klara med.

Slutet tyckte jag även var lite för enkelt,
jag får inte det avslut med Victoria Bergman
som jag kanske skulle vilja ha.

Men även om det är mycket klagovisor nu
så tycker jag absolut att serien i sin helhet är läsvärd,
som fristående böcker är de nog ganska värdelösa.
För det här är en helt egen genre inom svensk litteratur,
det är bestialiskt och hemskt och psykologiskt förträffligt!

Jag hade bara önskat att slutet gav ett mer bestående intryck.

Ally Regins

2012-11-10

Spännande och en fantastisk avslutning på trilogin.

Lena L

2012-10-13

Rörig och inte alls så bra som de två tidigare. Kort och ostrukturerat slut.

Karin Lundberg

2012-09-28

Inte lika spännande som "klråkflickan" och "Hungerelden", men en helt ok avslutning på trologin.

2012-09-07

Lite förvirrande till att börja med. Men ju mer man kommer ihåg av tidigare händelser och personer desto bättre blir den. Men tycker ändå att det var mer spänning i de andra böckerna.

Maria Johnson

2012-08-26

Inte lika bra som de andrs två. Jag blev besviken på sättet den slutar.

Jenny Jansson

2012-08-17

Hade förväntat mig mer av denna bok då jag tyckte att de två andra var så bra! Men helt ok!

Annicka Olsson

2012-08-16

Inte alls lika bra som de andra.MYCKET besviken

Marina Trenkoska

2012-08-02

Känns som att man blev snuvad på konfekten....

Magnus Hoem

2012-07-31

Fantastisk trilogi om sjuka människor!

Malin Lundh

2012-07-16

Förvirrande. Inte lika bra som de tidigare

Susanne Hauge

2012-07-13

Trist slut...

david palmqvist

2012-07-09

Den svagaste delen i serien...

Klara Klingspor

2012-07-04

Började bra, men blev lite rörigt i mitten. Tycker ändå att det är en läsvärd serie av deckare.

Marita Ryen

2012-06-19

Bra avslutande del av trilogin. Otäcka böcker så inget för den som är kräsmagad. Ger 4,5 i betyg

Sara Eriksson

2012-06-17

Önskar jag hade fått lite mer förklarat för mig :)

Jag hade sett framemot denna bok för att få veta upplösningen på historien och så var slutet på Hungerelden lite kryptiskt. I början får man upprepat personerna för sig men eftersom detta är en ljudbok har man glömt det efter fem minuter,,kanske en nackdel.Denna bok är väldigt ojämn, vissa delar är riktigt bra medans andra, ja, jag hänger liksom inte med. Tempot är för fort och när jag så kommer till slutet fattar jag ingenting,,vem var mördaren? Känner mig lite snuvad på konfekten.

Emeli Backström

2012-06-05

Schysst avslut på en trilogi, känner mig nöjd med svaren även om det är ganska radikalt men så är det ju en psykologisk deckare också, lite extra får man ta. Inget som gnager efteråt.

Recension http://boozenbooks.wordpress.com/2012/06/05/pythians-anvisningar/

Kenneth Olausson

2012-05-30

Det blev till slut too much. I ett rasande tempo och i korta kapitel förs historien från det ena mordet till det andra, över Babij Jar, till Holodomor, till Gnosis, till Mamzer för att slutligen landa i ett SMS från Sofia Zetterlund/Victoria Bergman med det enda ordet "Förlåt". Allt medan hon själv går vidare mot okända öden. Och då ligger alltså redan alla liken uppradade framför oss. Allt psykologiserande från författarnas sida är äntligen övr liksom deras (över)intellektuella ambitioner.Allla förvirrade könsidentiteter förefaller vara beskrivna, liksom mäns, och en del kvinnors, ytterst märkliga sexuella preferenser. Den sk rättvisan, dvs "lag och rätt", tycks ligga i spillror. Men, tänker jag, om bara författarna kunnat koncentrera sitt material och inte låta det svämma över alla bräddar i hela tre böcker hade det kunnat bli en, säger en, riktigt bra bok. För, som redan vår vän Goethe visste, i begränsningen visar sig mästaren.