Pyramiden

Mankell, Henning

| 1999

Mossby strand i gryningen den 11 december 1989. Flygplanet av märket Piper Cherokee slår ner med våldsam kraft och fattar eld. Piloten och hans passagerare dör i samma ögonblick som planet träffar marken. Kurt Wallander vid polisen i Ystad, som utreder olyckan, konstaterar snart att inget sportplan saknas. Att det måste ha flugit utan tillstånd. En olycka. Men uppenbarligen finns något annat bakom. Mitt under olycksutredningen kommer ett nattligt larm. En brand har utbrutit i systrarna Eberhardssons sybehörsaffär. Huset är redan övertänt. När Nyberg efteråt undersöker de innebrända systrarnas kroppar gör han en fasansfull upptäckt: båda kranierna har skotthål i nacken. Två gamla damer som sålde sytråd och blixtlås. Avrättade med nackskott. Det är alltför orimligt, tänker Wallander. Pyramiden är en bok som tar ett steg tillbaka. Historien börjar 1969 när Wallander...

Lars Willfors

2013-12-26

Mankells sista tömning av skrivbordslådorna ger några märkligt platta 'noveller' där bara titeltexten egentligen verkar ha genomgått någon betydande bearbetning och kan sägas hålla jämn kvalitet med övriga Wallander-deckare. Samhällskritiken är på gymnasistnivå, men det finns en gemytlig ofarlighet över hela framställningen. Inget för vanliga läsare, utan en ren angelägenhet för fansen.

2013-04-16

Ja det här var inte mycket till deckare. Ingen spänning! Oerhört banalt språk! dessutom korta noveller. Det enda roliga var att följa första åren med Wallander men även det kunde kvitta. jag förstår inte att Mankell blivit så populär för det är en ytterst medioker författare men det är väl att han var bland de första. Stark 1:a

Louise A

2012-03-02

Wallander är alltid Wallander, och det är bra.

Henning Mankell ä och kommer alltid att förbli en av mina absoluta favorit författare!

M W

2009-12-01

Monika Holmberg

2009-08-09

Minns inte så mycket men det var kul att pappan var med vill jag minnas.

Johanna Falkered

2009-07-01

Hoppas ni läst Wallanderböckerna innan filmerna kom. Alla är superba!