Sapphire

| 1996

An electrifying first novel that shocks by its language, its circumstances, and its brutal honesty, Push recounts a young black street-girl's horrendous and redemptive journey through a Harlem inferno. For Precious Jones, 16 and pregnant with her father's child, miraculous hope appears and the world begins to open up for her when a courageous, determined teacher bullies, cajoles, and inspires her to learn to read, to define her own feelings and set them down in a diary.

Karin Löfstrand

2013-11-29

131111: Otäck och obehaglig men väldigt bra. Gör sig helt klart bäst på originalspråk.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag tycker att det var en rörande och mycket bra bok, som dock kunde ha utvecklats mer. Om författaren hade låtit boken bli några sidor längre genom lite mer beskrivningar hade den blivit bättre! Dock tycker jag att man fick en bra bild av Precious och hennes kamp för en bättre framtid. Att läsa om det hon fått gå igenom och om hennes positiva inställning till livet fick mig att verkligen känna att jag tyckte om henne. I slutändan fann jag mig själv sträckläsa boken på ett par dagar.

Det är ett måste att läsa den på engelska, då den är skriven med mycket amerikansk slang.

Louise Olsson

2013-08-22

Hemsk och kort men helt okej

Ida

2013-01-14

några år sen jag läste denna boken men den sitter kvar hos mig. läste den på engelska och det kan jag rekommendera att man gör. det är mkt slang men man kommer in i det.

Emelie

2012-07-21

Läste hela den svenska översättningen och bitvisar av den engelska orginaltexten. Det är väldigt mycket slang, vilket kan vara svårt att förstå på engelska, men å andra sidan mister sin charm i svensk översättning. Tja, så man bör egentligen läsa båda! Mycket omtalad bok p g a Precious fruktansvärda uppväxt i Harlem som även har filmatiserats (måste nu se till att se filmen). Ger boken en 3a för den verkligen representerar tiden, miljön och platserna mycket väl under denna tidsperiod i Harlem samt hur människorna levde och tänkte där. Låter läsaren få träda in i en främmande men dock så verklig värld. För vill man bara läsa om hemska och omtumlande levnadsförhållanden så finns det gott om andra böcker.

Maria Johnson

2011-08-26

Precious Jones våldtas av sin pappa. Som tolvåring får hon sitt första barn med pappan, fyra år senare föds barn nummer två. En bok som bitvis gör riktigt ont att läsa. Precoius berättarröst är stark och utvecklas under bokens gång när hon hamnar i en skola där de verkligen lär henne läsa.

Anna Carlsson

2011-07-23

Mycket berörande. En tuff historia om hur samhället inte är anpasasat efter de som som har särskilda behov, och också förekommandet av analfabetism i en av världens mer (påstått) civiliserade länder och hanterandet av detta som problem. Tidigare har M Palmqvist kommenterat i denna tråd att man lätt borstar av sig innehållet, vilket jag håller med om till stora delar. Den sista delen i boken, som visar upp hur processen sett ut för de olika karaktärerna, är den mest berörande. Jag tänker på det då och då, trots att det gått månader sen jag läste boken i fråga. På det stora hela känns boken också autentisk, av någon anledning. Är mycket nöjd med att ha läst denna bok.

Maria Josefsson

2011-02-04

Har väl egentligen inget att tillägga till övriga kommentarer, mer än att jag faktiskt mår fysiskt illa av att läsa denna bok. Kan inte säga att jag trivs med den, men aldrig förr har jag blivit så drabbad att jag måste lägga ner boken ett tag innan jag kan gå vidare. Fullkomligt vidrig, men skickligt berättad och jag tycker slangen gör sitt till.

Emma Hortlund

2011-01-26

Boken handlar om Precious som är en tonåring med två barn som hon fått efter att ha blivit våldtagen av sin pappa. Precious berättar sin historia om sin uppväxt och hur det börjar ljusna för henne när hon börjar på en alternativ skola.

Språket i boken är väldigt speciellt eftersom Precious är analfabet och pratar slang. Jag är glad att jag läste boken på engelska för jag fick verkligen känslan av svart underklass i förorten, bara genom hur boken är skriven.

Matilda Palmqvist

2011-01-06

Tung och jobbigt och misär och det berör, men jag saknar en liten nyans någonstans. Borstade av mig den ganska fort. Men absolut läsvärd.

Eyez Only

2010-12-10

Fruktansvärd, äcklig, sorglig. Och... och ..alldeles underbar!

Denna bok var sorlig och hemsk och man får följa en ung kvinnas hemska liv och hur hon behandlas av sina båda föräldrar utan att någon annan myndighet rycker in. Hon hinner utsättas för både grov misshandel och grov incest som leder till två graviditeter.
Innan en lärare vaknar upp och tar hennes parti och hjälper henne ut ur denna hemska situation.
Jag har även sätt filmen och även den är rå men bra.

Linda Abramsson

2010-11-09

En fruktansvärd historia om Precious som både misshandlas och utnyttjas sexuellt av sina föräldrar. Boken är ganska jobbig att läsa eftersom den är skriven på Harlemslang och översättningen även den på dåligt talspråk. Rekommenderar alla att läsa den eftersom det är en angelägen historia om än sorglig. Det som drar ner betyget för mig är att språket är jobbigt och tar fokus från själva storyn.

Mia Dahlstrand

2010-04-17

2010-03-02
Var till att börja med lite svårläst på grund av språket, men oj vilken bok. Tycker att alla borde läsa den och verkligen tänka efter.

harriet karlsson

2010-03-18

Jonas Olsson

2010-03-10

I denna bok finns både den svenska versionen och den engelska. Började läsa den på svenska men blev irriterad på det konstruerade språket. Vände boken och läste den på originalspråket. Vilken skillnad! Rekommenderas varmt.