Purebred. Generalens lskarinna, Del 1

Hgensen, Lisa

Staden Pandor vilar mellan hga berg, och p ett av dem ruvar Hgborgen, dr den fruktade Generalen styr ver die Herrenvolks arm och regionens alla ddslger. Nr Whanzi frs till Pandor Camp vntar henne inget annat n hrt arbete, svlt och dd. Men Whanzi r ingen vanlig femtonring, och lyckas efter en osannolik flykt ta sig till motstndsrrelsen. De skickar ut henne p ett uppdrag som ? om hon lyckas ? kan ge dem verktygen att krossa die Herrenvolk. Whanzi kan inte glmma vnnerna frn Olympo. Vart tog de vgen, Laban, Thorbi och Piero? Vad hnde egentligen med Dora? Whanzi hamnar i en vrld av spioneri och intriger och mste utst mnga fasor innan de ntligen trffas igen.

Kim M. Kimselius

2019-11-30

Bckerna om den fiktiva framtiden som tar sin brjan i staden Olympo, r fascinerande, s ven Generalens lskarinna Del 1. I varje bok fr vi flja olika huvudpersoner. I den hr boken r det dags att flja Whanzi. En karaktr som bara var i utkanten av frra berttelsen, men som nu blir huvudperson. Hon hamnar i ddslger och fr uppleva allt det fruktansvrda som sker dr. Med sina sista krafter lyckas hon ta sig drifrn. Frden fr henne till Hgborgen, dr den fruktade Generalen styr ver die Herrenvolks arm och alla ddslger. Hon blir infiltratr och spion t motstndsrrelsen.

Lisa Hgensen beskriver skickligt all milj och alla karaktrer, som vxer fr varje bok. Whanzi blir en allt starkare och tydligare person genom berttelsen. Det r s mnga trdar som slingrar sig genom alla bckerna, men frfattaren vver skickligt ihop dem till en skimrande vv av ord som hller lsaren fngen frn frsta till sista sidan.

Det som r skrmmande med den hr serien r trdarna till det frflutna, andra vrldskriget, Adolf Hitler, den rena rasen och koncentrationslgren.

Det gr absolut inte att sluta lsa. Jag lskar Lisa Hgensens bcker och jag ser hur hennes frfattarskap vxer fr varje bok. En sdan skicklig frfattare! Ls hennes bcker!

Det hr r en lttlst dystopi som har kommit att bli en av mina favoritserier just fr att den r lttlst och drar in mig s vldigt djupt i sin berttelse och i sina karaktrer. Lisa Hgensen har en vldigt bra berttarstil som gr att jag inte vill lgga ner boken utan fortstter lsa kapitel efter kapitel.

Den sista delen i trilogin Purebred,Generalens lskarinna, r uppdelad i tv delar och under frsta delen fr vi flja Whanzi nr hon hamnar i ddslger och tar sig drifrn. Hon r 15 r och blir infiltratr och spion i Hgborgen dr hon trffar en av de andra som arbetar mot die Herrenvolk. Hur Hgensen lyckas nysta ihop alla rda trdar r en av mina favoritsaker att upptcka och jag blir till mig av frtjusning gng p gng.

Fr mig har Whanzi varit den svraste karaktren i de andra bckerna och har mest knts surmulen och svr s drfr r det hftigt att f mta henne som huvudperson i en bok fr att lra knna henne bttre och stngas lite med henne. I vrigt r persongalleriet lagom stort, det blir ganska mnga nya ansikten mot de tidigare bckerna, men fr den som lst de andra tv delarna i serien knner man igen s pass mycket av historien och har nog stor koll att det inte str. I den hr boken fr jag mycket mer frstelse och empati fr Whanzi, ven om jag kanske inte alltid hller med henne i det hon sger och gr. I vrigt fastnar jag fr Generalens lskarinna, och tycker att Hgensen fr till Holst vldigt bra som creep.

Det som r absolut lskigast med den hr trilogin ver huvud taget r "flirten" med historien. En vrld som vi har sagt att vi absolut inte ska ha tillbaka, en vrld dr man hatar judar, dr ariska ses som bst. S det r en historia vi knner igen, och det hjlper ocks att dra in mig i berttelsen och jag vill verkligen veta vad som hnder. Ngonstans knns Whanzi lite som en ny Anne Frank blandat med Pippi Lngstrump. Jag vet inte om jag ngonsin har lst om en karaktr som har ett sdant jvlar anamma och "det har jag inte provat s det fixar jag skert" sedan just Pippi.

Sprket flyter och r som sagt lttlst. Whanzis sprk gr att man kan srskilja henne frn alla andra och det r roligt. Mnga karaktrer har sina egna sm nyanser, vilket gr att jag hr dem uppspelade fr mitt inre nstan som frn en film.

2018-07-28

Jag har vntat p den hr tredje och vad jag trodde skulle vara den avslutande delen sedan i december. Avslutande r den vl, egentligen, men av ngon anledning s r den uppdelad i tv delar. Det gr nu inte s mycket, frutom att det kommer att ta lngre tid att komma till slutet, fr jag har ven den andra delen av denna tredje del. Jag vljer dock att lsa och skriva om delarna som tv olika bcker. Ls mer p min blogg

sa Carlsson

2018-06-21

Det mest positiva genom hela YA-bokserien Purebred (som man br lsa frn brjan) r fortfarande fr mig sjlva vrldsbygget, som knns bde srprglat och grundligt genomarbetat, s allts ven i den hr tredje delens frsta och andra del. Fullstndig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.com/2018/06/purebred-generalens-alskarinna-del-1.html

Spnnande, underhllande och fngslande!