Pungdjävlar

Ugly Mareowls kompisar, pungdjävlarna i punkbandet The Bollocks , har blivit av med sin replokal i kvarteret Karpen. Värre än så: hela kvarteret har blivit stulet! Ugly ger sig ut i stadsnatten och börja söka efter lösningen på mysteriet. På vägen möter han flera suspekta figurer, som Stören Kirkegaard, pastor vid Fiskkyrkan, doktor Nilsson (legitimerad psykopat med utpräglad apfysionomi), och havets skräck, ubåtskaptenen Varg-Larsen som byter skepnad i fullmånens sken. Som så ofta i Joakim Lindengrens serier fylls de detaljrika seriesidorna med visuella referenser och kluriga undertexter. Den uppmärksamme läsaren kan därför med fördel ägna sig åt sitt eget detektivarbete, samtidigt som hen följer privatdetektiven Ugly Mareowls jakt på kvarterstjuven.

Shazam.se

2021-01-14

2019 fick vi för första gången stifta bekantskap med Joakim Lindengrens antropomorfa noirdeckare Ugly – en mycket fantasifull och härlig mix av själva noirgenren och härliga populärkulturella referenser ur minnenas arkiv. Främst är det Lindengrens egna minnen och referenser det handlar om och i fortsättningsalbumet Pungdjävlar får vi mer av den varan plus en härlig rundvandring i ett dunkelt och neonupplyst Göteborg.

Första gången jag läste igenom det nya albumet störde jag mig på att handlingen inte var lika raffinerad som i det första men under min andra genomläsning upptäckte jag en mängd påskägg och andra godsaker som gjorde albumet till en mycket välsmakande anrättning. Först och främst har vi själva staden, Göteborg, där Meduza (som har klara likheter med Örgrytesonen Eddie Meduza) huserar i stadens första skyskrapa från 1929, det vill säga det kopparklädda Otterhall på Stora badhusgatan vid Skeppsbron. Vi får också träda in i Amfibieteatern (Stora Teatern) för att se en annorlunda version av Hamlet, möta en flock skräniga fiskmåsar (tänk stockholmare) som turistar i staden, möta pastor Stören Kirkegaard, kyrkoherde i Fiskkyrkans församling, samt även en referens till ubåten HMS Ulven som gick under med man och allt 1943 i Kattegatt.

Vidare har vi alla små trevliga påskägg som Dr. Nilssons mottagning (som är en hyllning till Pippis Villa Villerkulla där en grånad Lilla Gubben sitter på verandan och röker pipa) vilken ligger i korsningen Dr. Mabuses och Dr. Caligaris gata; en av neonskyltarna som blinkar ”Kartago: Förlaget Gud glömde”; Tintin-mys som skeppet Karaboudjan och fetischen från Det sönderslagna örat samt Caravaggios målning av gorgonen Medusas avhuggna huvud.

Vi får återse gamla bekanta från första albumet, som tant Axolotlia Aegsvahns af Olms och Uglys entusiastiska och helgalna sidekick Bat-Bat (som numera kallar sig Batler Britton och titulerar sig löjtnant vid Royal Airforce) samt den ständigt gäckande småskurken Bill Sill.

Bilderna i Pungdjävlar är magiskt snygga med flera helsidor som jag skulle vilja tapetsera hela huset med och detta tillsammans med det faktum att jag bara hittat en bråkdel av alla läckerheter som Lindengren strösslat med i sin berättelse gör den till ett album jag kommer att återkomma till många gånger med liv och lust.