Punainen osoitekirja

Lundberg, Sofia

Flag from fi

90-vuotiaan Doriksen uskomattomat elämänvaiheet avautuvat vanhan punaisen osoitekirjan myötä. Tunteisiin vetoava kertomus hurmaa lukijat ympäri maailmaa. Doris asuu yksin huoneistossaan Tukholmassa, ja hiljaisten päivien kulkua rytmittävät kotiavustajien käynnit ja Skype-puhelut sukulaistyttö Jennyn kanssa. Punaiseen, isältään 1928 saamaansa osoitekirjaan Doris on merkinnyt elämänsä tärkeät henkilöt. Hän alkaa kirjoittaa kohtaamisistaan ja kokemuksistaan Jennylle. Doris on elänyt uskomattoman rikkaan ja järkyttävän elämän lähdettyään 13-vuotiaana maailmalle. Sille tielle hän jäi, ensin Tukholmaan, sitten Pariisiin ja New Yorkiin. Edessä oli työn ja sodan vuodet, rakkautta ja seikkailuja.

Fin, gripande berättelse i två olika tidslinjer, Doris som ung och gammal. Brister lite i hur trovärdig den är men får ändå högt betyg från mig!

Matilda Norberg

2023-02-04

Vackert berättat om ett liv. Helt klart läsvärd.

Så mysig. om vacker vänskap och fin kärlek

Helena R

2022-07-11

Precis innan jag läste denna boken, ramlade jag över ett ”icke-roligt fakta” på instagram; att i en grupp av vänner kommer en att gå på allas begravningar, medan den personen kommer inte ha någon av sina vänner på sin. Det passade mycket väl in på denna bok, där 96-åriga Doris ser tillbaks på sitt liv, genom en röd adressbok, där nästan alla namn numera är överkryssade med ”DÖD” bredvid. Doris är den som har gått på många begravningar, men få personer finns kvar i hennes liv.

Jag blir så trött på infantiliseringen av gamla, i denna bok behandlas Doris som ett barn av hemtjänstpersonalen. Av brist på tid, eller brist på intresse framgår inte. Men det är något jag ofta ser i verkliga livet att gamla reduceras till den de är nu, inte den de varit genom tiderna. Det är detta Doris vill råda bot på, berätta, innan det är för sent, för sin systerdotterdotter, Jenny, hur livet tog henne till den plats och person hon är senare i livet. Detta samtidigt som Doris själv inser att tiden för henne börjar ta slut, något Jenny inte vill acceptera.

De två tidslinjerna, Doris ungdom och nutiden, varvas, och genom namnen i Doris adressbok följer vi hennes livet under tonåren och som ung vuxen, delvis under samma tid som andra världskriget. Doris upplever Stockholm, Paris, New York och den engelska landsbygden, bygger under tiden värdefulla relationer, men avstånd gör det svårt att upprätthålla dem. Slutet för Doris är värdigt, men lite väl tillrättalagt. Jennys historia däremot, känns klichéartad.

Ingrid Bergenudd

2022-03-10

Spännande och lättläst bok. Ett trevligt berättargrepp med att man får följa huvudpersonens liv genom kontakterna i en gammal adressbok. Kunde ha blivit en riktigt bra bok, men den faller tyvärr på brister i realismen. Därav ett lågt betyg. Lite mer research och eftertanke från författaren hade behövts.

A H

2021-08-29

Jättebra. Läs den!

En bok som fängslar mig så pass att jag läser ut den på 1-2 dagar, lämnar mig med skratt såväl som tårar, kan inte få annat än högt betyg. Inte full pott dock, eftersom det inte är en bok jag ser mig själv komma ihåg längre fram. Läsvärd, verkligen! Men ingen bok som sätter sig på minnet livet ut.

Eva Pettersson

2019-11-10

Den röda adressboken av Sofia Lundberg är en fantastiskt finstämd och vacker berättelse om Doris, 96 år gammal och döende. Genom namnen som finns uppskrivna i hennes gamla röda adressbok får vi följa hennes liv, från den fattiga uppväxten i Sverige, till den glamorösa ungdomstiden i Paris, över andra världskrigets oroliga tider och fram till idag.

Det känns oerhört fint att få ta del av Doris upplevelser av kärlek, sorg och glädje under ett långt och innehållsrikt liv. Men ibland måste jag bara lägga ifrån mig boken, för den berör mig så djupt. Jag gråter över att hon är så ensam mot slutet av sitt liv, och över det vemodiga i det faktum att där vi ser en gammal och grå kvinna, ryms så många berättelser, upplevelser och erfarenheter, som går förlorade när hon dör. Det får mig att tänka mycket på mitt eget och mina föräldrars liv, och över de val vi gör i livet.

Ursula Stålhandske

2019-11-06

En fin och gripande berättelse.

Nina Gustafsson

2019-06-01

Utifrån en adressbok sammanfattas Doris liv dåtid och nutid. Lite lagom feelgood.

Terese Johansson

2019-04-09

Av någon anledning retade jag mig på Jenny. Jag kan inte förklara varför men det var något med henne jag inte gillade.

Man tycker det är sorgligt hur det fungerar inom hemtjänsten och jag får uppfattningen att författaren själv, av egen erfarenhet, vet hur det fungerar.

Jag gillar att det finns både en nutida och en historisk berättelse och boken är lätt att läsa.

Bokslukerskan 93

2019-03-13

Mindblown! Ogillar verkligen "feel good böcker" då jag anser att dom är så banala och ointressanta MEN DEN HÄR BOKEN kommer jag att komma ihåg länge :)

Frida

2019-02-21

Underbar berättelse som inte gick att lägga ifrån sig. Gillar att blicka in i en äldre människas liv och berättelser.

Sarah

2019-02-01

Älsk på den här boken. Jättejättefin!! Författaren har fångat en kvinna så bra. Riktigt läsvärd

2019-01-14

Vacker och berörande berättelse! Skulle dessutom rekommendera denna till alla som arbetar inom äldreomsorg eller palliativ sjukvård. Det är lätt hänt att glömma att alla människor har olika historier och lätt att tappa nyfikenheten, men det är otroligt viktigt att bemöta varje person som en individ och med nyfikenhet för hur just denne är. Det lyckas den här boken starkt förmedla trots att det kanske inte var huvudsyftet.

Frida Lönnberg

2018-08-25

Gullig berättelse som verkligen har potential, men tyvärr är den alldeles för klyschig för att den riktigt skall gripa tag och beröra. De delar då man får följa med Doris i hennes minnen av äldre dagar håller måttet bättre. Men så fort vi är tillbaka i nutid faller det snabbt ganska platt.

2018-07-24

Gripande och bra skriven men det är något med den som ändå skaver, kanske är den lite ytlig?

Ann Simonsson

2018-01-17

Vacker berkrivning om livet, saknaden och ensamhet.

Therese A

2018-01-04

Så fin och gripande bok! Herregud vad jag grät de sista femtio sidorna, länge sedan jag grät så mycket..

Mia Törnqvist

2017-12-15

En ömsint, kärleksfull och berörande roman om nutid och dåtid, hopp och förtvivlan. En klar favorit och feel good bok. Trots mycket vemod och elände i handlingen, klamrar jag mig fast vid den livsbejakande tonen som genomlyser hela romanen.
Och trots att jag inte lyckas hejda tårarna, ler jag och känner äkta livsglädje när boken är slut.

Pia Gummesson

2017-12-04

En mycket fin bok om Kärlek,sorg,ensamhet,saknad och lycka.Mycket läsvärd!

Inger Jonsson

2017-02-09

Kärlek på olika plan. Visar prov på "bry sig om". En bok som vårdpersonal borde läsa. Det är lätt att glämma att en gammal, nu overksam person, kan ha stor livsefarenhet av skilda slag.

2016-08-03

Pendlar mellan en 5:a och en 3:a för mig, därav betyget, en 4:a. Jag tyckte att nutidshistorien med Doris och systerdotterdottern Jenny var riktigt gripande, fin och stark. Dåtidsberättelsen är egentligen också fin men den kändes bitvis lite för orealistisk för att jag helt skulle kunna ta till mig den. Men av det stora hela tyckte jag det här var en riktigt bra och engagerande bok. Jag läser gärna fler av författaren! Dessutom bra uppläst av Gunilla Leining! Stark 4:a!

2016-05-30

En liten pärla där man minns person för person i en adressbok och därigenom får följa Doris genom livet. Fin och varm.

Å

Åsa Arveberg

2016-02-26

En underbar bok som handlar om kärleken och om livet. Vad vi själva kan påverka och vad vi går genom.