Prästgårdens hemlighet

Söderlund, Tobias

Kuslig.väldigt spännande.Förvånad.

Den här boken handlar om att tre personer ska besöka ett hemligt hus. Dom heter Martin vanesa och Abbe. De smiter till huset efter skolan. Vanessa säger att hon ska sova över hos Martin till sin pappa. Men det gör hon inte, hon åker buss med Martin och Abbe till huset. dom är lite rädda. Vanesa börjar filma efter dom har smitit in i huset. Dom letar efter spöken och dom hittar ett. När dom kommer hem så redigerar Vanesa filmen och Léger ut på YouTube.

Jag rekommenderar den här boken till dom som gillar läskiga böcker.

kuslig,bra,spänande

Spännade och läskig den här boken är den
bästa boken jag har läst.

Sofia P

2020-07-02

Välskriven och riktigt spännande! Jag är vuxen, men blev rädd ändå. Gillar att boken även tar upp kompisrelationer. Trovärdig och mycket aktuell, läs vettja :D

mh

2020-05-26

Spännande, rolig, känslosam och läskig som inåt hellebö – även för en som slukar det mesta i tv-, film- och spelskräckväg och på förhand tänkte "pfff, hur läskigt kan ord på papper vara liksom". Enda lilla minuset var (spoiler alert) att den beryktade vålnaden med den tjutande näsan inte var med, men å andra sidan kryllar boken av andra ännu läskigare läskigheter. Så, läs!

BridgetJones90

2020-05-25

Jag ska erkänna, jag läser mest feelgood, men kunde inte motstå den här. Extremt välskrivet, läskig (även för vuxna :o) och trovärdigt. Tobias Söderlund är verkligen ett namn att hålla koll på i framtiden. Rekommenderas starkt.

Spännande, läskig, välskriven och enastående bra! Kan verkligen rekommendera den för både barn och vuxna.

Raffaelasbooks

2020-04-15

En perfekt bok för dig som gillar skräck. Även om boken är för en yngre läsare så tyckte till och med jag att den blev lite läskig ibland. Den var spännande och det gick nästan inte att sluta läsa innan man fått veta hur det slutade. Den är väldigt bra skriven, och det ska bli jättekul att läsa nästa bok i serien.

Johanna Söderberg

2020-04-13

Förra årets bästa bok enligt dottern, och det skrämde även mig stundtals mer än vad den verkar ha gjort henne! Bok två i serien är precis beställd och vi längtar båda två!

Birgitta Johansson

2019-12-12

Riktigt bra debut! Rysligt spännande från start till mål! Och uppskattad både av förälder och barn. Ser fram emot nästa del.

Jag förstår inte att jag envisas med att tro att jag klarar av att läsa läskigheter bara för att de är skrivna för yngre läsare. Snart måste jag inse att jag är alldeles för lättskrämd för sådant här.

Tobias Söderlunds debutbok Prästgårdens hemlighet skrämmer väl kanske inte skiten ur mig (tack och lov) men är oerhört obehaglig på ett sådant sätt att jag är riktigt glad för att målgruppen är en yngre. För mig, som dessutom spenderade en natt i Borgvattnets prästgård när jag gick i sexan (och alltså var lika gamla som Vanessa och hennes kompisar) är det lite för nära inpå verkliga erfarenheter för att vara lättsam läsning.

Däremot är det verkligen en bra bok, som jag rekommenderar att alla som gillar den här typen av bok ger en chans. Söderlund vågar vara mycket mer direkt och riktigt läskig än många andra författare för samma ålder, som kör lite mer mysrysare. Det här, det är absolut inte en mysrysare, och inget man kanske helst läser i mörker om man nu inte gillar sådant (vilket så klart jag gjorde, eftersom jag är smart).

Jag gillar Vannesa och jag gillar Martin och Abbe, jag gillar deras relation och det är flera gånger jag måste påminna mig om att de faktiskt inte är äldre än att de går i sexan. De känns så vuxna om jag jämför med mig själv under samma tid, men det är ju ett tag sedan nu. Jag gillar också Vanessas bakgrundshistoria och hur relationen med föräldrarna utspelar sig. Dessutom är det kul när författare vågar förflytta handlingen från södra delarna av Sverige/mot inlandet.

Språket är bra och flyter och det ska bli jättespännande att se vad Vanessa gör härnäst, för hur himla lättskrämd jag än är kommer jag inte kunna låta bli att hålla koll på Tobias Söderlund, för den här debuten lovar mer.

Bara så underbart bra spökbok 💜💜💜💜💜🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳

Linda Andersson

2019-11-06

Det här var en snygg debut! Prästgårdens hemlighet av Tobias Söderlund är läskig, men inte för läskig. Åtminstone inte om man är vuxen. Är man i tio-tolvårsåldern däremot ... Ja, då blir man nog skrämd ett antal gånger. Precis som man ska bli i en skräckbok med otäcka spöken och överraskande moment. Jag är ju ganska vuxen, men hade ändå stor behållning av boken och ser mycket fram emot fortsättningen. Minst lika mycket ser jag fram emot att min son ska läsa den (han är fem, boken har inga bilder - vi får nog vänta ett par år).
En stor bonus, för mig åtminstone, är att boken är oklanderligt skriven. Snyggt språk, inga korrekturmissar (vilket i sig är en bedrift).
Jag kan varmt rekommendera alla att läsa denna bok!

Gullis lästips

2019-10-23

Prästgårdens hemlighet är verkligen skrämmande och spännande bladvändare som fick mig att läsa ut boken på något dygn samtidigt som jag ville lägga ifrån mig boken då den fick mig att drömma mardrömmar och gav mig kalla kårar så var det en bok som jag ville fortsätta läsa med skräckblandad förtjusning.

Detta är första bok i en blivande trilogi som lockar med ett stämningsfullt omslag för att sedan hålla mig i ett spännande och skrämmande grepp genom hela boken och som samtidigt är riktigt ruggig många gånger och när den sedan avslutades med en riktig cliffhanger, något gör att jag bara måste läsa fortsättningen i den blivande trilogin Spökkameran.

Ett extra plus är att Prästgården finns på riktigt och händelserna där influerat till denna berättelse gör bara att boken känns ännu mer skrämmande.

Detta är verkligen en skrämmande skräckfiktion som inte är för den som är lättskrämd av sig. Detta är en fantastisk rysare som är värd alla fem stjärnor.

Prästgårdens hemlighet är en kuslig och snabbläst spökhistoria som är en blandning av fiktion och verklighet. Prästgården i borgvattnet existerar på riktigt och sägs vara ett av världens mest hemsökta hus. Tobias har utöver platsen även vävt in ett par verkliga händelser och dokumentation från platsen vilket förhöjer spänningen. Språket i boken är tilltalande för ungdomar men då han lyckats få in en fullträff på att sätta den kusliga stämningen, samtidigt som den så klart är riktigt spännande, skulle jag vilja säga att bokens målgrupp är från 9-12 år och uppåt, utan en övre gräns dock så kan jag tycka att den är i otäckaste laget för barn under 12. Bokens kapitel är korta vilket skapar en hunger efter att läsa ytterligare ett kapitel tills dess att boken är slut. Språket, miljön och handlingen kommer att göra den här mysrysaren till en fullpoängare hos många läsare oavsett ålder.

Läskig, fängslande & välskriven!

sannareads

2019-09-19

"Först dyker fem små prickar upp. Sedan förlängs de till fem streck. Och sedan syns ett helt handavtryck på insidan av rutan."

"Prästgårdens Hemlighet" av Tobias Söderlund är en barnbok för åldrarna 9-12 men som mycket väl kan läsas av ungdomar och vuxna. Själv kan jag utan att skämmas säga att vissa delar skrämde mig och att jag ångrade mitt val att läsa boken precis innan jag skulle gå och lägga mig.

Vi får följa Vanessa, Martin och Abbe — tre vänner som på de senaste året har glidit ifrån varandra — som tillsammans bestämmer sig för att besöka den hemsökta prästgården i Borgvattnet. Vanessa hoppas få att få se något kusligt men barnskrik, fotsteg och filmade spöken är bara början av det.

Söderlund skriver på ett detaljerat och rapt vis som gör att sidorna sveper förbi och den 243 sidors långa boken försvinner på ett nafs. Ibland hade jag en aning svårt för sättet karaktärerna pratar på men samtidigt görs det väldigt klart att de är just tonåringar och inte ungdomar eller vuxna.

Mina favoritkaraktärer blev utan tvekan Martin och Abbe, även fast jag självklart tyckte om Vanessa också. Vanessa är ganska rebellisk och trotsig (läses tonåring) och det kan vara därför jag hade lite svårt för henne i vissa scener, samtidigt tyckte jag om att hon var just på de viset då hela berättelsen hade blivit annorlunda om hon inte hade betett sig som hon gör. Hennes föräldrars skilsmässa har även tagit hårt på henne, vilket visas tydligt genom berättelsen.

⭐️ "Prästgårdens hemlighet" av Tobias Söderlund får 4/5 stjärnor av mig! En väldigt bra debut som gör mig nyfiken på fortsättningen om Spökkameran .

Tack Tobias Söderlund och rabén&sjögren för det rysligt spännande recensionsexemplaret.

Detta är en spännande och läskig bok på flera sätt. Historien är bra och boken välskriven. Att huset dessutom finns på riktigt gör det hela ännu mer realistiskt. Vi kommer inte att våga åka till prästgården i Borgvattnet men vi kan se att det kommer att bli mer populärt nu efter Tobias bok för de som vågar.

Boken fick ligga till sig lite hemma hos oss innan vi vågade börja läsa den men när vi väl började kunde vi inte sluta. Varje kapitel har en cliffhanger så man vill bara fortsätta att läsa. Gustav hittades på diverse ställen med boken i handen och nu väntar han med spänning på nästa bok i serien.