Prövningen

Connelly, Michael

| 2011

Försvarsadvokaten Mickey Haller trodde inte att det fanns någonting som skulle kunna få honom att jobba för åklagarsidan. Men så får den dömde barnmördaren Jason Jessup ännu en chans - en ny rättegång baserad på DNA-bevis. Haller är övertygad om att Jessup är skyldig och tar sig an fallet på villkor att han får arbeta med sin halvbror, den ärrade polisen Harry Bosch. Jessup anlitar, i sin tur, en kändisadvokat som vet allt om hur man manipulerar media. Nyckelvittnet från den förra rättegången har försvunnit, och trots febrila eftersökningar kan inte Bosch hitta honom. Jessup kommer ut mot borgen. På dagarna följs han tätt i hälarna av pressen, men vad gör han på nätterna? Bosch och Haller fruktar det värsta: att det här är en mördare som bara har börjat …

2015-03-10

Mycket intressant, välskriven deckare i lite långsam takt. Och spänningen infinner sig! Jag gillar Connellys faktaspäckade polisdeckare.

2013-12-25

Ok Connelly deckare. Spännande utan några större överraskningar. Känns som om Connelly har blivit ganska slätstruken och standard. För en gångs skull var det uthärdligt att lyssna på Magnus Roosmans uppläsning.

Fredrik Davidson

2013-03-23

Bosch håller en mycket låg profil. Han kan annars gå mycket hårt fram mot misstänkta personer, tycker jag. Han hjälper ändå åklagarsidan på ett förtjänstfullt sätt. Jag hade stundtals svårt att lägga ifrån mig denna bok.

2013-01-13

Ganska klassisk Connelly-deckare. Medelbra helt enkelt, inga större överraskningar tyvärr.

Thommy Stenström

2012-11-26

Ännu en mycket bra box från Connely. Kul att Bosch är med och hjälper Haller. Det lyfter boken tycker jag.
Men det kan bli lite mycket rättegång i boken för min smak. Men det gör å andra sidan inte så mycket eftersom det är en sån bok .
Dessutom är det trevligt att fortsätta följa karaktärerna i Conellys böcker.

Conny J

2012-11-14

Sämsta Connelly-boken av alla 22 jag läst.. Usch

Carolina E

2012-10-18

Mickey Haller och Harry Bosch samarbetar i den här boken.
Mickey Haller som åklagare, där han för första gången
faktiskt står på "fel sida" och försvarar den som blivit utsatt för brott.
Nämligen en 12-årig flicka som blivit bortrövad och mördad för 24 år sedan.
Mördaren blev dömd i en rättegång, men då nya bevis har funnits
så har han nu rätt till en omprövning av målet.
Harry Bosch fungerar som Mickey Hallers utredare.

En kort beskrivning av bokens innehåll
men så mycket längre behöver den inte vara,
då det främst är rättegången som boken handlar om.

Det kan ibland bli lite långtråkigt med alla domstolsbegreppen
och att Mickey Haller är en bra advokat vet vi som läsare redan,
då de två andra böckerna med honom som huvudkaraktär
handlade om ganska precis samma sak.

Det som är underligt med boken är att Mickey Haller
är huvudkaraktär och får agera i Jag-form
medan Harry Bosch är bikaraktär och ses ur andra person
men de har precis lika många kapitel.

Jag tycker att Michael Connelly börjar tappa det,
det som förut var så himla bra med de flesta av hans böcker.
Jag vill ha tillbaka den gamla Bosch.
Han som inte hade någon dotter eller halvbror.
Han som fortsatte jaga trots att jakten var slut.

Jag vill inte ha Mickey Haller i en fånig kostym
inne på domstolen där mördaren redan är klar,
jag vill ha bättre vändningar och mördare okänd.

Pia Stendahl

2012-05-15

Michael Connelly tillhör en av mina favoritförfattare i deckargenren. Jag älskar hans böcker och han gör mig aldrig besviken. Connelly levererar alltid och så även denna gång.

I alla tre böckerna om Mickey Haller figurerar Harry Bosch som en bifigur vilket nog är tur för annars hade jag saknat honom.

Jag gillar rättegångsromaner och det kan inte bli bättre än så här. Boken är extremt spännande och den är en riktig bladvändare.

Författaren känns mycket kunnig i hur polisarbetet och rättegångsarbetet fungerar vilket ger historien stor trovärdighet.

Boken bjuder även på en hel del överraskningar. Jag trodde jag hade listat ut hur upplösningen skulle bli men ack vad fel jag hade.

www.bokbrus.se finns det fler ljudboksrecensioner.

Kickie Boman

2012-01-26

Bra, men kunde haft lite mer spänning och nerv.

Jan Banan

2012-01-16

Här låter Connelly sina två största hjältar arbeta ihop. Välskriven som alltid när det gäller Michael Connelly, men i den här boken blir det lite för mycket domstol. Dessa oändliga rättegångskapitel i domstolsmiljö tenderar nästan alltid till att jag tappar lite intresse och går in i något slags "Stand by-läge". Både Mickey Haller och Harry Bosch är två så starkt uppbyggda karaktärer att de båda förtjänar fullt utrymme i sina respektive bokserier. Därför hoppas jag att denna sammanslagning som i mina ögon inte gör någon av karaktärerna fullt rättvisa endast var tillfällig för denna bok. Trots min invändning emot detta måste jag ändå tillstå att det är en bra bok som jag rekommenderar varmt.

Magnus Hoem

2011-06-06

Har precis plöjt tre Connelly till. Han håller klass, trots sin höga produktionstakt. Gillar också hur han har ett par olika serier där han väver ihop karraktärerna mellan dem.