
Estonia var inte sjövärdig när hon lämnade Tallinn den 27 september 1994 för sin sista resa. Det visar det protokoll som utfärdades av två svenska inspektörer på det svenska Sjöfartsverket. Trots protokollet, som visar att Estonia hade fem allvarliga fel som skulle rättas till före avgång, lade båten ut. Därmed bröts internationella sjölagar. När Estonia sju timmar senare sjönk och 852 människor miste livet var Sjöfartsverkets ansvar solklart. I boken riktas uppmärksamheten mot att sjösäkerheten inte höjts sedan Estonia. Fortfarande finns till exempel passagerarfärjor i trafik som går på dispens med säkerhetsutrustning som inte fungerar i hårt väder. I den internationella Haverikommissionens rapport bagatelliserades felen och kommissionens ordförande Ann-Louise Eksborg sade: ? Felen på Estonia var inte värre än de man vanligtvis upptäcker på Finlandsbåtarna. Nu växer kritiken mot...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok