Prosperity Without Growth: Economics for a Finite Planet

Jackson, Tim

| 2009

Is more economic growth the solution? Will it deliver prosperity and well-being for a global population projected to reach nine billion? In this explosive book, Tim Jackson - a top sustainability adviser to the UK government - makes a compelling case against continued economic growth in developed nations. No one denies that development is essential for poorer nations. But in the advanced economies there is mounting evidence that ever-increasing consumption adds little to human happiness and may even impede it. More urgently, it is now clear that the ecosystems that sustain our economies are collapsing under the impacts of rising consumption. Unless we can radically lower the environmental impact of economic activity - and there is no evidence to suggest that we can - we will have to devise a path to prosperity that does not rely on continued growth. Economic heresy? Or an opportunity to...

Augustin Erba

2012-01-14

Intressant teori. Men det märks att det är en utredning på språk och tempo.

Jakob Nylin

2011-09-17

Västvärlden har varit fantastisk duktig på att öka arbetsproduktiviteten (inte minst tack vare billig energi), men om det inte ska påverka sysselsättningen måste produktionen öka. Den värld vi lever i är ändlig, vilket innebär problem både för ekonomin och ekologin. Författaren presenterar sin version av en hållbar ekonomi - låt oss hoppas att de styrande också börjar diskutera lösningar snart.

Min recension i miljötidningen EcoNews: http://korta.nu/timjackson

Karl Sandberg

2011-05-01

Tack Tim Jackson för din bok. Läsvärd, pedagogisk och bildande är ord som kan sammanfatta läsupplevelsen. Särskilt uppskattar jag hur kopplingen mellan miljö och social logik kring konsumism, samt hur inflytande, jämlikhet och demokrati är absoluta faktorer för ändrad miljö. Ett antal marknadsliberala myter som de flesta anar är felaktiga motbevisas klart och tydligt. Hoppas många läser denna bok.

Susanne Rydvald

2011-03-24

Bra fakta, bra skriven men ibland ganska svårt att förstå pga alla siffror etc. Synd att en tredjedel av boken är bara förklaringar och sånt.