Projekt Rosie

Simsion, Graeme

| 2013

Charmig och originell feelgood-roman Don Tillman är 39 år gammal och ska gifta sig. Han vet bara inte med vem än. Han ser bra ut men har aldrig riktigt passat in i några sociala sammanhang och har svårt att få kontakt med kvinnor. Men som den strukturerade forskare Don är utformar han Projekt Fru ? ett mycket grundligt frågeformulär ? som ska hjälpa honom att hitta den perfekta partnern. Hon får absolut inte röka, dricka, ogilla kött, komma försent eller rubba hans inrutade liv. Rosie Jarman gör allt detta. Hon är även spontan, smart och snygg, jobbar som bartender och vänder upp och ner på hela Dons tillvaro. Eftersom han är lektor i genetik kan han hjälpa henne i sökandet efter hennes biologiska pappa. Och ju mer Don engagerar sig i Rosies jakt, desto mer börjar han släppa på sina strikta rutiner. Hon drar ut honom ur hans trygga men trista tillvaro och han börjar förstå att man...

Nenne No

2022-09-06

Finns några roliga passager här i, men det känns inte speciellt äkta.

Therese

2022-08-28

Humoristisk och annorlunda kärlekshistoria.

Anna Kreissl

2021-07-16

En fin bok med kärlek och att vara annorlunda

Frida Olsson

2021-06-30

I was looking forward to this book but ones I was reading it, it wasn't as good as expected

2019-06-29

Jag blev positivt överraskad av den här boken då den var så mycket finare än jag förväntat mig. En bok som belyser känslan av att inte passa in på de förväntningar som ställs av samhället och andra människor, men trots detta vara medveten om egna fördelar och styrkor. Det är fint att få följa Don som är en härlig person, så även Rosie.

@enbokromans

2019-06-17

Don lever ett väldigt inrutat och strukturerat liv. Många skulle tycka att det vore tråkigt att äta, träna och sova samma tider varje dag. Men för Don är det en trygghet. I detta liv finns dock inte många vänner och heller ingen kärlek och det sista vill Don råda bot på. Han har bestämda åsikter om vilka egenskaper en fru ska ha och han bestämmer sig för att ta sig an detta som han gör allt i sitt yrkesliv som professor i genetik, professionellt, strukturerat och vetenskapligt. Men kärlek är ju som vi vet ingen vetenskap. In på scenen träder Rosie. Spontan, social och sällan i tid. Sakta men säkert får hon Don att testa nya saker, att våga kliva utanför sin trygghetszon och att förstå sig själv och finna en annan sorts trygghet bortom rutinerna.

Det här är en väldigt varm bok. Ja, Don ändrar sig när han lär känna och förälskar sig i Rosie men inte på ett sätt som signalerar att den han var innan inte var ok. Ja, det är också en rolig bok men aldrig på bekostnad av Dons personlighet. Det här är en väldigt charmig feelgoodbok som jag tycker ni alla ska plocka upp i sommar!

Kristina Sund

2019-02-13

Tog en stund (kanske 50 sidor) att komma in i karaktären Don Tillman med alla hans egenheter. Men när jag väl hade gett honom den tiden var jag fast. Supercharmig bok. Solklar fyra.

N M

2019-01-20

Mysig bok som fick mig att känna för karaktärerna. Frustration, glädje och mer. Kan rekommendera den.

Marie Bonnevier

2017-10-10

Mysig feel-good roman att läsa i höstmörkret

2017-05-31

Den här boken syntes väldigt mycket för något år sedan och ja, jag blev ju nyfiken. Hur skulle jag inte kunna bli det när den handlar om en strukturerad person med en alldeles solklar diagnos? Jag fick den i julklapp 2015 och i år satte jag upp den på min boktolva. När jag började få nog av mörker och elände så tyckte jag att den borde kunna få mig på bra humör igen. Läs mer på min blogg

Ovanligt bra feel-goodbok med en väldigt originell men charmig huvudperson!

Madeleine Larsson

2016-06-11

Mysig feelgood roman.

Nina Gustafsson

2016-06-05

Don gör en lista på hur han vill att hans blivande fru ska vara och ställer höga krav eftersom han är perfektionist själv i många avseenden.
Rolig läsning om hur Don träffar Rosie som ställer det mesta på ända. Vad är viktigt i ett förhållande? Dons fyrkantiga stil gör många situationer lustiga.

Jonna

2016-04-16

Rolig, annorlunda bok mot vad jag brukar läsa. Fastnade för den och kunde inte sluta läsa. Vissa delar kunde jag ha klarat mig utan men rekommenderar boken ändå!!

Thommy Stenström

2015-10-04

En trevlig och rolig berättelse om hur svårt det kan vara att träffa den rätta.
Ibland måste man till och med tänka utanför boxen. Ja till och med rucka på en hel del principer och regler som man har satt upp.

lars qvarfordt

2015-09-14

Hur kul som helst.

Oscar Karlsson

2015-07-22

Medieoker, gav mig inget trots stundvis underhållning.

Anna Lindström

2015-05-04

Mysig. "'Sheldon Cooper' goes romcom", skulle man kunna sammanfatta det. ;)

Maria Jönsson

2014-10-17

Härlig! Rolig! Läs!

Ulla Liljenvald

2014-09-22

Charmig historia!

Kim M. Kimselius

2014-09-17

En av de underbaraste böcker jag har läst på länge. Ville inte att boken skulle ta slut. Det här är en bok som fick mig att sitta med ett leende på läpparna när jag läste den. Dessutom berättade jag för alla jag mötte om boken. Min 91-årige far fick vid vårt dagliga samtal en resumé över det som hade hänt i boken sedan vi talats vid sist. Jag var helt uppslukad av boken. Läs den!!!

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Josefine Ejebjörk

2014-08-24

Rolig, underhållande och lite skrämmande likt mig och mina listor!

Jennifer Tydén

2014-08-09

Underbar och annorlunda historia - riktigt bra som ljudbok!

Helena Rasmusson

2014-07-23

Charmig

2014-07-14

Det som är självklart i Dons liv är inte lika självklart i allas andra liv. Boken är underbar, fin och varm. Medmänsklig.

Anna Hedenstedt

2014-07-10

Härligt fnissig feelgoodbok perfekt för semester. Blir den film? (Borde den verkligen!)

Ingrid Larsson

2014-03-06

Underbar bok!

Madeleine Tingvall

2014-02-21

Den kan tyckas trög och invecklat ointressant i början - men låt dig inte luras! Jag tyckte det var en fantastisk bok, i synnerhet som den ligger mig i tiden då jag studerar människans psyke och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom Aspbergers, autism och adhd.

2014-02-10

Jättemysig. Satt med ett leende under hela läsningen.