Projekt Nyaga

Nilson, Peter

| 1997

Rymdväktaren och Nyaga i en volym. Litterär science fiction av en mästare.

Martin Ljungqvist

2022-01-01

En tankeväckande roman med många vetenskapliga resonemang! Jag gillar när vetenskap och skönlitteratur blandas ordentligt på det här sättet. Jag gillar också när vetenskapsromaner utspelar sig mestadels på jorden som denna gör. En tankeväckande roman som rekommenderas.
Romanen Rymdväktaren kretsar kring Ninni och Danny som är två svenska matematiker som bygger en superkvantdator. Ett märkligt ting hittas på jorden och Ninni och Danny kallas in för att analysera signaler som tinget verkar sända ut.
Handlingen bjuder på många vetenskapliga diskussioner kring matematik och fysik där stora delar baseras på verkliga teorier och begrepp samt ett fåtal spekulativa begrepp. Många karaktärer är matematiker och fysiker, ofta med intresse för musik. Särskilt Bachs orgelmusik.
Den här boken är första delen i en serie om två, nästa del heter Nyaga. Författaren beskriver boken som en vetenskapsroman och det passar mycket bra. Författaren hade en gedigen vetenskaplig bakgrund och boken har en begreppslista längst bak.
Eboken kom 2017 och innehåller en del typos tyvärr, förmodligen har det blivit fel i OCR-processen dvs digitaliseringen av texten för ibland fattas prickar över åäö tex. Konstigt nog så går den inte att köpa som ebok, bara streama. Finns tyvärr inte som ljudbok.

Martin Ljungqvist

2021-10-25

En tankeväckande roman med många vetenskapliga resonemang!

Camilla Hallgren

2015-11-05

Matematisk bok med spännande story!

Tobias Josefsson

2011-07-21

Rymdväktaren: Fascinerande läsning! Det tog mig lite tid att vänja mig vid Nilsons språk, men när väl den tröskeln var avklarad var det fascination som följde. Boken är nog inget för den som inte är intresserad av matematik, naturvetenskap och datateknik - men skön läsning för den som är det.

Sven Bonde

2011-06-17

Sci-fi när den är som bäst! En poetisk beskrivning av en katastrofalt intressant framtid.

Sven Bonde

2011-06-17

Ethel Åslund

2011-01-16

Den här boken gick över min horisont. Det handlade om sökande efter kunskap, om universums - eller multiversums? - uppkomst och slut, om information som överförs till nya universa, om tidstunnlar och katastrofer och datorer, och informationens påverkan på universum och ...ja, som sagt, det gick över min horisont. Och betyget är utifrån min horisont.

Bengt Månsson

2010-03-26

Kvantdatorer kanske blir verklighet en dag men finns ännu inte. I den här boken (egentligen två sammanslagna) spelar en superkvantdator en viktig roll.