Profetens vinter

Östlundh, Håkan

Döden för dem samman. Elias mister sin far, Ylva mister sin älskare. Allt de vill är att förstå vad som hände, men snart kämpar de för sina liv. Deras motståndare har obegränsade resurser. De har bara varandra.Håkan Östlundh är tillbaka med en spänningstrilogi som utspelar sig i ett kallt, vintrigt Stockholm. Profetens vinter är en nervkittlande berättelse, med en träffsäker utblick mot omvärlden.

2019-07-04

Betyg: 3,5 av 5.

Profetens vinter är den tionde boken som jag läser av Håkan Östlundh. Jag har tidigare läst alla dom sju böckerna i kriminalserien från Gotland, som börjar med Släke och slutar med Män ur mörkret. Jag har även läst den fristående kriminalromanen Jag ska fånga en ängel. Och slutligen romanen Till Sara, sedan bränns allt! Jag har tyckt mycket om alla dom nio tidigare böckerna.

Profetens vinter är den första boken i en planerad kriminaltrilogi. Och eftersom jag tyckte att den här boken var bra, så ser jag fram emot dom kommande böckerna i serien. Följer gärna Profeten Elias i fler böcker.

2019-05-08

Grattis till mig som tog mig igenom den här sega boken! Lyssnade som ljudbok och den kändes ca dubbelt så lång som nödvändigt. Efter ungefär halva trodde jag att den skulle bli lite spännande men så var det inte tyvärr. Tråkig och oengagerande...

2018-12-14

Välkommen åter, Östlundh. Första delen av nya trilogin är verkligen rafflande! Äventyren för Elias är verkligen halsbrytande med explosion, förföljelser, skottlossning och brand. Spänningen finns definitivt här och handlingen så snårig som den måste vara när det gäller korruption och rikets affärer. Jag ser fram emot del två!

Spännande, underhållande och välskriven!