Processen

Kortroman om vår samtids största rädsla. I skuggan av det stora terrorattentatet, 34 minuter av skräck, har livet nästan börjat återgå till det normala. Trots att Youssuf den här dagen är trött efter sent kvällsarbete i puben, pluggar han till nästa juridiktenta på biblioteket. När han inser att två poliser styr sina steg mot honom går hans tankar direkt till sin far. Pappan som han alltid är orolig för och som bara måste finnas där, vad har hänt honom? Men poliserna levererar det obegripliga faktumet att det gäller Youssuf själv, hans namn har dykt upp i utredningen av attentatet. I ett samhälle med förhöjd säkerhetsnivå är ingenting viktigare än kampen mot terrorismen. När det råder undantagstillstånd behövs inte mycket för att polisen ska ha rätt att agera, snabbt och kraftfullt. Den enskildes rättigheter får stå åt sidan medan rädslan och fördomarna sprider sig och Sophia Weber (från...

2018-02-18

Boken Processen är en av tre böcker som ingår i boktrilogin, Tre författare om samtidens största rädsla – Svensk terror – När det värsta händer, från det nya bokförlaget Bonnier Bookery. Dom andra två böckerna är, För dem jag älskar av Anna Jansson, och Stockholm Odenplan av Jonas Bonnier. Alla tre böckerna är kortromaner på cirka etthundra sidor.

(Bonnier Bookerys utgivning kommer att bestå av underhållande skönlitteratur i både kortare och längre format, följetonger och upplysande fackböcker. Alla titlar utkommer som e-bok och ljudbok.)

Jag tyckte mycket om boken Processen, precis som jag alltid tidigare har tyckt om det som Malin Persson Giolito har skrivit. Tycker om hennes sätt att skriva.

Processen är en tänkvärd berättelse. Enkel och lättläst, men med djup och mening. Om hur en misstanke kan få förödande konsekvenser.

Rekommenderas absolut.